schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-04-2021 20:07 #1041175 door V300 register
schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef is gemaakt door V300 register
Hoi,

Ik heb even een vraagje. Ik heb een Volvo 340 met variomatic. Nu vind ik dat het wisselen tussen de standen (D N R P) erg stroef gaat. De knop kan ik zo indrukken, maar wil ik vervolgens wisselen dan moet ik net even teveel kracht zetten.

Ik bediend de hendel sinds ik de wagen heb met twee handen, maar dit kan niet echt de bedoeling zijn lijkt mij? Vandaag was ik op de sloop bij een 340, de keuze hendel van die wagen was een stuk soepeler. (Geen idee of dat overigens normaal is, staat misschien niet voor niks op de sloop :-D)

Is het normaal dat het wat stroef gaat, of is er nog wat winst te behalen? En zoja hoe en waar kan ik eventueel wat smeren of afstellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-04-2021 22:48 #1041176 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef
:wtf: Dat je met twee handen moet schakelen is niet normaal :no:, als met één vinger die de knop boven op de schakelpook indrukt zou je in principe moeten kunnen schakelen. :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-04-2021 22:58 #1041177 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef
Hi. Dat vermoeden had ik al inderdaad. De knop gebruik ik uiteraard, echter is het met 1 hand niet echt te doen.

Is er wellicht iets wat ik kan smeren ofzo waardoor die hendel soepeler gaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2021 12:56 #1041178 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef
Kan een kwestie van kracht zijn Niels. Toen je recent hier was en ik reed in de auto merkte ik er niets speciaals aan. Kan natuurlijk ook zijn dat mijn 340 ook zwaar schakelt en ik het gewend ben. Als je in de buurt bent kom maar eens in mijn 340 schakelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-04-2021 20:57 #1041180 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef
Hoi.

Dat is goed. Ik vond hem zelf gewoon zo stroef gaan, en toen ik van het weekeind in een sloop wagen zat en dat het zo soepel ging. Maakte me weer aan het twijfelen.

Ik zal de volgende keer ook eens jouw 340 proberen :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2021 23:32 #1041184 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef
Eens met Erick/2Fast4U: als je er met je hele gewicht aan moet hangen, dan klopt er iets niet.

Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn: het kan een kwestie van afstellen van de schakelstang zijn, er kan iets niet lekker zitten in de bevestiging van de pook, of er is serieus iets mis in de versnellingsbak zelf.

Zijn er bewegingen (dus bijvoorbeeld van P naar R, of van N naar R) die makkelijker gaan dan andere, of is de bediening over het hele gebied (dus van P via R en N naar D en vice versa) even zwaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-05-2021 21:02 #1041187 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef
Hi.

De P gebruik ik eigenlijk nooit, meestal alleen de handrem. Maar zonet even gekeken. Van de P naar de R gaat iets soepeler lijkt. Van de D/R naar de N en andersom is wat stroever.

Ik zal binnenkort bij Erik wel even kijken hoe zijn 340 schakelt, dan kan ik het ook vergelijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2021 18:04 #1041508 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelmechanisme/keuze hendel gaat stroef
Wat de cvt soms wel wil hebben dat als je een heel klein beetje beweegt met je rug dat hij dan wel net wel schakelt. Als hij bv wel achteruit wil maar niet vooruy het zogenoemde inzwiepen :D:D:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets