Dure onderdelen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2019 11:24 #635330 door V300 register
Dure onderdelen is gemaakt door V300 register
Als je een paar jaar eruit bent geweest, merk je het wel heel sterk. Zijn dit nu normale prijzen of belachelijke prijzen?

Zag bij Dafhobby, bumper ooit eens daar gekocht voor 15 euro p/s. Prijzen nu, wil je niet weten. Binnenbumper is al 75 euro. Van hetzelfde type wat ik ook had liggen, en wilde weggooien. Toch maar niet gedaan... Maar dat is niet alleen bij Dafhobby zo, dat is overal waar ik op internet zoek het geval. (anders zou party A zicht uit de markt prijzen en niemand er iets meer bij kopen.) Het zijn dus blijkbaar normale prijzen. Maar wel minimaal 10 keer zo duur als ik gewend ben.

Het gekke is, ik herken veel van die onderdelen. Veel onderdelen zijn onderdelen welke opgekocht zijn van dealers. Sommige dealers gaven ze gratis mee, de meeste waren slimmer en gaven 90% korting. Ik heb, voor eigen gebruik veel van dat soort onderdelen gekocht. (ga ze dus ook niet verkopen, want dat was het doel niet waarvoor ik ze gekocht had) Dit zijn dus old new stock onderdelen. Heb een hele rits orginele pakjes bougies, oliefilters, luchtfilters, nieuwe kabels, je kunt het bijna zo gek niet bedenken en ik had het met veel korting toen gekocht. Vooral onderdelen welke op het forum bleek dat ze wel eens kapot wilde gaan heb ik voor deze zekerheid maar ingeslagen.

Als ik nu de prijzen zie welke ze nu vragen voor onderdelen gaat dat bijna nergens meer over. Ze zijn, meestal nog een stuk duurder dan dat zo origineel bij de dealer koste in 2002. (ik weet de prijzen van toen nog omdat veel onderdelen toen nog wel te krijgen waren bij de dealer)

Iemand ervaringen mee, of is het nog steeds zo dat er via via wel goedkoop op de bekende adressen van vroeger aan onderdelen te komen is? Ik heb zelf nu niets nodig, ja kriksteunen kan ik wel gebruiken voor voor haha. Maar dat valt op een andere manier ook op te lossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
28-12-2019 12:33 #983850 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Dure onderdelen
Met onderdelen van de 340 heb ik nog geen ervaring mee maar met mijn Opel Ascona uit '72 had ik wel die "problemen" plaatwerk en ander onderdelen waren
zo goed als niet te krijgen en kon je wat vinden moest je met goud ervoor betalen. Dat is uiteindelijk de reden waarom ik de Ascona heb verkocht het was voor mij hobbymatig niet meer op te brengen, zodoende heb ik waar ik kon goedkoop Volvo's op gekocht om als reserve onderdelen / plaatwerk te dienen.
Ik dacht dit gebeurt mij geen tweede keer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2019 13:49 #983852 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Dure onderdelen
Jah, nu ze niet meer op de sloop staan gaan de prijzen idd soms overdreven hoog. Of de onderdelen zijn niet te vinden.

Ik werd er helemaal moe van voor elk onderdeeltje halve land af te zoeken.
Rij elke week 1000 km in een 360. stilstand buiten de winter om is geen optie.

Dus heb een paar jaar terug gewoon een complete rotte 360 gekocht voor 500€. En tot elk klein onderdeeltje in een grote stelling geplaatst.

Werd door iedereen voor gek verklaard, dat ik zo veel betaalde voor zo'n sloop auto.

Maar had gewoon aantal onderdelen nodig die op dat moment niet te vinden waren. Inmiddels heb het er nu al dubbel dwars uit. Zowel in prijs als in tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2019 14:18 #983854 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Dure onderdelen
Heb zelf onderdelen zat liggen, voor van alles en nog wat.
Bied het niet aan maar kijk regelmatig bij de "gezocht" advertenties.

Stuur ik een mailjte naar degenen die wat zoekt en ik heb liggen.

Werkelijk bijna niemand antwoord, en vervolgens blijven de advertenties gewoon staan.
Dan vraag ik me ook af, zoek je het nou wel of niet :wtf2:
heb gewoon een @gmail dus bij spam kan het toch niet belanden.


Maakt mij verder ook niets uit, hou ik het lekker zelf, maar vind het wel frappant.
Soms wordt er ook heel specefiek naar iets gevraagd, plaatwerk in kleur bijvoorbeeld, tja, goed plaatwerk is her en der nog wel te vinden, maar aan spuitwerk ontkom je gewoon niet.
Meestal is het al beschadigd door de opslag.

Kwa prijzen kijk ik vaak bij dafhobby of Volvo 340 onderdelen wat ik er zoal voor zou vragen, maar meestel zit ik daar nog wel onder.
Volvo 340 onderdelen is over het algemeen erg duur. Dat zou ik er nooit voor vragen, meestal niet eens realistisch.
Tuurlijk wordt het zeldzaam, maar zeker de 300 club blijft een kleine club, soms mag je al blij wezen dat je van onderdelen af kunt komen.
Bij mij speelt ook vaak de gun factor wel mee. Als iemand enthousiast een 300 serie opknapt vind ik dat sowieso al tof en help ik diegene ook graag aan onderden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2019 18:54 #983856 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dure onderdelen
Het werkt 2 kanten op vind ik. Ten minste in Nederland...
Zelf ben ik al een tijdje bezig langzaam mijn garage leeg te verkopen voor wat Volvo onderdelen betreft. Vandaag zijn ook al mijn Volvo's verkocht, dus het mag nu echt leeg.

Ik merk dat het 2 kanten op gaat. Enerzijds vragen bedrijven met een verdienmodel flinke prijzen, logisch want ze hebben hun kosten en willen ook een soort van garantie kunnen bieden op hun assortiment. Aan de andere kant mag het bij kopers vaak allemaal niks kosten. Neem bijvoorbeeld een set roest en schadevrije portieren voor een 4- of 5-deurs. Laatst was er iemand met interesse, en dan is 100 euro voor de set al te duur. Een ander voorbeeld: een gloednieuwe brandstoftank, en dan commentaar dat een bod van 2 tientjes wordt afgewezen. Interieur-spul mag helemaal voor lage prijzen weg of zelfs gratis als iemand er wat andere onderdelen bij koopt, maar dan verlangen mensen dat ik de hele dag thuis ga zitten wachten tot zij iets gratis op komen halen, of men wil het wel hebben maar dan moet ik het tot februari apart houden. Natuurlijk kom je ook veel leuke mensen tegen.
Het is wel eens in me opgekomen om gewoon een container te laten komen en er alles in te gooien, maarja, dat is ook weer zoiets...

Wat me wel opvalt, ik heb ook het een en ander internationaal verkocht via Volvo 300 Mania. In het buitenland is de prijs niet zo'n probleem. Als het een beetje redelijk is betalen ze gewoon zonder gezeur en gedoe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2019 20:11 #983858 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dure onderdelen
2 tientjes voor een nieuwe tank is natuurlijk spotgoedkoop als je weet dat ze vroeger al 200 waren. Heb je die tank nog? Nu vind ik 200 euro, de oude nieuwprijs ook een belachelijke prijs. Maar zelfs 50 euro voor een nieuwe tank zou ik een nette prijs vinden. 100 euro voor 4 of 5 deuren is helemaal goedkoop. Ik denk dat je mensen hebt welke het meer of minder nodig hebben. Denk dat veel mensen welke het goedkoop willen of ook handelen, of een voorraadje willen aanleggen. Denk je echt als iemand mij 2 kriksteunen wil aanbieden dat ik dan zeg hier heb je 20 euro? Betaal er ook wel meer voor, heb ze immers nodig. Dat is het verschil.

Bedrijven en ook particulieren staan wat mij betreft volledig vrij te vragen wat ze willen. Ik vind er ook niets asociaals aan om absurd hoge prijzen te vragen. Als mensen iets te duur vinden moeten ze het maar niet kopen, als iedereen dat doet wordt de prijs vanzelf lager. Zelf heb ik nooit hoge prijzen gevraagd, maar iedereen staat vrij te vragen wat hij wil. Het zijn alleen zulke hoge prijzen, dat ik het niet snel zal kopen.

Bijvoorbeeld ik weet dat die omlijstingen van de deuren (die plastic gevallen) je eerst nog voor 50 cent kon krijgen, dat is nu 10 euro. Dan zou ik denken zonder functioneert het ook prima, en als ik er 1 ergens op de kop kan tikken voor een paar euro koop ik die wel. (heb ze overigens niet nodig, was voorbeeld)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2019 21:23 #983859 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dure onderdelen
Bij mij is het uitgangspunt om uiteindelijk geen verlies te maken op de totale verzameling, maar winst hoeft ook niet. Met dat uitgangspunt kun je goedkoop onderdelen aanbieden. Dan baal ik er inderdaad van als mensen daar dan weer kansloos laag onder bieden.

Om even om op die brandstof terug te komen, die kan weg voor 85 euro, dat heb ik er ook ongeveer voor betaald. 200 euro gloednieuw bij een winkel, met garantie dus, vind ik persoonlijk nog niet zo'n gekke prijs. Als ik hem voor 85 euro kwijt wil, is het dan tegenwoordig echt zo erg dat ik hem voor het dubbele aan moet bieden zodat mensen het genot hebben af te kunnen bieden en de illusie hebben een veel betere deal te hebben gemaakt?
Dat is precies het kinderachtige gedoe waar ik geen zin in heb. Op die manier is mijn 440 naar een exporteur gegaan omdat de "liefhebbers" (bijna) allemaal iets te zeuren hadden, terwijl de exporteur de vraagprijs betaalt en de auto gewoon meeneemt. Waarna ik vervolgens alle "liefhebbers" weer over me heen krijg dat het zo zonde is dat zo'n nette auto het land uit gaat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2019 00:33 #983862 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dure onderdelen
Een benzinetank kun je tweedehands denk ik wel voor minder scoren, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Maar 85 is wel een redelijke prijs als iemand een dergelijke tank echt nodig heeft. Welk type is het eigenlijk? Aansluiting vanaf 86 of voor 86 (met zo,n koperen ring waar je je schroevendraaier tegen aan moet zetten op de vlotter, ipv plastik vlotter)

Maar goed die tank raak je nog wel kwijt, de vraag is alleen hoe lang het duurt, het kan 1 maand zijn of 3 jaar.

Dat is wel de reden dat ik denk dat bijvoorbeeld dafhobby niet meer dik in de onderdelen zit, terwijl ze dat vroeger wel zaten. Als je namelijk dik in de onderdelen zit, kun je de prijs beter wat lager houden dat vergroot namelijk de omzetsnelheid. Als je heel, heel lang moet wachten om iets te verkopen (vele jaren) verdien je er ook niets op. Ik denk dus echt dat de onderdelen moeilijk zijn te krijgen, anders zou je beter veel lagere prijzen kunnen hanteren.

Voor jou is dat het punt niet, maar het zou wat anders zijn als je 100 benzinetanks nieuw zou hebben liggen. Dan zit je er op deze manier over 20 jaar nog mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2019 02:16 #983863 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dure onderdelen
Misschien moeten we als club maar een 3D-printer investeringsfonds gaan stichten. Gezamenlijk zorgen dat we alles wat we nodig hebben voor onze auto's in de toekomst nog kunnen maken.,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2019 07:15 #983864 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dure onderdelen

Markvictor;256843 schreef : Een benzinetank kun je tweedehands denk ik wel voor minder scoren, dat weet ik eigenlijk wel zeker.


Dat is precies wat ik bedoel. Hoe vaak ik te horen krijg dat nieuwe onderdelen te duur zijn omdat men het 2e hands goedkoper kan krijgen, daar word ik een beetje moe van. Er is een rede dat je een onderdeel wilt vervangen, het is kapot. Alle 2e hands exemplaren zijn even oud en zijn praktisch allemaal aan dezelfde omstandigheden blootgesteld. Ja de prijs van een gebruikt onderdeel bedraagt de helft, maar de levensduur van een nieuwe is wel meteen minimaal 5x zo groot als van een gebruikt exemplaar. Je vervangt het 1 keer en je bent er voortaan altijd vanaf.
Gelukkig weten de liefhebbers met mooie auto's de nieuwe onderdelen vaak wel op waarde te schatten. Dan verkoop ik persoonlijk ook liever aan de liefhebber dan aan de afdinger. De liefhebber krijgt het dan vaak ook nog wel met wat korting als er meer spul in 1 keer wordt aangeschaft. Dat is voor mij ook fijn, liever 1 keer thuis blijven voor 300 euro dan 10 keer thuis moeten blijven voor 3 tientjes.

Ik zou trouwens even moeten kijken voor de zekerheid, volgens mij was het de versie met plastic vlotter.
Maar als iemand die tank wil voor een oudere auto, en die betaalt me netjes voor de tank, dan ga ik natuurlijk niks meer tellen voor een passende vlotter. Dat is dan de gunfactor. Zo werkt het ook weer.

eipmiw;256844 schreef : Misschien moeten we als club maar een 3D-printer investeringsfonds gaan stichten. Gezamenlijk zorgen dat we alles wat we nodig hebben voor onze auto's in de toekomst nog kunnen maken.,


Dat is een leuk idee, maar helaas is de techniek daar nog niet ver genoeg voor. Ten minste, op een manier dat door de club te betalen zou kunnen zijn. Je zit met materiaaleigenschappen (technische sterkte) die ondermaats is, hoge kosten i.v.m. lange ontwerptijd en printtijd, en vaak te groffe afwerking.
Ontzettend jammer want op kleine schaal werkt het leuk. Voor mijn modelbouwhobby laat ik nog wel eens wat printen wat ik zelf in Autocad ontwerp. Dat gaat wel prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets