Mijn eerste CVT

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2018 19:33 #973908 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Vandaag wou ik de automaatolie verversen, maar dat is nog niet gebeurd.
Ik dacht laat ik eens de leidingen van de EMVK naar de cvt met de vacuümpomp controleren. Nu bleek dat de leiding geen vacuum vast hield. De grote leiding was van 10 naar 9 gegaan in 15 minuten op de meter, dat lijkt mij goed. Daarna gekeken waar die lekte en nu waren beide slangen lek. Bij gebrek aan 5 mm slang de uiteinden eraf geknipt en 6 mm koperen leiding ertussen gezet is alles weer dicht. De motor loopt vanzelf sprekend ook weer wat beter en ik kan de auto voor het eerst rollen in de vrij met de motor uit. Alleen zit er nog een moeilijk punt in de achterremmen maar dat zal wel een stuk roest in de trommel zijn. Ik had de remmen al gangbaar gemaakt.

Ook is mijn schakelstang wel goed afgesteld. Maar ik kijk de volgende keer naar de leiding naar de koppeling of die niet ook lek is.

De lijst met dingen die gedaan moeten worden wordt zo steeds groter, maar de auto beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2018 19:42 #973910 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT

Volvo 340 CVT;248655 schreef : Alleen zit er nog een moeilijk punt in de achterremmen maar dat zal wel een stuk roest in de trommel zijn. Ik had de remmen al gangbaar gemaakt.


Bedoel je dat wanneer je de auto duwt je door een bepaalde weerstand heen moet duwen?
Dat is normaal, een vario duwt zwaarder omdat je de weerstand van de riemen ook moet overwinnen. De eerste paar centimeter duwen redelijk gemakkelijk maar de weerstand bouwt op, dan krijg je een punt met meer weerstand tot de vario gaat draaien, waarna het weer iets makkelijker gaat omdat alles nu in beweging is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2018 19:49 #973912 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Goed om te horen. Dan hoef ik daar niet naar te kijken. Volgend weekend ga ik dan de olie verversen en hopelijk alle vacuum verbindingen goed te maken. Anders heeft het afstellen van de motor ook geen zin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2018 20:24 #973914 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Je zou het kunnen checken: rij tot een bepaalde snelheid, maakt niet uit wat, op een rechte vlakke (asfalt)weg. Als je bijvoorbeeld 30km/h rijdt laat je het gas los en doe je verder niks. De auto zal steeds snelheid minderen. Op een gegeven moment voel je de motor ontkoppelen, ik dacht rond de 10km/h of zo. Nu ga je opletten: de motorrem valt weg dus het remmend effect neemt voor 75% af, wat je nu voelt is de weerstand van de variomatic en de rolweerstand. Je remt niet, dus remweerstand hoor je niet te hebben.
Vertraagt de auto nu heel langzaam en kom je na een behoorlijk grote afstand (denk aan 100 meter of zelfs meer) geleidelijk tot stilstand dan is het prima. Een klein punt van meer weerstand mag je voelen maar dat mag nauwelijks merkbaar zijn.
Vertraagt de auto nogsteeds vrij snel, en sta je binnen 50 meter stil dan zou ik de remmen eens controleren. Als dit het geval is merk je tegen de tijd dat je tot stilstand komt heel duidelijk een punt van veel weerstand en op dat punt staat de auto ook stil.


Een andere manier is de auto achter opkrikken, beiden wielen van de grond door middel van assteunen of een brug. Zet de versnellingsbak in 'N' (let ontzettend op dat hij niet wegrolt en blokkeer de voorwielen!), en markeer een bepaald punt op de band. Nu ga je het wiel draaien en voelen of je weerstand voelt op een bepaald punt.
Omdat een 340 een differentieel heeft zal je nu de variomatic niet rond hoeven draaien en voel je enkel de weerstand van het differentieel en homokineten, wat verwaarloosbare weerstand van de lagers én de eventuele weerstand van de remmen. Het leuke is, als je roest in de remtrommel hebt (of een ander punt van weerstand in de remmen) voel je dat precies 1 keer per omwenteling van het wiel.
Met de voorwielen kan je eventueel het zelfde doen, maar dan hoef je maar 1 kant tegelijk op te krikken en mag de auto gewoon op de handrem.

Let wel, voor deze 2e manier van testen is het per se nodig dat beide achterwielen van de grond zijn. Denk er wel aan dat dit zonder brug risico's met zich meebrengt. De auto kan wegrollen met schade en letsel tot gevolg als hij niet heel stevig staat. Echter is de 2e manier van testen wel de meest nauwkeurige met betrekking tot weerstand in de remmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-02-2018 21:54 #974095 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Wegens iets meer werk als gedacht aam de grote Volvo, las werk klein en groot onderhoud. Hoop ik met 3 week weer echt met de 340 bezig te kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2018 14:18 #974103 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Mijn eerste CVT
Mooi bezig :). Als ie klaar is wil ik hem wel eens zien. Misschien bij de club of een keer een bezoekje aan mijn bescheiden garage en magazijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2018 10:38 #974389 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
De grote Volvo is klaar, laswerk aan de dorpels en bodemplaat. Nieuwe achteras stuurbekrachtiging motor en versnellingsbak olie. Nieuwe kofferbakrubber en nog wat kleine dingen. Kortom de 244 kan dit jaar weer rijden.

De 340 starte met min 10 goed alleen de choke is nog wat lastig, elke choke bedient ook vaak anders maar dat is gewoon wennen.

Maar toen ik de auto gisteren wou starten liep die niet meer stationair en met choke alleen met veel gas en met min 10 deed die het goed. Probleem de sproeier krijgt wel stroom maar de sproeier klikt niet als er stroom op komt en als je meet dan heeft de sproeier geen verbinding dus is die stuk.

laatst trok de auto al slecht met het verzetten dus dacht ik waar is nu het vacuum lek. Dus nu moet ik een sproeier zien te zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2018 10:40 #974390 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Erik als de Volvo rijd dan kom ik graag een keer jouw kant op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2018 18:33 #974504 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Een andere sproeier gevonden, gemonteerd en hij loopt weer een stuk beter. Als de temperaturen weer wat beter zijn ga ik er weer mee bezig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2018 10:11 #974520 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Mijn eerste CVT

Volvo 340 CVT;249155 schreef : Erik als de Volvo rijd dan kom ik graag een keer jouw kant op.

Volvo 340 CVT;249276 schreef : Een andere sproeier gevonden, gemonteerd en hij loopt weer een stuk beter. Als de temperaturen weer wat beter zijn ga ik er weer mee bezig.


Dat lijkt me leuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets