''Schakelen'' duurt lang

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2016 11:12 #633941 door V300 register
''Schakelen'' duurt lang is gemaakt door V300 register
Ik heb een probleempje met de 340 variomatic, denk ik. Graag zou ik even jullie mening lezen, want echt duidelijk kan ik het niet terugvinden.

Eerst wat ik tot nu toe heb gedaan:
-EMVK gereviseerd
-Tachorelais (pas) gereviseerd (nog een 2e gereviseerd exemplaar geprobeerd, zelfde probleem)
-Caravanschakelaar ingebouwd
-Extra vacuumklepje ingebouwd tussen de motor en EMVK voor een vacuumbuffer met tussen de vacuumbuffer en EMVK een aftakking naar een econometer om te kunnen zien of de vario schakelt.

Nu het volgende:
Wanneer ik wegrijd schakelt de EMVK keurig bij 1.800 toeren. Dit is ook te zien op het metertje.
Vervolgens trek ik op tussen de 3000 en 3500, wat gevoelsmatig te hoog is voor de geleverde acceleratiesnelheid (0-100 in minuten bij wijze van spreken). Wanneer ik op snelheid ben houdt de auto de acceleratietoeren aan (bijvoorbeeld 3000), tot ik het gas een beetje los laat. Vervolgens krijg ik de toeren netjes omlaag zoals in het tabelletje op de site, en blijven de toeren ook laag bij constante snelheid.
Wil ik vervolgens verder optrekken, dan is het toerental gevoelsmatig ook beter maar niet ideaal.

50km/h 1800 r.p.m.
60km/h 2100 r.p.m.
70km/h 2500 r.p.m.
80km/h 2900 r.p.m.
100km/h 3600 r.p.m.
120km/h 4400 r.p.m.
130km/h 4700 r.p.m.


Nota: De auto lijkt dit probleem sterker te hebben met koude motor en vrij weinig choke (als hij niet optimaal loopt).

Ik zat zelf te denken aan de schijfafstand, die ga ik dadelijk ook even controleren, maar voor mijn gevoel is het dan raar dat ik de toerentallen in de tabel wel kan benaderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 11:22 #960204 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic ''Schakelen'' duurt lang
Ik heb geen ervaringen met een extra vacuumklepje maar wel met standaard
340 cvt s

Je kunt zo onder de auto zien of de riemen strak genoeg staan
Er moet een randje van ongeveer 1 mm van de binnenzijde secundaire schijven
Zichtbaar zijn

Als er geen randje zichtbaar is staan ze te slap en als er bijv een cm zichtbaar
Is staan ze te strak

Zijn de riemen nog goed of gescheurd / versleten?


Mvg


Andr?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 11:25 #960205 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic ''Schakelen'' duurt lang
schijfafstand is het makkelijkste te controleren bij de tabeltoerentallen rond 80/100kmh, zit je er daar wat naast dan zal schijfafstand zeker helpen

daarnaast zit er een flink verschil in de fabrieksafstellingen van de EMVK's, sommigen schakelen 200mbar, anderen tot wel 550mbar vacu?m; hoe meer hoe krachtiger de werking op de membranen zal zijn en hoe verder hij zal opschakelen.

een kleine lekkage in het opschakelcircuit kan ook relatief veel vacu?mverlies geven, denk dan bijv aan een lekkende keerring van een doorvoerpotje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2016 11:30 #960207 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ''Schakelen'' duurt lang
Excuseer Andr?, het is een vacuumbuffer zoals besproken in dit topic: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6860&page=2
(waarin bleek dat het nutteloos is omdat in de EMVK ook een vacuumbuffer zit)
Ik ga de riemen dadelijk bekijken, ik moet zeggen dat het de eerste keer gaat zijn sinds ik deze auto een jaar of 3 geleden kocht :woops:

Dank Anjo, die lekkage is te controleren door op de slangen te blazen zoals op de site beschreven, dus dat ga ik ook maar even doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2016 13:20 #960210 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ''Schakelen'' duurt lang
Een update:

Vacuumsysteem is in orde, gelukkig!
Op beide slangen naar de vario kan ik blazen en druk vasthouden, en wanneer ik loslaat blazen ze terug.

Schijfafstand is niet in orde. De voelermaat van 0,5mm kreeg ik er niet goed tussen op gevoel. Deze afstand zal dus grote kans te klein zijn. (verder ben ik niet gaan meten in de regen)
Ook nog even een foto gemaakt van een van de secundaire schijven:


Ook maar even een foto van een riem gemaakt. Deze ziet er naar mijn mening niet direct slecht uit, maar er beginnen hier en daar wel scheurtjes te komen tussen de tanden. Morgen de garage maar eens bellen, dan mogen ze er nieuwe riemen op leggen en gelijk bakolie wisselen en netjes afstellen.


Wat krijgt de voorkeur voor riemen bij vervangen? Origineel Volvo of Roulunds?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 18:37 #960214 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic ''Schakelen'' duurt lang
Origineel Volvo geniet de voorkeur

Heb wel eens slechtere riemen op dit forum en in het echt gezien
Maar vergeleken met sommige daf vario s heeft een riem bij een Volvo cvt
Niet zoveel te verduren vanwege de Dion as

Mvg


Andr?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2016 19:02 #960218 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ''Schakelen'' duurt lang
Dan ga ik daar even achteraan Andr?, bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2016 00:30 #960224 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic ''Schakelen'' duurt lang
Daf club Nederland heeft ze nog

Alleen voor leden

Mvg

Andr?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2016 07:10 #960240 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ''Schakelen'' duurt lang
Om even op de riemen terug te komen, en meer op het spreiden van de schijven:
Zou je dit ook niet heel gemakkelijk kunnen doen door een terugslagklepje tussen de opschakelkant van de EMVK en de vario te zetten, en vervolgens de motor op toeren brengen met de wielen van de grond? Hoe ik het in mijn hoofd heb bedacht zou de vario dan opgeschakeld moeten blijven staan (secundaire schijven uit elkaar), vervolgens een blokje hout er tussen zoals op het forum beschreven en op het gemak de riemen vervangen.
Als dat weer is gebeurd uiteraard het terugslagklepje er af halen, en vervolgens de schijfafstand afstellen.

Zou dat in de praktijk ook werken zonder dat ik iets kapot maak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2016 12:33 #960243 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ''Schakelen'' duurt lang

General Custom;239606 schreef : Om even op de riemen terug te komen, en meer op het spreiden van de schijven:
Zou je dit ook niet heel gemakkelijk kunnen doen door een terugslagklepje tussen de opschakelkant van de EMVK en de vario te zetten, en vervolgens de motor op toeren brengen met de wielen van de grond? Hoe ik het in mijn hoofd heb bedacht zou de vario dan opgeschakeld moeten blijven staan (secundaire schijven uit elkaar), vervolgens een blokje hout er tussen zoals op het forum beschreven en op het gemak de riemen vervangen.
Als dat weer is gebeurd uiteraard het terugslagklepje er af halen, en vervolgens de schijfafstand afstellen.

Zou dat in de praktijk ook werken zonder dat ik iets kapot maak?


dat werkt. je kunt ook op een sleuteldag de riemen vervangen dan heeft iemand (ik) wel een schijvenspreider bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets