Klakkend geluid onder auto

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-11-2013 21:09 #633009 door V300 register
Klakkend geluid onder auto is gemaakt door V300 register
Ik ben een leek en rijd in een volvo 340GL variomatic 1.4 uit 1990 tot op heden redelijk probleemloos (139.000km) doch de laatste weken bespeur ik een probleem en dat gaat als volgt:

Auto start altijd meteen (goede accu) en loopt soms wat haperend. Afijn, de auto trekt goed en loopt lekker en (als voorbeeld) nader ik een file ...langzaam rijdend en stilstaand verkeer ..laat ik het gas los en de auto uitrollen maar kan dan weer even langzaam optrekken, ontstaat onder de auto een klakkend geluid ...alsof er iets los zit dat ergens tegen slaat.

Volgens mij is het een mechanisch iets en moeilijk te beschrijven. Dan moet ik weer remmen en maakt de auto een schokkende beweging en terwijl de auto uitrolt weer dat klakkende/rammelende geluid. Trek ik op komt het wel eens voor dat de auto hort en stoot.

De auto heeft in april een grote beurt gehad maar deze maand heb ik toch de bougies, de verdeelkap en de rotor vervangen; de ANWB heeft de caburateur schoon gemaakt en het luchtfilter gecontroleerd.

Als leek hoop ik het probleem zelf op te lossen en zoals gezegd, ga ik boven de ca. 20km constant rijden is er geen probleem ...meestal als ik het gas loslaat bij stapvoets rijden ontstaat het geluid en hort en stoot de auto.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Is doorrijden af te raden?

Bvd,
Hans
Heerlen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-11-2013 21:36 #940102 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klakkend geluid onder auto
Hallo Hans,

Bekend euvel bij dit type variomatic. Het kan te maken hebben met een afstelling;

- stationair toerental iets te laag of het mengsel iets te arm
- koppelingspeling iets te groot
- afstelling van de stangetjes die de gaskabel met de carburateur verbinden

Ook kan eea verergerd worden door slijtage op de aandrijfas vertanding en/of het differentieel.

Een klein schokje bij inkomen/afvallen van de aandrijving is er altijd wel. Dit komt omdat de koppeling centrifugaal is en dus pas "in komt" bij een verhoogd toerental. Hier is helaas weinig aan te doen.

In de tijd dat deze auto's nieuw waren waren er nog lang niet zoveel verkeersopstoppingen als nu.. in principe is er aan de auto niet veel veranderd maar aan het gebruik wel het een en ander :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2013 22:17 #940106 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Klakkend geluid onder auto
Daarom eerst voelen en dan pas doorduwen met het gaspedaal. Met name in de file vergt het wat oefening maar het kan geheel zonder stoten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2013 12:48 #940114 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Klakkend geluid onder auto
Ja inderdaad, met gevoel het gaspedaal bedienen is 'the key'.

Ik laat de koppeling eerst even rustig zijn werk doen bij optrekken.

Overigens merk ik wel dat mijn koppeling laatst ook weer afgesteld is op de sleuteldag, grijpt net wat eerder en rustiger aan zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-11-2013 16:06 #940117 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klakkend geluid onder auto
Tot zover bedankt voor jullie input

Iemand enig idee wat het klakkende/klapperende geluid kan zijn dat in genoemde situatie op treedt en of het schade kan doen aan de aandrijving/auto?

Bvd,
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-11-2013 16:15 #940118 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klakkend geluid onder auto
homokineet in de aandrijfas, lijkt me onwaarschijnlijk maar je kunt altijd even kijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2013 16:22 #940119 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Klakkend geluid onder auto
Joris, wat hij beschrijft is toch echt de aandrijfas die even een tik krijgt zodra de koppeling weer pakt. Geen homokineet, anders waren er een hoop 340 cvt's afgekeurd...

Zoals ook al gezegt hoort het een beetje bij de vario, maar de koppeling correct afstellen maakt het fenomeen minder dominant

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-11-2013 21:47 #940121 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klakkend geluid onder auto
dat tikkende geluid is voor mij herkenbaar,alleen heb ik het alleen als ie koud is en als ik achteruit rijd.
het klinkt dan net alsof een flard van de varioriem ergens tegenaan slaat.
maar na inspectie(het geluid komt ook daar ergens vandaan) is er niets te zien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2013 23:29 #940124 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Klakkend geluid onder auto
Hoi Hans. Wat wouter en floris zeggen. Begin met het afstellen van de koppelingsplaat of laat dat doen. Dat bespaart koppelingsplaat, brandstof en je auto reageert eerder op gas geven. Dan de varioriemen afstellen. Dan verder kijken.
Er zijn mensen in de club die dit voor je kunnen doen. Het kan ook op een sleuteldag, maar daar zijn voorwaarden aan verbonden. Het is in ieder geval handig om dit met voldoende licht te doen, passend gereedschap en het makkelijkst is een brug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-12-2013 17:34 #940207 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klakkend geluid onder auto
Als leek probeer ik wat ik kan dus heb ik mij bedacht wat Wouter gezegd heeft aan te pakken, om te beginnen: - stationair toerental iets te laag of het mengsel iets te arm -.

In het verleden heb ik wel eens gezien dat wanneer de shoke uitgetrokken wordt er ergens een kabel in het motorcompartiment wordt aangetrokken.

Iemand enig idee waar ik het stationair toerental kan verhogen?







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets