Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?

Lees meer
02-03-2017 17:26 #966631 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Het komt de stabiliteit absoluut ten goede. De kont gaat gewoon minder bewegen. Rijdt echt stukken beter.

Ik heb een Kip Touring uit 1984, gaat prima achter een 360 2.0.
Leeggewicht 500 kg, max 850. Wel een antislingerkoppeling erop, geeft meer comfort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2017 17:29 #966633 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Of niveau regeling inbouwen :+
Was een origineel accesoire vroeger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-03-2017 17:41 #966634 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?

hwe1993;244471 schreef : Hulpveren/staat van de schokdempers achter zijn nog een punt. Het concept van hulpveren is mij overigens helemaal vreemd.


Heel simpel, een 340 heeft standaard een de linkerkant een bladveer en aan de rechterkant nog een. Een bladveer zit met de uiteinden aan de bodemplaat van de auto en in het midden van de bladveer zit de achteras bevestigt.
Hulpveren kun je in verschillende vormen maken, maar in het geval van de 340 worden meestal extra spiraalveren bedoelt die tussen de de achteras en bodemplaat worden geplaatst om de bladveren te ondersteunen. Het resultaat is veel stuggere vering aan de achterkant.

Om eerlijk te zijn, ik zie de meerwaarde van hulpveren niet zo. Ja ze voorkomen dat de auto achter in zijn veren zakt en dat de bodemvrijheid aan de achterkant niet veel kleiner wordt. Een 340 heeft echter meer dan genoeg bodemvrijheid van zichzelf en bladveren hebben bovendien de eigenschap dat ze van zichzelf stugger worden hoe verder ze inveren (dus hoe zwaarder de belading is).
Mocht je vaak met veel gewicht in de kofferbak rijden dan hebben hulpveren wel nut. Echter zou ik dan kiezen voor een andere maatgemaakte oplossing, namelijk een extra stuk bladveer onder de bestaande bladveer leggen.

Van de caravan heb je qua gewicht eigenlijk weinig last als je deze goed belaadt, dat is een gewicht van slechts +-50kg op de kogel. Het zijn meer de spullen die je in de kofferbak legt die je auto doen doorzakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2017 19:58 #966638 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Het gaat niet om het doorzakken, het gaat erom dat de achterkant stijver is. De caravan beweegt altijd wat in een slingerbeweging, de oudere al helemaal. Als je auto hulpveren heeft neemt de auto minder beweging over van de caravan. Dat komt de stabiliteit van de combinatie ten goede (en ook het comfort).

Niveauregeling is helemaal mooi, de 940 van mijn moeder heeft automatische niveauregeling. Dat rijdt echt fantastisch, met een 1.800 kg tandemasser rijdt dat veel stabieler en rustiger dan zonder niveauregeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-03-2017 02:14 #966645 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Ach, die stabiliteit kan me met de manier waarop ik wil rijden eigenlijk een rotzorg zijn. Ik wil niet hard rijden en als het slecht weer is zal ik er absoluut de weg niet op gaan. De vering achter is me standaard al wel goed genoeg. Een antislingerkoppeling zie ik de meerwaarde wel absoluut van in. Ik heb al vrij weinig ervaring met rijden met een aanhanger en heb nog nooit een meter met een caravan gereden. Ik ken de theorie van het 'slingeren' en hoe je het kunt stoppen, maar ik zou het liever gewoon niet meemaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2017 20:47 #966797 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
reken erop dat je met een caravan erachter op snelheid continu het idee hebt dat je handrem er nog op staat.... you ain't going nowhere fast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2017 21:37 #966801 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Als je nog nooit met een aanhanger gereden hebt, een caravan achter een 340 hangt (in het huidige verkeer een zwaaaaaaar achterhaalde combinatie) en er vervolgens mee naar Verweggistan wilt, kunnen er 2 dingen gebeuren:

1) je raakt zwaar vermoeid na 2 uur rijden
2) je raakt zwaar vermoeid na 1,5 uur rijden

Geloof me..... Doe het rustig aan! Je schrikt je helemaal kapot als je de eerste keer wordt ingehaald door een bus. En als je via de snelweg gaat, gebeurt dat continu. Denk er niet te licht over, want dan gebeuren er ongelukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2017 17:59 #966818 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Ik ben het met Joost, Wouter en Alex eens. En onderschat de eerste afdaling niet. Vuistregel van mijn vader was altijd: In dezelfde versnelling/snelheid de af als je er op gaat. Wellicht kan iemand anders hier nog een modus aan toe voegen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2017 08:44 #966822 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Kom, kom zeg. Niet zo panisch.
Ik heb de afgelopen jaren zo'n 10.000 km met diverse auto-caravan combinaties gereden. Diverse auto's (Volvo 360, Volvo 460, Ford Focus, Peugeot 206, Peugeot 308, Renault Scenic) en diverse caravans (bouwjaar tussen 1981 en 2001).

Bij een geode belading en bij goed anticiperen heb ik met geen van de combinaties ooit problemen gehad. Gewoon rustig rijden en ver vooruit kijken. Proberen mee te rijden met de vrachtauto's zodat ze je niet constant inhalen.
Daarnaast helpt het om te weten bij welke toerentallen de motor van je auto zijn maximum koppel en maximum vermogen levert. Zeker bij hellingen moet je tussen die twee toerentallen gaan zitten, dus op tijd terug schakelen!
En zoals al gezegd: zeker bij afdalen rustig rijden! Kijk anders eens op caravantrekker.nl, daar staan veel tips en kun je ook berekeningen maken.

Concluderend kan ik zeggen dat met een caravan rijden de eerste keer best vermoeiend is, want het is echt even wennen. Maar als je eraan gewend bent, is het leuk! Het is weer echt auto rijden waarbij je ook na moet denken over wat je doet. Heel veel plezier gewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-03-2017 09:29 #966829 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
Jilger, je beschrijft dan ook de ideale situatie:
Met ervaring, de juiste belading en goed anticiperen, is er niets aan de hand.

Maar dat is met alles zo in het leven. :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets