Welk soort ATF voor CVT

Lees meer
16-04-2014 22:09 #633249 door Wouter Borsje
Welk soort ATF voor CVT is gemaakt door Wouter Borsje
Op de sleuteldag in Leidschendam wil ik de primaire en secundaire bakken van wat ATF gaan voorzien, hier al wat zitten grasduinen over hoe dat moet, helemaal duidelijk gekregen op ??n ding na; maakt het veel uit wat voor soort ATF er gebruikt wordt?

Om even mijn 'dilemma' aan te tonen, ze hebben bij Halfords bijvoorbeeld onderstaande producten:


Halfords_transmissieolie_ATF

En:

Kroon-oil_ATF_Dexron_II-D_transmissieolie


Radieradiera, wat zijn nu precies de verschillen (buiten merk en prijs om dan h? :) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-04-2014 23:51 #944174 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welk soort ATF voor CVT
De Halfords olie is synthetisch en de Kroon is minerale olie.

Maar weet je zeker dat je deze olie nodig hebt voor een CVT Wouter? Kroon geeft op haar site namelijk Gearlube GL4 80W90 aan voor de CVT. De ATF-F (Ford) wordt aangegeven voor handbakken.
(opgezocht op mijn kenteken YB-62-LN)

Nu is de site van Kroon natuurlijk ook niet 100% foutloos, maar het geeft wel stof tot nadenken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-04-2014 10:02 #944187 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welk soort ATF voor CVT
voor de tandwielkasten mag je zoals Bart aangeeft gewoon GL4 of GL5 gebruiken.

Voor de primaire trommels is ATF "of any description" prima. je hebt zowieso maar 100cc per kant nodig na reinigen van de trommel. Hoewel ik het zou afraden om er iets mee te doen zolang je geen andere werkzaamheden in de primaires te doen hebt zoals membramen vervangen.... vrij veel werk en verschil zul je niet merken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2014 12:37 #944199 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Welk soort ATF voor CVT
De 80W90 GL4 of 5 was me al bekend, ik was enkel wat in vertwijfeling gebracht over de verschillende types ATF toen ik er naar ging googlen.

@Bart, in de primaire en secundaire poelies zit wat ATF achter de membranen, in de primaire smeert deze de centrifugaal gewichten bijvoorbeeld.
De 80W90 zorgt voor de smering van de tandwielen ed in de primaire en secundaire bakken.

@Wouter, bedankt voor de toelichting, de reden dat ik dit wil doen is meer een baat het niet dan schaadt het niet gedachte.
Als ik dat ga doen wil ik de membranen ook eens door middel van de blaastest gaan controleren op lekkage.

In een oud topic (heb wat rond zitten neuzen in de CVT afdeling van het forum) gaf je bijvoorbeeld aan dat in de primaire poelies de ATF wat dik geworden kan zijn en zoals ik het heb ge?nterpreteerd verzadigd door de slijtage deeltjes van het (centrifugaalgewichten mechaniek)

Bij de CVT die ik stukje bij beetje wil gaan reviseren is het inderdaad mijn bedoeling om de primaire 'trommels' helemaal schoon te maken en weer te voorzien van nieuwe ATF (en de in de werkplaatshandboek aangegeven delen te voorzien van de daar benodigde vet)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-04-2014 13:01 #944201 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welk soort ATF voor CVT
Is het niet zo dat ATF-F (formule Ford) rubber niet aantast?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2014 19:45 #947103 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Welk soort ATF voor CVT
Ahem, nou...en dus...of je leest anders gewoon even aandachtig het WPH :woops: (valt dit ook onder het kopje RTFM? :f)

Daar staat: ATF type A/A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets