× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Startmotor schoonmaken

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2011 19:06 #861716 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Om eerlijk te zijn had ik dal al gedaan, Ted, maar aangemoedigd door jouw advies ben ik nu iets hardere klappen met de rubberen hamer gaan uitdelen, en met effect! De boel is los.
Ik heb een koolborstel van 1.1 cm en een van 1 cm, vervangen dus!
Omdat het open ligt kan ik nu ook goed zien wat jij gedaan hebt en ik heb daar meteen een bedenking bij: wanneer je de ruimte onder de borstel opvult en daarmee de versleten (korte) borstel omhoogduwt zit je na (kort) verloop van tijd toch in die koperdraad te schuren? Ik heb nl nog maar een klein stukje borstel zitten boven die draad. Bovendien zal in jouw oplossing het stukje wat je onder de borstel hebt geduwd uiteindelijk door de slijtage van het gedeelte erboven, toch los komen te zitten?
Is solderen echt zo lastig"? Hier op het forum zijn ze veel te optimistisch weet ik. In ieder geval voor mij (bv. starmotor (de)monteren, schoonmaken en koolborstels vervangen in ?en klein uur :S), maar wanneer je geen haast hebt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2011 19:42 #861718 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Nu ik toch bezig ben: een van de lagers heeft wel enige speling en ik zie hier en daar onregelmatige slijtgroeven in de stator. Ik denk dat er dus te veel speling in zit en wil de lagers ook maar meteen vervangen. Ik heb de indruk dat ik ze er uit kan slaan, klopt dat? Zo nee, hoe doe je het dan? En nog iets, koop ik die gewoon bij de Br?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2011 22:55 #861770 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
verwacht niet teveel trekkracht van een motor met samengestelde koolborstels... op de werkbank zal die allicht draaien... geen weerstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2011 21:58 #881832 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Van de in de Paris-Rhone startmotor, model D 9E66, toegepaste koolborstels twee plaatjes hierbij.
Mijn 340 CVT vertoonde startproblemen. Ongeveer op de manier zoals zich dat openbaart bij het hebben aangesloten van een accu in de auto die op zijn laatste benen loopt.
Eerst een beetje slecht starten, later het helemaal af laten weten. Aanvankelijk dacht ik dan ook dat het aan de accu lag, deze problemen. Dieper onderzoeken en na de startmotor opengemaakt te hebben, bleek dat een van de twee koolborstels, het exemplaar dat door middel van solderen
(de andere heeft schroefverbinding) met de startmotor verbonden is, tot op de draad versleten is. Gevolg daarvan is dat die koolborstel (bij het zachtjes richting collector duwen [dus] door het veertje van de koolborstel) belet wordt de collector te bereiken. Het dingetje (betreffende koolborstel, is door versleten zijn te kort geworden, en) blijft dan hangen achter zijn eigen aansluitdraadje.

Ben nu op zoek naar een bedrijf bij mij in de omgeving die voor mij voor een schappelijke prijs ??n koolborstel aan mijn startmotor desoldeert en soldeert. Ik durf het zelf niet meteen aan. Zoals het af-fabriek is gedaan, zo netjes krijg ik het zelf niet terug denk ik. Ter reparatie bied ik een schoongemaakte en gedemonteerde startmotor aan. (Maak het ze dus erg makkelijk.) Startmotor in elkaar terugzetten neem ik zelf ter hand.

Makkelijk zou het voor mij helemaal zijn, denk ik, als ik zo een ding (reserve startmotor) bij mij op de plank had liggen.

En de gaffel (onderdeel 3, handleiding 'Nakijken startmotor' pdf-bestand) van mijn startmotor is toch van kunststof, of toch een of ander metaal? Ik kan het helaas niet eenduidig ontdekken. Ik ben geneigd te denken dat het nylon o.i.d. is.




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2011 22:33 #881833 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Wat is "In de buurt"? Misschien dat er een clublid is die dit wel kan en durft?

Verder: Mooie extra info!

[edit] Ik zie het al: Nijmegen!

(als je dit op het forum in je profiel zet, kunnen mensen dat in ??n oogopslag zien. Tenminste, als ze geregistreerd forumgebruiker zijn, searchbots dus niet)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2011 22:57 #881836 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Bij elke zichzelf respecterende automateriaalhandel kunnen ze dit voor je (laten) fixen. Dus bij Bebber (Molenweg?), of Brezan moet je terecht kunnen lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2011 23:02 #881838 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Net gekeken. Staat aangevinkt (woonplaats) in mijn profiel. Vreemd toch dat het op het forum niet getoond wordt?

Heb al enige e-mails verstuurd. Wacht nog op antwoord (net als 'meneer van Dale' met zijn ezelsbruggetje). Morgen, maandag, zullen ze wel weer werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2011 00:57 #881843 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Diede bedoelt dat de woonplaats info ook gedeeld kan worden met forumgebruikers (via de instellingen van het forum). Het vinkje om je woonplaats te tonen betreft denk ik je profiel op de website? en daar hebben alleen clubleden toegang natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2011 12:26 #881853 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken

antiekeradio;180576 schreef : Diede bedoelt dat de woonplaats info ook gedeeld kan worden met forumgebruikers (via de instellingen van het forum). Het vinkje om je woonplaats te tonen betreft denk ik je profiel op de website? en daar hebben alleen clubleden toegang natuurlijk.


Bedankt voor reactie. In het ene geval is het een kwestie van wel of niet aanvinken, in het andere geval (forum) een kwestie van een plaatsnaam wel of niet invullen (toevoegen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-03-2014 11:30 #942828 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor schoonmaken
Bedankt voor de duidelijke handleiding! Merkbaar verschil in geluid en hij start ook gewoon sneller.
Dit zijn de leukste werkjes aan een auto, simpel sleutelen, geen onderdelen hoeven te bestellen en duidelijk resultaat!
Een verademing na mijn geklungel met de brandstofleidingen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets