Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).

Lees meer
13-05-2018 16:59 #634871 door Albert Jan Algera
Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz). is gemaakt door Albert Jan Algera
Ik rij met mij 360 b19E vrijwel alleen op gas. Haast niet op benzine. De auto loopt laag in de toeren ook beroerd op benzine. Het kan er wel mee te maken hebben dat er vaak maanden oude benzine in de tank zit die heel af en toe een paar km wordt gebruikt om de boel gangbaar te houden. Als ik dan wel een tank bezine op rij wordt het al beter. Zal het beter zijn om 98 te tanken of iets anders omdat dit langer houdbaar is. Of is dit weer slecht voor bepaalde delen van het blok ofzo? Net als E10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-05-2018 18:04 #975335 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).
Euro 98 kun je gewoon zonder problemen tanken. Ik denk dat het wel eens kan schelen in hoe goed hij loopt. Ter referentie, ik heb mijn 340 pas uit de stalling gehaald waar deze ongeveer 8 maanden stil heeft gestaan met een volle tank euro 98. Hij liep bij de eerste keer starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2018 18:33 #975336 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).
In 95 zit meer ethanol en dat merk je na een tijdje wel. Als je maar weinig rijdt zou ik 98 of Shell V-power tanken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2018 18:53 #975337 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).
Ook de euro 98 van bijvoorbeeld de Texaco zit ethanol in. Dit omdat die bedrijven daartoe genoodzaakt zijn.
Ben toevallig een heel artikel erover aan het typen voor in de Volvoice.

De enigste brandstof waar geen ethanol in zit is de euro 98 ultimate van de BP.
Of de Shell V-Power, let wel dit betreft euro 97.

Dan heb je ook nog euro 102 van de Firezone.
Meer voor brommers met mengsmering.

Dit zijn de enigste 3 waar geen ethanol in zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-05-2018 19:40 #975338 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).
Gewaagd om daar een stukje over te schrijven Steven. Hoe zit het eigenlijk met euro 98 van de witte pomp?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2018 19:57 #975339 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).
Welke "witte pomp" :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-05-2018 20:47 #975340 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).
Ik tank altijd Competition 102 van de Firezone, mede omdat er geen Ethanol in zit.


Waarom competition 102®?

Een hoog octaangetal leidt tot efficiëntere verbranding en hierdoor tot meer vermogen. Een octaangetal wordt in Research Octane Number (RON) uitgedrukt. Het RON-getal van competition 102®, dat geen ethanol bevat, is 102. Het RON-getal is een indicatie van de klopvastheid van de brandstof. Bij een te laag RON-getal kan er een onvolledige verbranding plaatsvinden. Hoe efficiënter de verbranding is, des te meer vermogen er uit de motor kan worden gehaald.


competition102.com/ hier kan je een kaartje vinden met locaties.


Als je het echt perfect wil doen dan moet je bij de Welkoop Aspen benzine kopen www.welkoop.nl/onze-merken/merk-aspen-benzine.html

maar dat kost maar liefst 21,49 per 5 liter verpakking (=€4,298 per liter!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-05-2018 22:24 #975341 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).

Steven340;250170 schreef : Welke "witte pomp" :S


De merkloze pomp, zo hebben we een dorp verder nog een pomp zitten waar men zelfs euro 98 met loodvervanger verkoopt. Persoonlijk ben ik meer voorstander van het sponsoren van een lokale ondernemer dan van een groot concern.

Robert340;250171 schreef : Bij een te laag RON-getal kan er een onvolledige verbranding plaatsvinden. Hoe efficiënter de verbranding is, des te meer vermogen er uit de motor kan worden gehaald.


Leuk verkooppraatje maar als je auto geen sensor heeft die kan detecteren hoe klopvast je benzine is en daarop de ontsteking kan aanpassen, heb je daar helemaal niks aan. Onze 300-series hebben die elektronica niet.
Neemt niet weg dat je wel het voordeel hebt dat er (zo goed als) geen ethanol in zit, net als euro 98.

Die Aspen-benzine heb je van verschillende merken, dan heet het akylaat-benzine en is vaak ook wat goedkoper maar nooit dat het interessant kan worden t.o.v. gewoon tanken bij het tankstation. Qua veroudering wel het beste spul wat je kunt hebben, maar dan zou ik toch eerder euro 98 (of competition 102) met een flesje brandstofstabilisator van de automaterialenzaak adviseren. Werkt voor de hier genoemde toepassing hetzelfde maar een stuk gunstiger voor de portemonnee.
Waar je aan voorbij gaat is dat akylaat-benzine voornamelijk wordt gebruikt omdat je uitlaatgassen enorm veel schoner zijn, wel zo fijn voor de gezondheid wanneer je beroepsmatig vaak werkt met bijvoorbeeld een kettingzaag (ik dacht dat de arbo-wet het zelfs verplicht). Particulier wordt akylaat-benzine voornamelijk gebruikt omdat de meerprijs nihil is t.o.v. 5 liter benzine tanken aan de pomp en een potje brandstof-stabilisator voor minstens 50 liter er bij kopen.

Nu ik er zo over nadenk, met mijn logische redenatie zou je Aspen-benzine dus ook kunnen gebruiken als een auto qua uitstoot niet aan de apk voldoet. Is er toevallig iemand die zich daar al eens in verdiept heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-05-2018 00:04 #975349 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).
Over de benzine van "de" witte pomp kun je niks zinnigs zeggen zo lang je niet weet waar die zijn benzine haalt. Dat hoeft zelfs bij één pompstation niet telkens dezelfde oliehandel te zijn. Hier op de zaak (busboer) staan ook geregeld tankauto's van verschillende bedrijven diesel te leveren, net wie de laagste prijs heeft.

Bedrijven zijn verplicht om een minimaal percentage van hun afzet 'hernieuwbaar' te laten zijn. Dat is nu al 8,75%. Halen ze dat niet, dan moeten ze credits kopen op zo'n windhandel alias rechtenmarkt. Dan maar een beetje extra van die zooi in de superbenzine, al is de afzet daarvan natuurlijk veel lager dan van gewone euro 95.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-05-2018 13:08 #975353 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere brandstof dan euro 95. (98 Shell V-Power enz).

General Custom;250173 schreef : Leuk verkooppraatje maar als je auto geen sensor heeft die kan detecteren hoe klopvast je benzine is en daarop de ontsteking kan aanpassen, heb je daar helemaal niks aan. Onze 300-series hebben die elektronica niet.
Neemt niet weg dat je wel het voordeel hebt dat er (zo goed als) geen ethanol in zit, net als euro 98.


Het is inderdaad een verkooppraatje, want ik had het rechtstreeks van hun website gekopiëerd.
Voor de duidelijkheid: Ik tank het ook alleen maar omdat er geen ethanol in zit.
Als de ontsteking vervroegd is kan je er inderdaad ook verder profijt van hebben, maar die is ook bij mijn 340 gewoon origineel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets