Goed gereedschap

Lees meer
13-10-2010 13:46 #630623 door Wouter Borsje
Goed gereedschap is gemaakt door Wouter Borsje
Velen van ons sleutelen graag zelf aan hun V300 of Daf, zo vind ik het ook leuk en leerzaam om zoveel mogelijk zelf te doen.

Nu merk ik alleen dat sommige stukken gereedschap niet meer voldoen en/of niet van voldoende kwaliteit, zeker naarmate de klussen hier steeds meer om vragen.

Op dit moment ben ik me aan het ori?nteren op een goede ratel van 1/2", maar in de toekomst zou ik graag stap voor stap wat beter gereedschap aanschaffen.

Ik heb al een aantal ratels bekeken van diverse merken.

Dit zijn de merken die ik al voorbij heb zien komen:

- Hazet
- Stahlwille
- Beta
- Bahco
- Snap on
- Gedore
- Sonic
- Facom

Wat zijn jullie ervaringen met diverse merken gereedschap en in dit geval een ratel in het bijzonder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2010 13:52 #850509 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Goed gereedschap
Mannesmann heb ik persoonlijk ook goede ervaringen mee en hier zit volgens mij een garantie van 10 jaar op.
De ratel die ik ervan heb heeft al genoeg misbruik meegemaakt en hij klikt en ratelt nog steeds hetzelfde als bij aanschaf :)
Teng Tools moet ook behoorlijk professioneel zijn en dat moet ook wel met een levenslange garantie :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2010 14:15 #850510 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
even simpel in voetbaltermen :+

Champions League:

- Hazet
- Snap-on
- Stahlwille

Eredivisie:
- Bahco
- Facom
- FHG
- Gedore

Eerste divisie:
- Beta
- Mannesmann
- Teng Tools

Zaterdagmiddag amateurs:

- alles waar 'drop forged' op staat
- alles met 'grip profiel' ipv zeskant of 12 kant.
- alles wat je in grote dozen bij de bouwmarkt kunt kopen

Sonic is mij eigenlijk totaal onbekend, maar dat betekent helaas meestal dat het ZMA of eerste divisie spul is.


Wat je altijd in de gaten moet houden is dat het beste gereedschap voor jouw gebruik, niet het beste hoeft te zijn wat er op de markt is.
Een doppendoos waar je als doe-het-zelf sleutelaar je hele leven mee kunt doen kan in een bedrijfsmatige omgeving met 2 weken helemaal kort gedraaid zijn. Voor de een ongeschikt, voor de ander prima spul.

Wat w?l voor iedere gebruiker belangrijk is, is de wanddikte van doppen en sleutels. Goedkoper gereedschap is vaak van zwakker materiaal en moet dus noodgedwongen dikker zijn om dezelfde sterkte te halen. Dit zorgt er voor dat je met zulk gereedschap niet altijd de lastigere hoekjes kunt bereiken, terwijl dit met gereedschap van gelijkwaardig materiaal maar iets zwakkere uitvoering wel kan.

In de praktijk betekent dit dat bijvoorbeeld een Gedore doppenset lekker dun is. de Teng Tools of Beta doppen zijn even sterk, maar dikker.
De dikte van de Gedore is vergelijkbaar met snap-on. Het past dus ook in de moeilijke plekjes, maar omdat het iets zwakker is zal de professional het in no time kapot draaien. Probleem voor de DHZ-sleutelaar? niet echt...


Laat eerst maar eens zien wat je tot nu toe al hebt!?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2010 14:44 #850513 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Goed gereedschap
Dank je Wouter, dat schept al een hoop duidelijkheid, al blijf ik natuurlijk erg benieuwd wat de ervaringen met hand gereedschap zijn van diverse merken onder de andere V3C leden!

Wat ik nu allemaal heb aan gereedschap is voor het grootste deel merkloos, een aantal ring/steeksleutels zijn van de dropforged kwaliteit en een aantal zijn van chrome vanadium.

Eigenlijk vooral bouwmarkt spul, op de momentsleutel van Mannesman en een doppie 19 van Stahlwille na die ik pas gekocht heb.

De eerstvolgende stap is dus een betere ratel (die ik nu heb is echt heel erg goedkopie-goedkopie), dat idee was er al en de druppel was het niet los kunnen krijgen van de moeren van de secundaire bak.

Laatst mijn gereedschap schoongemaakt en bij elkaar gelegd:





Daarbij kwam ik nog tegen:

Waterpomptang: Bahco
Stanleymes : Stanley
Slangklemdop : Wera
??n platte schroevendraaier met houten handgreep: Facom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2010 15:31 #850516 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
Stanley, Skania Skandia... Waar hangen die dan?

Heb zelf een skandia setje, niets op aan te merken en goed van kwaliteit, heel robuuste doppen enz... Enige nadeel, de kop van de ratel is soms net wat te breed in de wat krappere ruimten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2010 15:41 #850518 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
Ik haal m'n spulletjes ook vaak bij de bouwmarkt, en ik heb een gereedschapskoffer van de aldi ofzo, zaterdagamateurs dus, maar het volstaat tot er iets kapot gaat :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2010 16:22 #850521 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
Ik heb m'n Elora doppenset nu sinds 1999 en de ratels doen het nog prima. Dit ondanks dat de 1/2" regelmatig als hamer heeft gediend. Bij Elora moet je wel oppassen met de schroefjes die het rateldeel bij elkaar houden, dat wil wel eens los raken. (zo ben ik 1 schroefje van de 1/4" ratel kwijtgeraakt) Wel levenslange garantie. Ik heb nu 1 dop, de 17, gesloopt, maar ik moet 'm nog ergens zien te ruilen. (de verkrijgbaarheid is minder nu Brezan het niet meer als huismerk heeft)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2010 16:54 #850524 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Goed gereedschap
voor 300's ben je het beste af met een 3/8 ratelset voor 95% van het sleutelwerk.

je hebt 1/2 pas nodig als je achterwiellagers gaat vervangen of de remklauw wilt scheiden van de veerpoot.

simpel gezegd; tot dopje 17 alles met 3/8, dop 19 en hoger 1/2 (met uitzondering van de remklauwbouten/360 motorsteunen etc!).

goede ratel is het allerbelangrijkste, voor doppen gaat de voorkeur naar 6-kant en zo snel mogelijk naar de 6-kant maat, in goedkope sets is de overgang aan het begin van de dop vaak z? groot dat je 9 vd 10x het spul gelijk verrot draait doordat het contactvlak van de dop hierdoor te klein is.

nog een merk voor de Champions League wat betreft doppen/ratels is Kok?n, japans spul waarvan de afwerking gelijkwaardig is aan snap-on, ik moet in een omgeving waar gereedschap over het algemeen vrij zwaar mishandeld wordt het eerste stuk Kok?n gereedschap nog verrot draaien.

voor een iets goedkoper maar wel kwaliteit setje kun je eens kijken naar het gamma van Kraftwerk.

voor sleutels geld eigenlijk hetzelfde, goedkopere sleutels van B-kwaliteit buigen zo ver door dat je onderhand bang bent dat ze in 2en breken als je bezig bent (om over de pasvorm van sommige merken nog te zwijgen), ditzelfde gebeurt vaak ook nog eens op het gedeelte waar je mee aan het sleutelen bent met beschadigde bouten/moeren tot gevolg; h?t topmerk voor sleutels is Hazet, dit heeft in tegenstelling tot Snap-on ook een goede ergonomische vormgeving waardoor ze prettig in de hand liggen; ook als je met volle kracht in een sleutel hangt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2010 19:02 #850530 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap
Voor het doe het zelf gebruik thuis vind ik Gedore de beste prijs-kwaliteit verhouding hebben. Ik heb nog zelden iets kapot gedraaid en toch behoorlijk zwaar spul bewerkt thuis.
Snap-on zijn normale spul (ring/steek/ratels etc.) vind ik veel te duur, de kwaliteit is er niet pers? naar. Voor professioneel gebruik en het speciale gereedschap heb ik dan wel goede ervaring mee.

Ik denk dat je voor thuisgebruik in Wouter zijn lijst eens tussen de eredivisie en eerste divisie moet gaan zoeken, afhankelijk van je gebruik en budget.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2010 19:30 #850532 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Goed gereedschap

AvdAkker;158071 schreef : voor een iets goedkoper maar wel kwaliteit setje kun je eens kijken naar het gamma van Kraftwerk.


Die miste ik inderdaad in het lijstje. Ik heb een doppenset en steek/ratel set. Van de doppenset roesten de roestvrijstalen bitjes en ik heb 1 bitje afgebroken... verder prettig goed passend spul, maar ook niet bepaald goedkoop. Sinds ik beter gereedschap heb, vind ik sleutelen wel een stuk leuker!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets