× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Kapotte radiator solderen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2008 22:56 #745767 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
haha, goed gevonden!

Veel succes nog met de radiator, hopelijk is hij straks volledig in orde!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2008 00:29 #745786 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Het is zover, hij is gemaakt! Whii yeehaa!

Zoals gezegd was het niet echt een moeilijke bevalling, alhoewel! De gaten heb ik zoals eerder gezegd dicht gemaakt met stukken autoband en klemmen, maar dat ventiel bleek toch niet te werken.
Het stuk band rondom het ventiel is namelijk veel te stug waardoor ik een verder stuk van de band moest gebruiken waardoor ik veel meer plooien kreeg en de klem het niet dicht kon krijgen!
Probleem dan maar anders opgelost door ook het grote gat dicht te zetten en het kleine als ventiel te gaan gebruiken.
Hieronder zie je een foto van de opstelling en de materialen die je nodig hebt, echt huis-tuin-en-keuken beunen, maar het heeft wel gewerkt!


Shot with SLIMLINE X6 at 2008-12-28
Op deze foto kan je zien hoe ik het gedaan heb, heel simpel zoals gezegd en omdat ik thuis geen perslucht heb, dan maar een ordinaire fietspomp gebruikt!

Shot with SLIMLINE X6 at 2008-12-28
Een klein overzichtje van het benodigde materiaal

Shot with SLIMLINE X6 at 2008-12-28
Mijn heel uitzonderlijke testopstelling! Het schuim dat je ziet is trouwens gewoon van zeepsop dat ik gebruikt had om luchtbellen te vinden en wat blijkt, spuug is veel beter!
Maakt echt hele mooie bellen, en groot dat die kunnen worden...was jammer net te laat om er een mooie te schieten met mijn camera

Shot with SLIMLINE X6 at 2008-12-28
en als laatste foto een overzichtje van de gerepareerde plekjes.
Nummer 1 was aanvankelijk het eerste lek, dat heb ik al besproken in het topic...
Nummer 2 was eigenlijk dom, gewoon bij het herstellen van nummer 1 te lang verhit en daar soldeersel wat verbrand, gevolg, ook daar lek!
Nummer 3 was een heel klein lekje dat vandaag de kop op stak, zat net onder de koelvinnen, dus daar heb ik een centimeter van de koelvinnen verwijderd en daar ook het gaatje dicht gemaakt!
Nummer 4 was uit veiligheidsoverweging dat ik daar nog even een dun laagje heb over gelegd, want sommige van de koelbaan-aanhechtingen zagen er wat belabberd uit, wss door te lang
verhitten eveneens bij herstel van nummer 1

Conclusie van heel deze topic, het is haalbaar en best wel leuk om te doen, maar belangrijk is gewoon dat je niet onnodig loopt te verhitten!
Warm is warm en daarmee uit, want je maakt alleen dingen kapot als je oververhit!
gebruik ook geen soldeersel met al vloeimiddel in, dat werkt voor electronica, maar niet voor het grovere werk, gewoon potje S-39 halen voor 4 euro en je bent ermee klaar,
dan loopt het tenminste waar je het wil hebben...
Last but not least, een dosis geduld om alles goed en rustig te bekijken en te herstellen! Schrik niet als je iets fout hebt gedaan,
want zoals je ziet is het allemaal weer goed te krijgen, maar wees beter dan mij en maak niet dezelfde fouten als mij!

ps, mss is dit nog iets voor een garage-scene...
Indien dit zou verplaatst worden, dan wil ik gerust de foto's allemaal even heruploaden zodat het een mooi geheel wordt, want nu staan er 3 formaten, en dat is niet mooi! Wou het nu al doen
maar de editknop staat er niet meer bij de desbetreffende posts...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2008 19:41 #745890 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Kapotte radiator solderen
Fantastisch gedaan. Ik hoop dat ie het lang uithoud.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2008 22:04 #745902 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Dat hoop ik ook Erik, maar in het andere geval was het bezigheidstherapie...
Maar voorlopig is deze de reserve, er zit nu een vervangradiator in en heb niet veel zin om hem opnieuw te wisselen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2008 22:08 #745905 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Kapotte radiator solderen
Lijkt me leuk om kennis met jou en de auto te maken op ons volgende club-evenement. We brengen dan een bezoek aan het DAF museum en hebben tevens een meet en greet met clubleden. Het is in Eindhoven op 10 januari. (zie de website; www.volvo300club.nl bij evenementen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2008 00:59 #745924 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Had het al gezien ja en ik zou graag willen komen! voorlopig is het gewoon nog even wachten op mijn nummerplaten en als die er voor de 10de zijn, dan is de kans h??l erg groot dat ik echt afzak naar Eindhoven, ben ook wel nieuwsgierig naar al jullie karren! Zal dan ook echt een inwijdingstochje voor de auto worden na 3 jaar lang stil te hebben gestaan... de ultieme test!

Is dit topic mss niets voor in het Garagetopic, want mss zijn er andere mensen met kapotte radiatoren ook nog wel iets mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-06-2009 12:24 #784245 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Intussen zit de radiator alweer enkele weken in de auto en tot nu toe is alles helemaal dicht!
Yet an other Job well done!

Kan ??n van de mods mss dit topic kopieren of verplaatsen naar het garagetopic! Ik krijg namelijk wel vaak vragen over hoe ik het gedaan heb, dus mss vinden ze hem makkelijker als hij bij de garagescene staat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-06-2009 13:27 #784259 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Done ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-06-2009 13:47 #784261 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Ik was het die gisteren vroeg of de verbinding pijpje - radiateur nog vast zat. Wel dus.
Ik ga van de week na de keuring dit pijpje er af halen en solderen. Er zit een heel kleine lekkage.

Het is precies dezelfde manier als dat je een sokje op een waterleiding vast soldeert. Tegenwoordig doen ze het bijna altijd met snelkoppelingen maar ik weet nog goed hoe het moet. Verleden jaar bij mij zelf buitenkraan aangelegd op de ouderwetse manier.

Ik maak ook wel een fotoserie puur over het pijpje vast solderen voor in de "garagescene". Heb tegenwoordig een goede digitale camera.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets