Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-04-2017 20:32 #967446 door V300 register

François;245344 schreef : Duurzaam materiaalgebruik moet worden gestimuleerd.
Kan geïnterpreteerd worden als: "Vanaf 2025 mogen er alleen nog Volvo's verkocht worden."


Gewoon geen nieuwe auto's meer toestaan, ook leuk voor het toerisme die Cubaanse taferelen :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
27-04-2017 21:56 #967457 door BartJu
Aha, de partijen willen 'Variabele wegenbelasting'.

Volgens mij hebben we die al. Er is al verschil in belasting op brandstofsoort, op gewichtsklasse, per provincie. En dat alleen al voor personenauto's.
Want daarnaast zijn er ook nog aparte categorien voor bedrijfswagens, bussen, vrachtwagens, campers.
Daarbovenop hebben we nog een scala aan oldtimerregelingen.

En tot slot, als klap op de vuurpijl: al dit varieert om de zoveel tijd.

Dus waarom is het nieuws dat ze variabele wegenbelasting willen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-04-2017 10:28 #967461 door V300 register
Mwa, ik ben in principe wel voor kilometerheffing, of ik denk in elk geval dat we er niet te donker tegenaan moeten kijken. Nu is het zo dat ik voor mijn 340 uit 1990 gewoon het volle tarief moet betalen terwijl die auto waarschijnlijk minder rijdt dan de meeste 340's die wel in de oldtimerregeling vallen. Vanuit dat oogpunt zeg ik ja tegen kilometerheffing, omdat je dan automatisch minder belasting betaald voor een (liefhebbers)auto waar weinig mee gereden wordt. Of dat nu een auto uit 1950 is, een youngtimer uit 86, eentje die net buiten de oldtimerregeling valt of toevallig een nieuwe Corvette omdat iemand die leuker vindt dan een oude. Ook autocollecties van hobbyisten krijgen weer een kans, of je nu 1000 kilometer per maand met 1 auto rijdt of verdeeld over 5 auto's, qua wegenbelasting kost het het zelfde.
Ten slotte wordt je dan niet meer gestraft als je toevallig een grote auto rijdt, je wordt gestraft als je veel kilometers in die grote auto rijdt. In principe kun je zeggen dat een grote auto dus zelfs enigszins aangemoedigd wordt bij weinig kilometers. Wie gaat er dan nog vrijwillig in een 2e hand Aygo zitten als je nauwelijks rijdt en voor een paar 10-tjes extra per jaar een luxe middenklasser voor de deur kunt zetten.

Uiteraard zou Nederland Nederland niet zijn als het allemaal zo leuk wordt. Ik voorspel dat de heren politici afhaken wanneer het hen duidelijk wordt dat niet iedereen een auto van maximaal 5 jaar oud rijdt, en dat auto's van 20-25 jaar oud ineens weer populair worden omdat die nog analoge kilometertellers hebben. Het gaat er nu immers over dat automobilisten eens per jaar de kilometerstand door moeten gaan geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
28-04-2017 11:09 #967464 door Erick Janssen (GAST)

General Custom;245361 schreef : .......Uiteraard zou Nederland Nederland niet zijn als het allemaal zo leuk wordt. Ik voorspel dat de heren politici afhaken wanneer het hen duidelijk wordt dat niet iedereen een auto van maximaal 5 jaar oud rijdt, en dat auto's van 20-25 jaar oud ineens weer populair worden omdat die nog analoge kilometertellers hebben. Het gaat er nu immers over dat automobilisten eens per jaar de kilometerstand door moeten gaan geven.


}:) dan wordt het tijd om teller bakken te verzamelen :humor: :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-04-2017 11:15 #967466 door V300 register

2 Fast 4 U;245364 schreef : }:) dan wordt het tijd om teller bakken te verzamelen :humor: :lol:

Een spontane toename van gebroken tellerkabels :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
28-04-2017 14:39 #967471 door Erick Janssen (GAST)

General Custom;245366 schreef : Een spontane toename van gebroken tellerkabels :+


ook goed :f

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2017 19:40 #967499 door V300 register
je denkt toch niet serieus dat het 'doorgeven' van de tellerstand iets is waar je zelf invloed op gaat hebben? het hele concept van rekeningrijden is destijds afgeblazen omdat het onmogelijk was om dat zo te regelen dat er niet mee gefraudeerd kon worden en toch OK zou zijn vanuit het oogpunt van privacy/ burgerbescherming.

Zelf standen doorgeven = fraude all the way
overal poorten met nummerplaatregistratie/cameras/ etc is al een gedeeltelijke waarheid, zeker op snelwegen. = slecht voor de privacy (grote dreiging dat allerlei ander instanties ook op die gegevens gaan zitten azen) maar wel de meest waarschijnlijke oplossing.

Destijds was er ook nog het verhaal dat de 'kastjes' die elke auto aan boord moest hebben vast gemonteerd moesten zitten in het voertuig en dus kon je het schudden met 6V voertuigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
01-05-2017 22:04 #967502 door BartJu
Helemaal met het rekeningrijden eens, gebruik zorgt voorde aanslag op milieu en wegcapaciteit, niet het op de oprit of in de schur hebben staan. Het is gewoonweg het eerlijkste systeem.

Maar hoe pak je het aan he?
Vorige poging is gefaald, met name door de idiote complexiteit: niet alleen de gereden km's werden verrekend, ook de milieuklasse van de auto (redelijk stabiel lijkt me), en de variablee factoren als waar en wanneer er gereden is. (randstad in de spits is duurder dan zondagmiddag in agrarisch gebied). Dat bleek niet te stroken met de privacy regels.

Dat 6V auto's het niet zouden trekken lijkt me technisch niet zo een probleem: er zijn ook zat telefoon ladders de het op 110 en 220 V doen, kan vast ook bij gelijkstroom van de accu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-05-2017 11:20 #967505 door V300 register

BartJu;245403 schreef : Dat 6V auto's het niet zouden trekken lijkt me technisch niet zo een probleem


Voor wisselspanning is 90-264V en 48-62hz inderdaad een redelijk voorkomende "universele voeding". Dit zijn schakelende voedingen die goed werken op de in de wereld voorkomende netspanningen.

Technisch is het misschien wel mogelijk maar ik begrijp ook wel dat je voor de randgevallen zoals een 6V auto of zelfs bijvoorbeeld een T-ford zonder dynamo geen hele speciale maatregelen kunt nemen. Het is nu ook weer niet zo simpel, 6V DC is een hele lage spanning. Dat kun je niet 'zo maar' met een mooie 95% efficiente oplossing kunt omzetten naar iets anders wat je intern nodig hebt, terwijl het ook nog steeds werkt op 28V in een legerjeep.

Het mooiste zou zijn als er dan toch een kastje nodig is voor het systeem van betalen per gereden afstand, dat dit een ding is wat:
  • los van de auto te gebruiken is. (vooral voor mensen met meerdere of 'veel' auto's is dit een eis)
  • zonder stroomvoorziening vanuit de auto een week, of anders minimaal 3 dagen mee gaat. Eventueel extern batterij pack van een standaard voltage en een standaard plugje bruikbaar voor extra lange autonome werking.
  • met een smartcard je makkelijk kunt wisselen van betaler/gebruiker. Vooral nodig/nuttig voor autodelen. Eventueel een smartcard per auto kan voor de verzamelaar nog net een haalbare optie zijn. (Gebruik hiervoor de chip op de kentekencard?)
  • qua aankoopkosten met de belasting verrekend kan worden
  • uit kan op plekken waar je geen belasting hoeft te betalen of op andere manieren betaald hebt (tolwegen etc)

Daarnaast is het voor de acceptatie van een betalen per km systeem volgens mij essentieel dat het niet gebruikt wordt om autorijden alwéér nóg duurder te maken. Inclusief de handhavingskosten moet het totale budget dus OMLAAG.

De belasting op bezit blijft voor een deel toch bestaan, want in de steden zijn de parkeervergunningen voor de eerste auto meestal "duur" en voor de 2e auto categorie "niet te betalen". Dus tenzij je ze netjes op eigen terrein kunt stallen verwacht ik niet dat het bezit van meerdere auto's ineens zo'n vaart zal gaan lopen. Ik verwacht dat als het echt goedkoper wordt om een auto zomaar voor de deur te hebben staan dat we binnen de kortste keren ook in alle woonwijken betaald parkeren gaan hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-02-2018 15:02 #974237 door V300 register

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets