Plakkende koppeling

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-01-2023 20:01 #1042404 door V300 register
Plakkende koppeling is gemaakt door V300 register
Mijn 340 1.4 vario heeft sinds een week of wat problemen met ontkoppelen.
Het begon eerst met langzaam doorrollen nadat de auto compleet tot stilstand gekomen was voor het stoplicht (na het loslaten van de rem).

Dit is nu helaas zo erg dat je zelfs de toeren verder hoort dalen zodra moet remmen voor een stoplicht.
Als ik dan terug naar neutraal schakel lijkt het of er wat mee blijft draaien. Je hoort dan een mechanisch geluid.

Ik had een topic gevonden wat precies het zelfde probleem lijkt te hebben alleen verwijzen ze naar een oud topic die ik helaas niet meer kan openen. ( forum.v3c.nl/forum/techniek/techniek-cvt...koppeling-plakt-soms )
Is er iemand die meer info hierover heeft?

Hoe kan ik zelf controleren of het ontkoppel vacuüm goed is?
En zou het zo kunnen zijn dat de koppeling zelf versleten is? Voor mijn gevoel is dat wat vreemd, dat dit dan ook zo snel gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2023 18:32 #1042406 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Plakkende koppeling
Ontkoppelen gaat niet via vacuüm. Wat je nu wel zou kunnen doen is vlak voor stilstand de knop op de pook indrukken. Zo wordt het vacuüm wel in werking gesteld en wordt de drukgroep naar achter getrokken.
Stationair toerental rond 850 / 900?
Koppeling staat niet te strak?

Dan is waarschijnlijk de drukgroep het probleem, het kan zijn dat 1 of meerdere van de 3 rollen niet meer goed op hun plek zit. Deze worden dus naar buiten geslingerd en drukt de plaat naar voren en zorgen voor het aangrijpen. Maar moeten ook weer bij laag toerental goed terugkomen. Heb meerdere malen gezien dat er eentje was losgelopen en dus na één keer goed naar buiten te zijn geslingerd deze bleef hangen.

Als je de auto in de versnelling zet en de knop op de pook ingedrukt houdt dan moet deze tot zo'n 2000 toeren niet aangrijpen bij gas geven. Zo kun je dat mechanisme / vacuüm ontkoppelaar controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2023 21:35 #1042416 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plakkende koppeling
denk ook aan de rollen die kunnen verschuiven dan heb je het plak effect ook



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2023 05:56 #1042419 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Plakkende koppeling
Dat is precies waar ik op doelde, mooi dat je er een foto van hebt :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2023 14:38 #1042462 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plakkende koppeling
Thanks voor de reacties.

Inderdaad als ik tot stilstand gekomen ben en de knop van de pook indruk ontkoppeld hij vaak wel.
Dan draait hij netjes tot de 800/900 toeren zonder dat hij rolt.

Ik heb ook even gekeken wat er gebeurd bij het wegrijden met de knop ingedrukt en dan begint hij pas vanaf de 2500 te rollen. Dat lijkt dus ook wel redelijk goed te zijn.

Thanks voor de foto Cryowim.
Kan ik hier eenvoudig bij als ik de auto op een brug zet of moet er dan een hoop vanaf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2023 20:37 #1042463 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Plakkende koppeling
Koppelingshuis moet eraf, om dat te doen dient de motor ondersteund te worden met bijv. een motorbrug die hem omhoog houdt aan het hijsoog op aan de zijkant van de cilinderkop.

Volgorde:
Auto nog niet omhoog.
- Voorpijp los bij het spruitstuk. Uitlaat kan verder blijven zitten.
- Vliegwiel sensor los
- Alvast de bovenste 2 bouten eruit van koppelingshuis.
- Startmotor eraf
- motor van bovenaf ondersteunen met motorbrug of onder de carterpan

Auto omhoog

- Aandrijfas verwijderen
- ontkoppelbalg verwijderen (anders kan het staartstuk er net niet langs) (2 moertjes achter het kapje en een nylon lockmoer die aan de vork trekt)
- Staartstuk eruit trekken (3 moertjes)
- Afdekplaat vliegwiel losmaken onder tegen het koppelingshuis, maar laat deze liggen, want die kan er achteraf niet meer op.
- Metalen beugels verwijderen waar de achterste motorsteunen in hangen
- Laatste 2 lange bouten eruit halen koppelingshuis en je kunt deze met wat maneuvreren langs de uitlaat eraf halen.

Nu kom je bij de drukgroep.
En als je toch zover ben, kan het handig zijn om alles te demonteren, koppeling en vliegwiel inspecteren en gelijk de krukas keerring te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-03-2023 19:52 #1042498 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plakkende koppeling
Ik las hier met de zoekfunctie op het forum dat je ook kunt kijken met een endoscoop desnoods door het staartstuk te verwijderen war de pries as in zit. Kun je zien of de gewichten goed zitten scheelt schroeven.

Waar ik trouwens benieuwd na ben.... Kunnen de gewichten alleen verschuiven of er ook echt uitvallen. Bij het laaste kunnen ze gezien de snelheid dwars door alles heen schieten. Op de foto lijkt het trouwens nooit mogelijk. Maar wellicht zijn de gewichten soms anders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets