× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Startmotor schoonmaken

Lees meer
28-01-2009 21:13 #753117 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Startmotor schoonmaken
Om het achterste moertje op de as los te krijgen kun je inderdaad met een waterpomptang de krans (randwiel) vasthouden. Ik vraag me alleen af of dat ook lukt om het bewuste moertje weer vast te zetten (zoals in de beschrijving wordt beweerd)
Zelf het vermoeden dat dit moertje, dat eigenlijk een boutje is, zichzelf vastdraait door de 3 of vier ringen die eronder liggen.
Kan zelf in ieder geval de as niet vasthouden met een tang bij het vastzetten. Wel bij het loshalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-01-2009 13:30 #753217 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
woordje 'tang' toegevoegd. Alleen waterpomp, maakt het onduidelijk want da's toevallig ook een ander vrij belangrijk onderdeel aan de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2009 14:52 #753226 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Startmotor schoonmaken
uitstekend, maar ik vraag me nog wel af of ik gelijk heb of dat ik iets verkeerd doe,

groeten,

Ted Bogers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-01-2009 19:40 #753268 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
bedoel je de hoofdas van de startmotor?

ik begrijp nog niet om welk boutje/moertje het gaat namelijk!!
staat er een nummer bij in de exploded view?


of heb je een ander model startmotor dan waar de PDF over gaat (iets anders dan een Paris-Rh?ne dus)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2009 22:39 #753335 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Startmotor schoonmaken
Nummer 14 op de tekening (Moertje met 4 ringen) en de 2e foto rode pijl naar achterkant startmotor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2009 18:12 #785812 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Heren, bedankt voor de reacties. Ga er naar kijken binnenkort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2011 15:54 #861696 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Geacht forum,:y:

Ik heb reeds enige tijd (wisselende) startproblemen, dus ben ik vandaag begonnen met het demonteren van de startmotot om die eens lekker schoon te maken en de borstels te vervangen. De handleiding uit de Garagescene erbij en ja hoor, gelukkig, ik heb ook een Paris Rhone, dus sleutelen maar.
Stuit ik toch op een paar probleempjes, zo wordt er in het groen aangegeven welke moeren etc los moeten, maar desondanks kreeg ik de startmotor niet uit elkaar. Nog maar eens alle reply's lezen (na twee uur klooien), en gelukkig, staat daar dat er nog een stangetje verwijderd moet worden die de vork vasthoudt (4 in de exploded). Deze eruit geklopt en jawel, nu heb ik in ieder geval twee delen :). Het lijkt mij goed om het probleem met dit stangetje op te nemen in de beschrijving zelf.
Het volgende probeem: ik kan nog steeds niet bij de koolborstels. Ik zie vier 'ster'schroeven in de behuizing zitten (16 in de exploded). Kan het zijn dat deze ook nog gelost moeten worden? Zo ja, evt ook nog opnemen in de beschrijving.
Verder: moet de bout aan het uiteinde (waarvoor je met een waterpomptang aan het andere einde de krans moet vasthouden) ook niet sowieso gelost worden?
Allerlaatste vraag: ik heb de indruk dat de behuizing nog verder uit elkaar moet kunnen. Ik heb nu het hefboomgedeelte (waar 5 bijstaat) en het gedeelte waar de 'ster'schroeven in zitten (waar 15 bijstaat). Het laatste deel bestaat in de exploded ook weer uit twee gedeelten (ook een deel waar 22 bijstaat) maar ik zie niet 'hoe ik deze delen kan scheiden?
Anybody out there?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2011 17:02 #861700 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Startmotor schoonmaken
Op de achterkant zit een schroef onder het afdekplaatje. Afdekplaatje losmaken (Deze schroeven houden aan de binnenkant ook de koolborstelhouder op zijn plaats) De schroef met een heleboel ringetjes los maken door de as tegen te houden met tang of schroevendraaier.
Goed de volgorde van de ringetjes in de gaten houden voor het terugplaatsen.Bij terugplaatsen hoeft deze schroef niet muurvast te worden gezet omdat hij zichzelf op zijn plaats houdt. (Door de ringetjes)
Op de plaats waar de stroomdraad uit de behuizing komt moet je hem kunnen splitsen. (Draad blijft met rubber aan het middengedeelte zitten).
De plastik dopjes met gaatjes houden de veren aan de binnenkant op zijn plaats. Deze drukken de koolborstels tegen de rotor.

Ik heb zelf van de week van twee koolborstels de koperdraad afgeknipt en deze onder de versleten koolborstels gestapeld. Ik was gewoon benieuwd of dat zou werken. De veren aan de achterkant zijn nu wel geheel ingedrukt maar de motor draait op de werkbank als een lier.
Dit om het lastige solderen van nieuwe koolborstels te voorkomen.
Ben benieuwd of dit een oplossing kan zijn.

Succes

Ted Bogers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2011 17:54 #861708 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Bedankt voor je antwoord, Ted. Ik Begrijp uit je antwoord dat de 'ster'schroeven niet los hoeven maar de schroef onder het afdekplaatje wel.
Ik heb dat inmiddels gedaan, maar ik krijg nog steeds geen beweging in die twee delen die gescheiden zijn door die stroomdraad in het rubber. Tips zijn van harte welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2011 18:38 #861713 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Startmotor schoonmaken
Ik neem aan dat je op de achterkant de beugel voor de aansluiting van de massa hebt verwijderd.
Daaronder zitten lange moeren die ook verwijderd moeten worden. Deze zitten aan lange draadeiden die door de motor lopen.
Soms draai je het gehele draadeind eruit, maar dit is geen probleem.
Als je alles los hebt kun je misschien tikken met een rubber hamer om hem een beetje los te krijgen. Bij het trekken de rubber doorvoer naar het midden huis duwen.

Gr. Ted

Overigens weet ik niet of mijn truc met de koolborstels een succes is en ik zou hier wel commentaar op willen krijgen van de medeleden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets