Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2017 21:06 #634423 door V300 register
Hallo beste 300-vrienden,

Ik overweeg half om deze zomer met 3 vrienden een oude Kip (want ook Neerlandsch Fabrikaat) of iets dergelijks aan te schaffen en deze achter mijn 340 te hangen. Op en top truttig gaan kamperen, waarschijnlijk richting Polen of Tsjechië.

Nu mag mijn 340 1.4 voldoende trekken en is hij technisch in topconditie, ook heb ik de dikkere radiator erin zitten, ik maak me enige zorgen over hoe dramatisch de prestaties zullen zijn.

Met een gangetje van 70-80 over B-wegen rijden lijkt mij het hoogst haalbare, en dat vind ik prima. Wat ik me vooral afvraag is in hoeverre ik me zorgen moet maken hellingen vrijwel niet op te komen. Zeker met 4 volwassen kerels en voor 3 weken bagage in de auto.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Zijn er andere problemen dan dramatische traagheid en hoog verbruik waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2017 21:53 #966586 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Gefrustreerde medeweggebruikers misschien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2017 21:57 #966587 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?

François;244428 schreef : Gefrustreerde medeweggebruikers misschien?


Ik zal het absoluut niemand aandoen met deze combi een drukke snelweg op te rijden, en vanzelfsprekend moet je dan, mocht je het verkeer ophouden, mensen de gelegenheid geven je in te halen. Dat aspect is natuurlijk belangrijk, maar mijn zorgen zitten toch meer bij mijn brave 'Dafje'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2017 23:26 #966589 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Heb je enig idee hoe zwaar die kip is? Dat zul je eerst uit moeten zoeken. Ik heb jarenlang een vouwwagen getrokken van zo'n 700 kg. Dat ging prima.
Punt is alleen dat je met 4 kerels en een volle kofferbak waarschijnlijk een achterover hangende auto krijgt. Ik denk dat je bij iedere bocht je veerbladen zult horen. Je zou ook kunnen overwegen om de kofferbak te vullen met licht spul en het zwaardere goed in een dakkoffer te doen. Je kunt zo dakdragers + dakkoffer van me lenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2017 23:29 #966590 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?

eipmiw;244431 schreef : Heb je enig idee hoe zwaar die kip is? Dat zul je eerst uit moeten zoeken. Ik heb jarenlang een vouwwagen getrokken van zo'n 700 kg. Dat ging prima.
Punt is alleen dat je met 4 kerels en een volle kofferbak waarschijnlijk een achterover hangende auto krijgt. Ik denk dat je bij iedere bocht je veerbladen zult horen. Je zou ook kunnen overwegen om de kofferbak te vullen met licht spul en het zwaardere goed in een dakkoffer te doen. Je kunt zo dakdragers + dakkoffer van me lenen.


Die dakdragers en koffer hebben we nog, van een vakantie vorig jaar in de Peugeot 205 van een van de mede reizigers. Zeker met de Poolse wegen wil ik de veren/dempers niet al te zwaar mishandelen, al staan beiden wel op het lijstje om op termijn vervangen te worden door nieuwe exemplaren. Daarnaast kan een hoop lading ook in de caravan, mits goed verdeeld. Zo'n oude Kip zal rond de 800-900kg leeg zitten. Met bepakking net onder de grens van het maximaal toegelaten trekgewicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2017 00:37 #966591 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Kijk hier even ; www.caravantrekker.nl/berekening/index.php
Ik denk, dat het wel mee valt. Een 340 heeft een vrij groot frontaal oppervlak, waarop de overbrenging is aangepast. Een toerenteller lijkt me heel handig, evenals minimaal een half synthetische olie in de motor , om oververhitting van de motorolie te voorkomen.
Je zou kunnen overwegen om voor de trip achterbanden te monteren die 5 - 10 procent
lager zijn .Dit laatste heeft natuurlijk een ongunstige invloed op het doorzakken aan de achterkant. Ik heb geen ervaring met hulpveersystemen, maar anderen op dit forum vast wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2017 08:46 #966595 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Met een dubbel-asser huifkar vol oud en degelijk meubulair achter de 340 vario op LPG (en dat is traag t.o.v. benzine) was 90 en een beetje, dus gewoon de snelheidslimiet, prima te doen op de Nederlandse wegen. En zo'n vierkante aanhanger is een behoorlijke windvanger, ik neem aan dat een caravan wel iets meer gestroomlijnd is?

Moet wel zeggen dat we er met z'n 2en in zaten, geen passagiers achter of spullen in de achterbak.

Al met al denk ik dat het prima moet gaan. Als je een vario hebt kun je overwegen een schakelaar in de opschakelkant de monteren om zo kunstmatig een versnelling terug te schakelen zonder gelijk de bergrem te gebruiken.
De tips over doorzakken van de achterkant zijn wel verstandig om te overwegen met een achterbank vol grote kerels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-02-2017 08:57 #966596 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Wat is het vermogen van je 340?
In 2011 ben ik met mijn gezin in een Peugeot 206+ met 75 pk en een nieuwe Hobby caravan (1100 kg) erachter op vakantie geweest. Op de auto lag ook nog een dakkoffer.
Ik had zelf heel erg mijn twijfels over deze combinatie vanwege het geringe vermogen, maar het ging prima! Ik kon goed met het overige (vracht)verkeer meekomen.

Zelf heb ik met een Volvo 360 diverse caravans getrokken. No problemo. Met een 340 CVT heb ik een vouwwagen van circa 450 kg door de Franse alpen getrokken en ik was eigenlijk verbaasd over het gemak waarmee dat ging.
Ik denk dat een passende Kip achter je 340 best goed komt. Veel plezier!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-02-2017 09:50 #966597 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Het is een 1.4 op benzine, dus 69pk, met 5-bak en er zit ook al volsynthetische olie in. Ook die toerenteller zit er al op. Klinkt alsof het allemaal weinig problemen op moet gaan leveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-02-2017 10:09 #966598 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Mijn ervaring is dat de B14 best wat pit heeft, als je niet bang bent om toeren te maken. Wij rijden zelf een 340 met 4-bak en die gaat prima met het verkeer mee. Heb er ook een verhuizing mee gedaan, met grote boedelbak met huif.

Ik denk dat een setje caravanveren of hulpveren kan helpen met de wegligging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets