× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

Demontage motorblok B14.4E

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-02-2014 21:52 #633117 door V300 register
Demontage motorblok B14.4E is gemaakt door V300 register
Beste forumleden,

Kennen jullie het wekelijks terugkerend artikel uit Autoweek dat men een complete auto uit elkaar schroeft en kijkt naar slijtagesporen?
Ik heb een carburateur en startmotor nodig voor mijn Volvo 340. Een compleet motorblok blijkt amper duurder, en dat is natuurlijk wel interessant voor onderdelen, de kennis van de B14, en de vermaak :D
Slopen dus :yeah:

Bij deze het verslag van de demontage van dit motorblok.
Type: B14.4E
Nummer: 002188874

Hoe het motorblok binnenkwam, inclusief alle randapparatuur.






Typeplaatje:


Carburateur, ontstekingsdelen, en slangen verwijderd:


Verdelerkap en brandstofpomp verwijderd:


Carburateur verwijderd


Katalysator er af:


Toen was de eerste dag ten einde... De eerste vrijgekomen onderdelen:






En het motorblok, half ontmanteld.












Dat was het voor vandaag...
Al met al vooral prachtig om een keer te doen! Ik denk dat er over een tijdje een 1.7 blok zal volgen :D

Tegen een paar dingen loop ik echter aan, de dynamo, deze zit wel h??l vast. Moet deze op een bepaalde speciale manier gedemonteerd worden of zo?
Verder is zo'n motorblok nog vrij zwaar. Dat is lastig met het aflaten van de olie. Weet iemand of de kop er af kan (gewicht lozen) zonder heel de stoep vol olie ligt?
Ik verwacht van wel, wat de brandstofpomp zit lager en on er ook af, maar kan iemand uitsluitsel geven?

Vrijdag waarschijnlijk meer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2014 22:49 #942405 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Demontage motorblok B14.4E
Dit is heel leerzaam en leuk om te doen. Wat vastgerotte bouten betreft; evt schroefdraad/tapeind met de staalborstel goed schoonmaken. Dan goed passend gereedschap gebruiken en de bout laten schrikken. Dit doe je door je sleutel onder spanning te zetten en dan een flinke klap met de hamer geven. Op die manier krijg je alles los. Wd40 heb je dan vrijwel niet meer nodig. Ik doe al zes jaar met hetzelfde busje.

Niet hele lange verlengstukken gebruiken en er aan gaan hangen. Dan mol je de zaak alleen maar. Laten schrikken is effectiever.

Succes, ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-02-2014 23:01 #942406 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Roestige of geoxydeerde bouten of moeren kan je ook ff in laten weken met cola.... werkt beter dan wd40.... het koolzuur en de suikers breken het proces af.... in tegenstelling tot het natrium gehalte wat er in WD40 zit...

Verder goed bezig met je HT :worship:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-02-2014 23:14 #942409 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Nouja, dat is het voordeel van dit blok, het is geen blok dat al 5 jaar in weer en wind op de sloop ligt te rotten. Tot nu toe kwam alles goed los, behalve de dynamo dan, maar dat die makkelijk los gaat heb ik sowieso nog nooit meegemaakt :hmmz2:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2014 08:16 #942412 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Demontage motorblok B14.4E
als je hem echt helemaal uit elkaar wilt halen zul je nog wel meer bouten/moeren tegenkomen die niet zomaar los willen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-02-2014 08:32 #942413 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Ik ben benieuwd :D

De krukaspoullie wordt in elk geval al een probleem natuurlijk, aangezien ik geen luchtsleutel heb. Of kun je de krukas op een of andere manier blokkeren zoals bij een brommer?

De kop en carburateur op zich gaan overigens (nog) niet uit elkaar. Die leg ik in de schuur als reserve onderdelen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-02-2014 08:51 #942414 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
Update: dag 2

Even foto's gemaakt bij daglicht, en de bouten van de dynamo laten schrikken. Het werkt, bedankt Joost :D

Een foto van het blok bij daglicht:












En zo ziet sloperij de Haas er nu dus uit :D






Vandaag even van 10:00 tot 21:30 werken, en dan morgenmiddag weer verder. Bedankt voor de hulp alvast :)

*Alleen die verrekte krukaspoullie :snif:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2014 09:07 #942415 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Demontage motorblok B14.4E
aangezien je toch demonteert: steek een stevige schroevendraaier door de opening bovenin het bellhouse in een van de gaten van het vliegwiel. draai de krukas zodat de schroevendraaier klem zit en met een verlengstuk op een wringijzer zit hij zo los hoor :)

een b200 krukasbout is heel wat lastiger in mijn ervaring..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-02-2014 09:31 #942421 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demontage motorblok B14.4E
En dan beschadig ik niks aan het vliegwiel of zo?
Dat wilde ik namelijk ook bewaren :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2014 09:33 #942422 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Demontage motorblok B14.4E
't vliegwiel heeft er geen last van, zeker niet als je een torx of iets anders ronds pakt wat exact en vlak in zo'n gaatje past, wat kan zijn is dat je een deukje maakt in het koppelingshuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets