- Berichten: 36
Amazon stabilisatorstang bouten vervangen
- Marco Wuyts
- Offline
- Junior Lid
Je kan deze gewoon met je vinger omhoog duwen. De bovenste moer zou ik nog makkelijk 2 a 3 cm moeten aandraaien om de speling weg te halen.
De rubbers zijn niet meer fris en bij de montage lijkt me de volgorde van de onderdelen niet ok.
Het lijkt me helemaal niet moeilijk om dit te vervangen. Al kan ik niet inschatten hoeveel spanning hierop staat (of misschien zit er helemaal geen spanning op ...)
Bestuurderskant
Passagierskant
Het onderdeeltje welke ik nodig heb is makkelijk te vinden :
Vragen :
- staat er ergens spanning op of kan je ze gewoon losvijzen zonder dat er dingen inklappen ?
- waar kan ik vinden hoe vast ik de moeren moet draaien ? Je kan hier snel in overdrijven en de rubbers te vast zetten.
- in België zijn ze blijkbaar nogal streng op de autokeuring. Ik heb gehoord dat ze zweren bij rubberen blokken zoals vroeger en dat ze je terugsturen als je PU gebruikt. Iemand hier ervaring mee ?
Alvast bedankt voor de info en tips !
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. te Dorsthorst
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Het stabilisatorstangetje is niet moeilijk te vervangen, er staat geen noemenswaardige spanning of kracht op. Als je ze aan beide kanten los maakt passen de nieuwe stangetjes er helemaal makkelijk tussen.
Ed vd Zee heeft gelijk dat er een paar schoteltjes missen en de stang op dit moment niet veel tot niets bijdraagt.
vervanging zal dus een mooie verbetering zijn.
met welk moment je ze vast moet zetten weet ik niet. Voor mij is het een gevoelskwestie.
Ervaring met de Belgische keuring heb ik niet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marco Wuyts
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Ik heb de originele besteld met rubber ipv PU.
Nu ik weet dat er geen spanning op staat vind ik het wel doenbaar om ze zelf te vervangen. (eigenlijk slechts 2 bouten losdraaien en je kan ermee verder)
Er is inderdaad een schoteltje verdwenen. Ik kijk alvast uit naar het effect op de wegligging.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik zie steeds meer problemen met de voortrein hierdoor, want het is het enige wat veranderd is.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marco Wuyts
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Omdat het hier toch een soort groot naslagwerk is : hierbij mijn bescheiden bijdrage.
Het probleem zijn de oude stangen :
- links is nog redelijk
- rechts is foute boel
- een iets dunnere draadstang ipv een lange bout
- met een kleinere maat van moer; ik vermoed dus ook een fractie dunner
- omdat het 2e schoteltje (onderaan te beginnen) op de tweede rubber moet zitten en niet onder, is de buis in het midden eigenlijk door het gewicht van de wagen in de rubber geperst
Na de montage van de nieuwe stangen ziet het er zo uit :
Tips :
- draai het stuur naar links
- verwijder de oude stang aan de bestuurderskant
- draai het stuur naar rechts
- verwijder de oude stang aan de passagierskant
- er staat eigenlijk geen spanning op de stabilisatorstang; deze heeft wel weerstand omdat hij vooraan in 2 rubberen blokken zit dus deze valt er zeker niet uit.
- monteer de nieuwe stang aan de passagierskant en draai de bovenste moer er volledig op dat deze er niet kan afvallen. (dus niet vastdraaien)
- draai het stuur naar links
- monteer de nieuwe stang aan de bestuurderskant. Doordat je de moer aan de passagierskant niet hebt vastgedraaid kan je de stabilisatorstang nog wat bewegen.
- draai de bovenste moer aan de bestuurderskant nu volledig vast
- draai je stuur naar rechts
- draai de bovenste moer aan de passagierskant volledig vast
Tips voor stap 6 en 8 :
- De bout komt onderaan ; de moer bovenaan.
- Bij het opbouwen kan je best de rubbers in het begin zo goed mogelijk laten aansluiten bij de bout; zo heb je straks aan de bovenkant een langer stuk schroefdraad en kan je met je hand al een groot stuk aandraaien. Als je dat niet doet zal het aandraaien van de moer meer moeite kosten omdat die bout dan de weerstand krijgt van 4 goed aansluitende rubbers.
- door de wielen telkens te draaien van links naar rechts is alles heel toegankelijk als de wagen op de grond staat; voor de rest heeft dat geen nut
Update : eindelijk een test-ritje kunnen doen ! De Amazon stuurt veel beter in de bochten en is ook boven de 60km/uur veel stabieler. Het "natte-dwijl-gevoel" is daarmee verdwenen !
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marco Wuyts
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Voor de prijs van de stukken hoef je het niet te laten en het enige wat je nodig hebt is 2 sleutels van maatje 13. (of 14 ...) Het was best leuk om te doen.
Het ding is wel dat ik me graag goed wil informeren en documenteren alvorens ik ergens aan begin. Dat wil wel eens langer duren dan het werkje zelf
Er zijn nog een aantal andere zaken die aandacht nodig hebben (radiator / hendel richtingaanwijzer / stuurhuis) en dan ga ik liever op zoek naar filmpjes of foto's van mensen die het al eerder hebben doorlopen.
De Haynes handboek ligt hier al; al wordt er dikwijls snel over een aantal zaken over gegaan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Offline
- Moderator
- Berichten: 473
Overigens lees ik sleutel 13 of 14, maar vrijwel alle bouten en moeren op de Amazon zijn Engelse maten (ik heb er nog geen gevonden die niet Engels waren). Boven de 1/2 (ongeveer 13) is het verschil wel erg klein, maar een setje Engelse sleutels en doppen is misschien de investering waard. Ze kosten zeker niet de wereld.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marco Wuyts
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
G-E-W-E-L-D-IG !!!Hey Marco op www.volvo-academy.com/academy kan je vaak het werkplaatshandboek van Volvo vinden. De combinatie Haynes en het Volvo werkplaatshandboek vind ik de perfecte combinatie.
Overigens lees ik sleutel 13 of 14, maar vrijwel alle bouten en moeren op de Amazon zijn Engelse maten (ik heb er nog geen gevonden die niet Engels waren). Boven de 1/2 (ongeveer 13) is het verschil wel erg klein, maar een setje Engelse sleutels en doppen is misschien de investering waard. Ze kosten zeker niet de wereld.
Ik was het filmpje al tegengekomen op Youtube maar het duurde niet langer dan 1 minuut dus daar had ik niets aan ; dit is veeeeeel beter.
Dit is mooi in beeld gebracht dus dat gaan we zeker een paar keer bekijken alvorens er zelf aan te beginnen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.