B14 carburateur perikelen en oplossingen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-05-2020 23:39 #984687 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Weer lekker bezig. Ik ben ook heel benieuwd naar het brandstofverbruik ten opzichte van hiervoor. Welke auto betreft dit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2020 08:11 #984688 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Betreft deze:




B14.4S met werkende pulsair maar losgekoppelde EGR (zit er verder nog wel op)
En een 5 bak


Verbruik ga ik zeker in de gaten houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2020 10:30 #984707 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Dat is een mooie. Die striping voegt echt iets toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2020 17:31 #984721 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Is zeker een mooie, en een hele complete. En nog altijd zoekende naar een nieuw baasje.

Vandaag alleen de pakking van de EGR klep eruit geblazen, trok hem om op de snelweg oprit even flink door, omdat hij het nu zo lekker goed doet. :D
Je hoort en voelt hem daar duidelijk lekken.

Maar nu daar dus ook een vacuüm lek. Die dus eerdaags maar even vervangen.
Normaal verwissel ik altijd het spruitstuk, ben je gelijk van die EGR af. Zo ook met die rode gedaan.
Maar omdat hij nog dicht zat had ik hem laten zitten. Was dus ook de laatste keer geweest, die rommel gaat er voortaan gewoon altijd af.

Gelijk maar even een mooi blind plaatje maken, of ik laat hem zitten, afhankelijk hoe de klep zelf er aan toe is. Hij zit sowieso niet meer aangesloten.
Dat deel bestaat sowieso uit 2 gewapende pakkingen.
Wil namelijk het liefst de carburateur er niet meer afhalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2021 19:21 #1041025 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Nieuw prototype klaar voor de alternatieve isolatie flens.
De oude opstelling werkt prima, nu zo'n 20.000km erop zitten, maar je ziet toch dat het kunstof teveel gaat vervormen. Des ondanks werkt het nog prima maar vind het kunstof nog iets te zacht.
Verder wil ik ook van die boutjes af, het moet zonder gedoe te monteren zijn.
Deze flens is uit PEEK gemaakt. (behoorlijk prijzig maar veel harder, sterker en kan tegen hele hoge temperaturen zonder vervorming)

Dus nu het volgende bedacht.
Aan de ene kant zit nu een viton rubberen o-ring, dit keer een wat dikkere dan voor de eerste versie.
Aan de andere zijde kom er een viton rubberen pakking in te liggen. Deze wordt door de opstaande randen niet meer opzij gedrukt. De carburateur ligt er bovenop, dus je kunt het rubber ook niet te plat persen.
Nu nog even wachten tot het rubber binnen is en dan op naar de volgende test fase.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2021 19:34 #1041078 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Inmiddels het speciale rubber binnen.
Nu even "netjes" uitgeknipt, maar als het goed werkt ga ik daar een snijmal voor maken.





Test carburateur netjes gevlakt, en voorzien van nieuwe busjes, en een extra veer tegen het hangen van de tweede trap.
Al meerdere malen meegemaakt dat die klep bleef hangen, puur uit voorzorg.








Ben benieuwd :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-04-2021 23:32 #1041079 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Puur uit nieuwsgierigheid waarom een "O" ring gebruiken in plaats van de andere kant twee maal gebruiken met een de "rubber pakking" die je uitgesneden heb, dan is je tussenstuk universeel en je hoeft niet te kijken welk kant boven of onder moet komen.
Ik neem aan dat een sleuf frezen voor een "O" ring moeilijker te maken is dan een complete vlak uit frezen voor je "rubber pakking", of zie ik iets over den hoofd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2021 09:14 #1041080 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Kwa bewerking maakt dat niet veel uit. Alles gaat op de CNC (draai) bank. Aan de hand van een 3D model maak ik hier een programma voor en de machine doet de rest :)
Die o-ring is aan de onderzijde expres gedaan ivm de inbusbouten die de inlaat vasthouden op de uitlaat. Deze uitsparingen valt een pakking half overheen. De o-ring past daar precies tussendoor.
Verder als alles wordt aangeknepen moet het rubber ergens naartoe kunnen.
Bij de carburateurvoet zitten genoeg uitsparingen in, soort honinggraat idee waar het rubber / pakking lekker in kan drukken.
Dit is vanuit weber ook gedaan om de druk te verhogen op de pakking.

De inlaat is daarintegen vlak. Het rubber kan nergens naartoe.
Daarom is de groef van de o-ring vierkant en niet rond. Wat o-ringen en afdichtingen betreft zijn ook officieele maatvoeringen voor.
En omdat dit een smalle o-ring is (4mm) heb je ook genoeg druk om alles goed af te dichten.



Hierbij een video voor het idee, door de koelvloeistof zag je niets, dus maar even zo gedaan dat je een beeld hebt van wat hij doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2021 19:54 #1041081 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Vandaag eens lopen spelen met de sproeier bezetting van een 32 DIR 109 carburateur.
Toen de motor goed warm was liep deze als een zonnetje, trok lekker op, niks mis mee.

Alleen koud hield hij best in, tijdens het wegtrekken even de choke een stuk uittrekken en dan ging hij wel.
Nu een grotere stationair sproeier op de solonoid gezet van 60 i.p.v. 50 wat de standaard is.

Probleem zo goed als weg. CO moest hierdoor iets armer gezet worden, maar dit gaat al stukken beter.
Ook de hoofdsproeier van de eerste trap van 120 naar 125 gegaan. Dit trok net even iets lekkerder. Dat verschil merk je echt.
120 is voor het mooie net te klein.


Zo valt er nog best een hoop te "fine - tunen" ;)

Verschillende sproeiers zijn o.a. hier te verkrijgen:
www.bccp.eu/contents/nl/d12.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2021 18:40 #1041089 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Nou dit belooft wat, hij werkt fantastisch.
nog een paar aanpassingen en dan verder uitgebreid testen. :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets