Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
28-09-2015 22:32 #958763 door Erick Janssen (GAST)
Autobelangen en de VW dieselaffaire

Wereldwijd is er geschokt gereageerd op het dieselschandaal van Volkswagen. En uit onderzoek van het Brusselse instituut Transport en Environment (T&E) blijkt nu dat ook andere merken veel meer vervuiling uitstoten dan is toegestaan. Sommige van de nieuwste modellen zouden de milieuzone van Utrecht niet eens in mogen. De boel staat op zijn kop.

Wat kunnen wij daarmee in onze oldtimer procedures?

De hele affaire legt een bom onder het feitenmateriaal dat de Staat heeft aangedragen in de rechtszaken die we hebben gevoerd. In de laatste zaak over de Mercedes 240 Diesel van Bart Kouwenhoven moet de uitspraak nog volgen en we hopen dat de rechters de recente ontwikkelingen betrekken in hun overwegingen. Het zou weleens een keerpunt kunnen worden en als de zaak negatief beslist wordt, is het een optie om in d?ze zaak wel in hoger beroep te gaan. Als u de feiten zich daarvoor lenen en als u dat wilt tenminste, als achterban. Vooralsnog is het in ieder geval prettig voor ons dat deze laatste van de vijf proefprocessen zo lang op zich heeft laten wachten en we houden u op de hoogte van de ontwikkelingen!

Daarnaast kunnen we melden dat we nog steeds in gesprek zijn met het Ministerie van Financi?n over de berekeningen die wij wel gemaakt hebben en zij niet. Ik zei het de vorige keer al: de toonzetting van die gesprekken is constructief en we willen bezien of we op die manier een wending kunnen bewerkstelligen.

Het komt eraan: Autobelangen 2.0

We hebben al eerder aangekondigd dat we het als club niet willen laten bij acties als de oldtimer kwestie alleen. Achter de schermen zijn we hard aan het werk om (zoals we het intern graag noemen) Autobelangen 2.0 op de kaart te zetten. We willen de gesprekspartner zijn voor overheid en media als het gaat om de belangen van de particuliere autobezitter. Zo'n 80% van het Nederlandse wagenpark is in het bezit van normale mensen zoals u en ik die hun auto hard nodig hebben om het huishouden draaiende te houden en juist zij krijgen steeds de rekening gepresenteerd als er nieuwe maatregelen worden bedacht. Telkens weer.

Geweldig dus dat we, vooruitlopend op de lancering van Autobelangen 2.0, afgelopen vrijdag door het NOS Radio 1 Journaal werden gevraagd naar onze mening over het Volkswagen schandaal en de consequenties voor de milieuzones en het parkeerbeleid in grote steden.

Het toont aan dat er behoefte is aan een club als de onze en misschien moeten we inderdaad een rode T van turbo aan onze werkzaamheden toevoegen! U hoort snel van ons.

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-09-2015 00:01 #958764 door V300 register
Precies wat ik al vertelde zonder het te lezen, nu weet ik niet hoelaat ze dit er opgezet hebben, maar de sloopregeling ook vanwege het milieu kan wellicht hierdoor wel veranderen.

Overigens kun je als tegen argument nog altijd heel makkelijk zeggen: De uitstoot van schadelijke stoffen van een oldtimer, scheelt ondanks het geknoei met meetresultaten nog steeds substantieel met die van een nieuwe auto...

Tja dat kan wel wezen, maar als het verschil ineens de helft kleiner wordt, en we dan rekening gaan houden met hoe weinig oldtimers rijden, en dan ook nog eens vaak gebruik maken van gerecyclede materialen uit donorauto's dan is het haast zelfs wel een feit te noemen dat kwa co uitstoot de oldtimer gaat winnen, wanneer we de co kosten van het produceren van een nieuwe auto daarbij optellen gedeeld door het aantal km wat een oldtimer gemiddeld rijd....

En zelf nu dik van zal winnen.... en veel beter voor het milieu wordt.

Maar ja geen groene organisatie die dit zal verkondigen.... Maar het is zo uit te rekenen. Stel je rijd 3000 km per jaar, hoeveel ton co stoot je dan uit? Stel je produceerd een nieuwe auto, waarmee je 15 jaar lang 3000 km rijd en dan naar de sloop brengt, plus de co kosten om deze wagen te produceren. Hoeveel co kost dat gemiddeld per jaar?

15 jaar kan een oldtimer makkelijk mee als je hem goed onderhoud en van donor onderdelen gebruik maakt.

Met andere woorden wat is dan beter voor het milieu. En dan passen we gelijk de meetresultaten toe die niet door de fabrikant zijn op gegeven maar wat ze werkelijk zijn. Volgens mij kun je dan heel dat milieu argument de prullenbak in gooien...

Ik verwacht ook dat vrijstellingoldtimer dadelijk met een tabelletje komt met hoeveel km per jaar het voor het milieu het beste is om een nieuwe auto aan te schaffen dan wel oldtimer... Vergeet niet dat oldtimers zeer weinig rijden, dus het is re?el om dat zo uit te rekenen. Daarbij hebben ze een grote fout nu gemaakt met de subsitutie effecten, ze zeggen toch dat mensen die een oldtimer hebben daar 3000 km gemiddeld mee rijden een nieuwe wagen kopen. Wel nu, hoe goed is dat voor het milieu? Kan goed nu eerder slechter zijn dan beter...

Met dank aan Volkswagen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-09-2015 17:08 #958768 door V300 register
Vergeet niet dat het bij deze VW affaire (voorlopig) alleen diesels betreft. Deze diesels stoten veel meer Nox uit dan bij testen wordt gemeten (door mengselverrijking).

Alle oldtimers en nieuwe auto's over een kam scheren door c02 uitstoot te gaan vergelijken geeft een scheef beeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-09-2015 17:53 #958770 door V300 register
Juist niet, wat je moet uitrekenen is het totaal aantal ton CO2 bij een jaar of 15 rijden met 3000 km met een oldtimer (die 15 jaar gewoon weg haalt) of 15 jaar (eventueel 20) met 3000 km met een nieuwe wagen die even groot en zwaar is.

Een oldtimer gaat bij goed onderhoud makkelijk 15 jaar mee.

Waarom 3000 km omdat dit het gemiddelde jaar kilomentrage is van een oldtimer. Het is een aanname, dat als mensen een andere auto nemen ze ineens 10 keer zoveel gaan rijden. Een aanname die nergens op gebaseerd is, dus ik ook niet neem.

Ook zou het niet uit moeten maken waar deze CO uitstoot is. Of dat nu in een fabriek in Born is of in Amsterdam.

De som is dus, 3000 km per jaar aan co met een oldtimer keer 15. Of het totaal aantal co uitstoot om een nieuwe wagen te maken, plus 15 keer het co uitstoot uit de uitlaat van deze wagen.

We gaan dan ook de werkelijke waarde meten die een oldtimer dan wel andere wagen uitstoot en niet de waarde uit de boekjes.

Dan is het simpel om te zien wat milieu technisch in co uitstoot het milieu vriendelijkste is.

En neem van mij aan, dat de oldtimer goede kans heeft om te winnen. Daar gaat het milieu argument....

Het ging namelijk om het milieu deze maatregel vergeet dat niet. Voor het milieu was het beter dan de oldtimers maar moesten betalen. Maar als dat milieu juist gebaat is bij oldtimers, en niet bij het aanschaffen van een nieuwe wagen, wat zegt dat dan over deze maatregel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2015 09:54 #958776 door V300 register

Joris;238008 schreef : Vergeet niet dat het bij deze VW affaire (voorlopig) alleen diesels betreft.


Ook de TFSI motoren blijken 'aangepast' te zijn om in een test zuiniger over te komen dan eigenlijk kan, waardoor de motoren extreem veel olie gaan verbruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2015 21:22 #958781 door V300 register
Moment Lucluc, dat olieverhaal komt door verkeerde zuigers. Dat is een tweede dingetje wat Volkswagen plaagt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
07-10-2015 15:56 #958824 door Erick Janssen (GAST)
Misschien dan toch? Kom zelf kijken!

Aanstaande maandag is er een vergadering in de Tweede Kamer over de oldtimerwet. In die vergadering wordt ondermeer de evaluatie besproken die de staatssecretaris v??r het zomerreces naar de Tweede Kamer stuurde. U kunt daarbij aanwezig zijn!

Onderwerp van de vergadering.

In de brief staat dat de beoogde 137 miljoen aan MRB in 2014 daadwerkelijk zou zijn opgehaald. Maar het grootste deel daarvan - 82 miljoen - komt helemaal niet van oldtimers zoals vooraf was begroot, maar zou komen van ex-oldtmerbezitters die hun oldtimer ingeruild zouden hebben voor een nieuwere auto, u en wij weten natuurlijk wel beter! Dat bedrag blijkt bovendien niet meer dan een raming te zijn van het ministerie terwijl wij letterlijk alles hebben doorgerekend. De werkelijkheid ziet er h??l anders uit dan tot nu toe is voorgespiegeld.

Onze berekeningen maken deel uit van deze vergadering en het belooft razend interessant te worden! Het ministerie is erg ge?nteresseerd in onze bevindingen en ook de oppositie en de pers, zo blijkt. Het lijkt erop dat we nu dan eindelijk een voet tussen de deur hebben en het is natuurlijk geweldig als we maandag zelf ook met een flinke delegatie aanwezig zijn. We nodigen u dan ook van harte uit om naar Den Haag te komen!

De feiten op een rij:

Wat: notaoverleg Omtzigt over budgettaire opbrengsten oldtimermaatregel.
Waar: Groen van Prinstererzaal op de tweede etage van de nieuwbouw van het gebouw van de Tweede Kamer. Bezoekersingang aan de Lange Poten 4 in Den Haag.
Wanneer: maandag 12 oktober van 11:00 tot 13:00 uur.

Aanmelden

Wij hebben met de Tweede Kamer afgesproken dat wij laten weten hoeveel personen van plan zijn te komen. Het is daarom van groot belang dat als u van plan bent te komen, u dit ons laat weten. Dat kan heel eenvoudig door een antwoord te sturen op deze nieuwsbrief met de tekst "ik kom!".
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Let op de volgende zaken:

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om te protesteren of de boel op zijn kop te zetten, in tegendeel! Als dat gebeurt gooien we onmiddellijk onze eigen ruiten weer in. Wat we w?l willen is dat we als VrijstellingOldtimer.nl ?n achterban onze betrokkenheid tonen bij wat er in Den Haag gebeurt. Het raakt ons immers!
Bij de entree moet u rekening houden met een wachttijd. Dat komt door de scanprocedures van de beveiliging. Het bezoek van de vergadering is bovendien aan regels gebonden. Zo mogen er geen foto's gemaakt worden en is het niet toegestaan om in woord of gebaar te reageren op wat er door de politici wordt gezegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2015 21:55 #958834 door V300 register
bron:

fehac.communicationmaster.nl/global/exte...dBls&a=9eZ7eEUONBvWs

BELANGRIJK! DIT BERICHT METEEN LEZEN EN DIRECT ACTIE ONDERNEMEN!

De discussie rond de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers lijkt al zo lang achter de rug, maar nog steeds is er naar de mening van de FEHAC een aantal pijnpunten dat moet worden opgelost.
Toch leek tot voor kort niemand bereid om zich samen met de FEHAC sterk te maken voor een oplossing.
Slechts CDA Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft naar ons geluisterd en heeft inmiddels kans gezien om de ?rafelrandjes? van de MRB op de politieke agenda te krijgen. Maandag 12 oktober zal het onderwerp in de Vaste Commissie voor Financi?n worden behandeld.
Omtzigt heeft een aantal heel sterke argumenten om aan te tonen dat de MRB voor oldtimers een aantal onrechtvaardige kanten heeft, en dat daar nu, ja NU iets aan gedaan moet worden.

Daarbij heeft Omtzigt zeker steun verdiend. Wij zullen als FEHAC v??r de zitting van de Kamercommissie een petitie aanbieden. Een kleine FEHAC delegatie, met enkele oldtimers, wordt maandag op het Binnenhof ontvangen.

Wij pleiten niet voor algehele afschaffing van de MRB voor oldtimers, en ook de 120 euro regeling staat niet ter discussie. Dat is een gelopen race en verder verzet daartegen stuit op weerstand.

Deze actie is voor degenen die een diesel of LPG gestookte klassieke auto hebben en slechts sporadisch rijden. Zij zijn immers buitengewoon zwaar getroffen en hebben vaak hun voertuig moeten verkopen of schorsen. Hen proberen we te helpen. Herkent u zichzelf in de naar ons idee onterecht getroffen groep, dan doen we een dringend verzoek op u om nu actie te ondernemen.
Het is immers ongehoord dat er verzamelaarsvoertuigen zijn, die slechts 1.500 km per jaar rijden en soms meer dan ? 2.000,00 aan MRB moeten ophoesten.
Voor die mensen heeft de FEHAC, in overleg met de heer Omtzigt bijgaande brief opgesteld.

De brief ? of beter e-mail - kan gemakkelijk aan uw persoonlijke situatie worden aangepast en worden opgestuurd aan de Tweede Kamer.

Het is van groot belang dat hiervan MASSAAL gebruik gemaakt zal worden.
Het doel is belangrijk, en dit is waarschijnlijk de laatste mogelijkheid.
Stuur uw email aub naar ??n van de onderstaande leden van de Vaste 2e Kamer commissie Financi?n, naar uw eigen keuze:

[zootje mailadressverwijderd]

In de bijlage staat alle informatie.
Hartelijk dank voor uw medewerking en bijdrage aan een mogelijke oplossing!

Nota bene:
Door de oorspronkelijke motivering van de MRB - maatregel worden wij bij het gebruiken
van onze voertuigen ten onrechte beschuldigd van het verslechteren
van de luchtkwaliteit. Niet alleen door de weinige kilometers die wij met onze oldtimers afleggen,
maar ook nu zeer recent is gebleken en breeduit in de media
uitgemeten, dat de werkelijke verschillen in emissies met 'moderne' voertuigen beduidend kleiner
zijn en soms in het geheel niet bestaan.
Voor dat aspect zullen wij ons zeer binnenkort opnieuw tot de 2e Kamer wenden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-10-2015 12:05 #958837 door V300 register
Ik denk dat je vrij weinig kunt doen, want wil je dieselrijders dan een kastje laten inbouwen hoeveel ze rijden?

Wat je wel kan doen is een LPG verwijderingsbijdrage geven. Dus wanneer men de auto ombouwt na benzine 1 jaar gratis overgangsrecht mrb. Zoiets. En dat kost de overheid bijna niets, en daar help je wel LPG eigenaren mee. Anders zijn de dubbel de klos, 250 euro uitbouw en nog eens 120 voor de MRB..

Wat ook zou kunnen is de benzine wagens op 35 jaar vrij te laten vallen. Daar rijd toch geen hond in voor dagelijks verkeer? Trekt de oldtimer branche ook weer wat meer aan, is alleen maar goed. Mensen met een wagen van nu 30 gaan er meer in investeren en ook dit helpt de oldtimermarkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
11-10-2015 13:57 #958856 door Erick Janssen (GAST)
UPDATE: oldtimervergadering maandag Tweede Kamer

Eerder deze week stuurden we u een nieuwsbrief over de vergadering van aanstaande maandag in de Tweede Kamer. Dat leverde veel enthousiaste reacties op en ook enkele vragen.

Veel enthousiaste reacties en er zijn nog plaatsen beschikbaar!

De vergadering is openbaar en kan door iedereen worden bijgewoond. Nu het breder bekend wordt dat we sluitende cijfers hebben en het Ministerie van Financi?n niet meer heeft dan een raming op basis van aannames, levert dat tumult op. Zowel onder politici als in de media. De Fehac heeft bovendien aangekondigd dat ze van de gelegenheid gebruik maakt om v??r de vergadering een petitie aan te bieden aan de financieel woordvoerders van de politieke partijen.

Er is die dag dus v??l te doen in Den Haag en dat maakt ons werk natuurlijk ook leuk! We begrijpen dat het voor u een gewone werkdag is als oldtimerbezitter, maar het is ook wel bijzonder om zo'n vergadering een keer bij te wonen. En natuurlijk kunnen we geen garanties geven, maar het zou wel eens het keerpunt kunnen worden. Het is een goed moment om achter de schermen te kijken van politiek Den Haag over een onderwerp wat ons bovendien allemaal bezighoudt. Kom dus!!!

Let op: de locatie van de vergadering is gewijzigd; het is nog steeds in het Tweede Kamergebouw, maar nu in de Thorbeckezaal.

Nogmaals de feiten op een rij:

Wat: notaoverleg Omtzigt over budgettaire opbrengsten oldtimermaatregel.
Waar (gewijzigd): Thorbeckezaal op de tweede etage van de nieuwbouw van het gebouw van de Tweede Kamer. Bezoekersingang aan de Lange Poten 4 in Den Haag.
Wanneer: maandag 12 oktober van 11:00 tot 13:00 uur.

De bijeenkomst is maandag live stream te volgen op internet: live uitzending Thorbeckezaal of klik op het testbeeld en open dan het download bestandje.

Aanmelden.

Wij hebben met de Tweede Kamer afgesproken dat wij laten weten hoeveel personen van plan zijn om te komen. Het is daarom van groot belang dat u het ons laat weten als u komt. Heeft u zich n.a.v. de vorige nieuwsbrief al opgegeven dan hoeft u dat niet weer te doen. Had u zich nog niet opgegeven dan kunt u dat alsnog heel eenvoudig doen door een antwoord te sturen op deze nieuwsbrief met de tekst "ik kom!". [ Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ]

Mocht u met uw oldtimer komen en vindt u het leuk dat hij in de media komt, laat ons dat dan ook even per mail weten. Als u doorgeeft wat voor auto het is en wat uw mobiele nummer is dan kunnen we u bereiken als dat voor de pers nodig mocht zijn. Het is handig als u dan in de parkeergarage onder Het Plein in Den Haag parkeert.

Let op de volgende zaken:

Bij de entree moet u rekening houden met een wachttijd. Dat komt door de scanprocedures van de beveiliging. Zorg daarom dat u er al tussen 10:00 en 10:30 uur bent. Het bezoek van de vergadering is bovendien aan regels gebonden. Zo mogen er geen foto's gemaakt worden en is het niet toegestaan om in woord of gebaar te reageren op wat er door politici wordt gezegd.

Als u aankomt, krijgt u van ons een VrijstellingOldtimer badge; het is natuurlijk hartstikke leuk als u die daadwerkelijk draagt zodat iedereen van de pers kan zien dat u voor onze kwestie komt! De badge is van stof en kunt u op uw kleding plakken en eenvoudig weer verwijderen (geen leder en su?de).

Nieuwsbrief Fehac.

Afgelopen woensdag heeft de Fehac ook een nieuwsbrief verzonden naar haar leden. Daarin staat dat zij komende maandag een petitie aanbiedt in de Tweede Kamer en daarin roept zij haar achterban op om een standaardbrief te mailen naar alle leden van de Vaste Tweede Kamercommissie voor Financi?n. Velen melden zich nu bij ons met de vraag of zij zo'n e-mail wel of niet moeten versturen?

Het is mooi dat de Fehac zich nu ook roert in het debat en daar zijn we blij mee (!), maar we willen uitdrukkelijk geen advies geven over hun vragen aan haar achterban. Als u een mail stuurt, doet u dat op initiatief van de Fehac en niet namens VrijstellingOldtimer of Autobelangen.

Als u aankomt, krijgt u van ons een VrijstellingOldtimer badge; het is natuurlijk hartstikke leuk als u die daadwerkelijk draagt zodat iedereen van de pers kan zien dat u voor onze kwestie komt! De badge is van stof en kunt u op uw kleding plakken en eenvoudig weer verwijderen (geen leder en su?de).

Autobelangen 2.0T

Deze oldtimerlobby is ??n van onze activiteiten en vorige week lieten we u weten dat we keihard werken aan de doorstart van Autobelangen als belangenbehartiger voor de particuliere autobezitter. Het is hartverwarmend voor ons om te zien dat daar ?rg positief op gereageerd wordt door u als achterban ?n door de media.

Zoals u ziet hebben we ons logo al op de lancering voorbereid. Wat ons betreft mag u zelf invullen waar de T voor staat: voor turbo of terri?r...

Als u naar de vergadering komt, geeft u dan een reply op deze nieuwsbrief met "ik kom!"? Graag tot maandag! [ Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ]

Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets