Laat terugschakelen en ontkoppelen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2017 15:41 #634438 door V300 register
Laat terugschakelen en ontkoppelen is gemaakt door V300 register
Ik heb sinds een paar dagen een vreemd probleem wanneer ik afrem. Ik merk namelijk dat de auto tot erg laat, bijna stilstand, afremt op de motor, en dus ook laat ontkoppelt. Ik moet 'm heel rustig laten uitrollen om afslaan te voorkomen.

Ik heb al wat topics doorgelezen maar kan niet precies de exacte oorzaak vinden van dit probleem, al gaat mijn twijfel toch uit naar een vacuüm of EMVK-tachorelais probleem.

Paar dingen die mij opvallen;

Ontkoppelen vanuit stilstand gaat prima, zoals het hoort bij pak 'm beet 1600-1800 toeren. Voet op de rem is dus niet nodig. Klopt toch?
Optrekken gaat uitstekend, toerental blijft mooi hangen en terugschakelen d.m.v. de kickdown werkt ook prima.

Wanneer ik 'm in de N heb staan en druk de knop op het pookje in, wil het wel eens voorkomen dat ik de motor iets in toeren hoor komen. Normaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2017 17:11 #966836 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Laat terugschakelen en ontkoppelen
Even commentaar toegevoegd:

Louis;244692 schreef : Ontkoppelen vanuit stilstand gaat prima, zoals het hoort bij pak 'm beet 1600-1800 toeren. Voet op de rem is dus niet nodig. Klopt toch?
Klopt inderdaad. Door de centrifugaalkoppeling kruipt een 340 niet.
Als de koppeling pas aangrijpt bij 1600-1800 toeren is dat wel erg laat, in dat geval moet je de koppeling (laten) afstellen. Normaal hoort de koppeling geloof ik bij 1000-1200 toeren beginnen aan te grijpen.

Optrekken gaat uitstekend, toerental blijft mooi hangen en terugschakelen d.m.v. de kickdown werkt ook prima.
Heb je de toerentallen al gecontroleerd a.d.h.v. deze pagina?

Wanneer ik 'm in de N heb staan en druk de knop op het pookje in, wil het wel eens voorkomen dat ik de motor iets in toeren hoor komen. Normaal?
Een korte stijging van het toerental als je de pookknop indrukt komt inderdaad voor bij een 340. Dit komt doordat je met deze knop een soort blaasbalg onder de auto bedient welke op het motorvacuüm werkt.
(dit systeem zorgt er voor dat koppeling pas bij een hoger toerental aangrijpt om te kunnen schakelen)


Advies: sluit eerst een voor een alles uit wat in bovenstaande pagina wordt genoemd, en meldt het op het forum als je afwijkingen aantreft. De meeste problemen met een variomatic zijn enorm simpel op te lossen.

Check voor de zekerheid ook even de carburateur. De Webers van de 340 staan er om bekend dat de schroefjes van de vlotterdeksel nog wel eens los willen trillen. Ook kun je kijken of hij nog netjes zonder speling op het spruitstuk gemonteerd zit. Zou immers lullig zijn als je heel het vacuümsysteem uit gaat pluizen terwijl het een bekend carburateurprobleem blijkt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2017 17:28 #966837 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Laat terugschakelen en ontkoppelen
Dank voor je snelle reactie :)

Vorige week zondag had ik een pechgeval na een stuk toeren. Uiteindelijk bleek de carburateur aardig los te zitten op het spruitstuk. Aangedraaid, en het probleem van slecht stationair lopen was voorbij.

Ik zal eens een filmpje maken, vanuit de auto, zodat je de toeren goed hoort wanneer ik optrek. Ik heb geen toerenteller, dus het was een beetje een gok qua de toeren van het aangrijpen. Volgens mij grijpt ie wel goed aan.

Ik kom met een vervolg :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets