Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
30-01-2020 20:06 #984096 door BartJu
Ik heb een tijdje de automatische incasso gestopt, juist door dit gejojo. Dan kreeg ik keurig een rekening, en zo had ik iig in de gaten wat er gebeurde.

Inmiddels weer automatisch, geen rariteiten meer (ook al een tijdje geen wijzigingen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-02-2020 15:31 #984100 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Ik maak 't mooi per kwartaal met de hand over. Kleine moeite en je weet altijd wat je overmaakt. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2020 16:21 #984103 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
In dat verband nog een waarschuwing (misschien slechts mijn dommigheid en weet iedereen dit al, maar beter te veel gewaarschuwd dan te weinig...).

Mijn 340 zit in het kwarttarief en mag dus in de 3 wintermaanden niet naar buiten. Ergens kwam een tip voorbij om de verzekering voor die periode dan ook op te schorten. Achteraf misschien al niet zo slim, als er iets gebeurt in die periode ben je dus niet verzekerd, en het scheelde ook zo goed als niets, want die oldtimer-verzekering is natuurlijk peanuts.

Maar ik had de ANWB dus gevraagd te verzekering te schorsen tot 1 maart; gewoon keurig uitgevoerd, zonder enige opmerking. Kreeg ik in januari een brief van de RDW, dat mijn wagen niet verzekerd was (klopt) en dat je daar € 400 boete voor krijgt :wtf:

ANWB gebeld: bleek dat ze daar het verschil tussen schorsen en kwarttarief/overgangsregeling niet kenden... Dachten dat ik hem had geschorst en dan dus geen probleem...
Gelukkig was de dame van de RDW heel redelijk, hele verhaal werd ingetrokken zodra ik mijn verzekering weer geactiveerd had.

Moraal van het verhaal: als je auto in de overgangsregeling/kwarttarief zit, geldt er gewoon verzekeringsplicht!
Op zich logisch, maar je moet er even aan denken (of op gewezen worden door je verzekeraar :nono:).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2020 16:37 #984105 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Even controleren: jij had je 340 dan niet geschorst voor de wintermaanden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2020 17:26 #984106 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)

powerflux;257105 schreef : Even controleren: jij had je 340 dan niet geschorst voor de wintermaanden?


Nee, klopt, niet gedaan; als je voor die 3 mnd wel schorst, geldt de verzekeringsplicht inderdaad niet.

Help me even: waarom zou ik wel schorsen? MRB is al een kwart van het normale tarief en schorsen kost meer dan ik aan verzekering uitspaar. Of vergeet ik iets??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2020 18:22 #984107 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Ik dacht altijd dat je ook moest schorsen. Hoe anders zou de belastingdienst anders kunnen controleren dat je ook van de weg af bent? Als je geen controles tegenkomt en geen automatische boetes ontvangt (het CJIB is los van het RDW en de belastingdienst) is er geen controle mogelijk.


Maar nu ik er opnieuw naar zoek kan ik weer niet duidelijk vinden of schorsen verplicht is. Wel dat als je schorst en in de kwartaalregeling zit, je geen geld terugkrijgt van de 120,- die de rest van het jaar kost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
02-02-2020 18:56 #984108 door BartJu
Zelf geen ervaring mee, maar ik begreep dat je hem niet mocht gebruiken, niet dat je ook nog moet schrosen. Schorsen is sowieso voor periode van 1, 2, of 3 jar, geen 3 maanden. Tussentijds stop zetten kan natuurlijk wel altijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-02-2020 20:46 #984109 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)

BartJu;257108 schreef : Schorsen is sowieso voor periode van 1, 2, of 3 jar, geen 3 maanden. Tussentijds stop zetten kan natuurlijk wel altijd.


Ik heb mijn 340 twee jaar terug moeten schorsen omdat de APK verlopen was nadat ik bij de APK voor keuring wat reparatie punten had die ik niet op tijd kon realiseren.
Dat heeft twee of drie weken geduurd maar toen de schorsing werd opgeheven hoefde ik voor die weken geen MRB te betalen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2020 21:34 #984110 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)

powerflux;257107 schreef : Ik dacht altijd dat je ook moest schorsen. Hoe anders zou de belastingdienst anders kunnen controleren dat je ook van de weg af bent? Als je geen controles tegenkomt en geen automatische boetes ontvangt (het CJIB is los van het RDW en de belastingdienst) is er geen controle mogelijk.


Maar nu ik er opnieuw naar zoek kan ik weer niet duidelijk vinden of schorsen verplicht is. Wel dat als je schorst en in de kwartaalregeling zit, je geen geld terugkrijgt van de 120,- die de rest van het jaar kost.


Nee, schorsen is niet verplicht als je in de overgangsregeling zit. Maar zolang je wagen niet geschorst is (en dat lijkt inderdaad weinig zinvol voor 3 mnd), moet je dus wel verzekeren, ook al mag je niet de weg op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-02-2020 22:40 #984111 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Precies. In de brief staat duidelijk omschreven dat je in de maanden december, januari en februari niet mag rijden. Je geeft dus toe in die maanden dat auto niet te gebruiken, of op openbare grond parkeert.

Wordt je wel 'betrapt', wat tegenwoordig op allerlei manieren kan, ben je verplicht de wegenbelasting voor een heel jaar (terug) te betalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets