Van benzine naar diesel ombouwen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2008 15:21 #627967 door V300 register
Van benzine naar diesel ombouwen is gemaakt door V300 register
Godsamme, 3e keer dat ik m typ. ik moet telkens opnieuw inloggen...

Ik heb enige tijd geleden een 340 diesel aangeboden gekregen. Koppeling kapot, en door het lange staan is de carosserie ook verrot. Wat moet je ermee, dacht ik toen...

Nu, een maand later...Beginnen de idee'tjes te spelen. Reden? De 83'er 340 GL heeft inmiddels een nieuwe motor gekregen, want de vorige motor tikte en blies olie...Met de nieuwe B14.4E was het olieblazen wel weg...Tikken had dit motortje ook! Daarnaast ging ook de automaat kapot, en dat terwijl ik al geen automaat liefhebber ben...

1 + 1 = 2 dacht ik toen

340 Diesel + bel. vrije 340 GL = bel. vrije 340 diesel!!

2 aspecten om rekening mee te houden

RDW
Uit communicatie met de RDW is gebleken dat ombouwen en keuren naar een ander typegoedkeur gewoon mogelijk is. Alleen: Het typegoedkeur van een 340 diesel loopt pas vanaf 85 ergens. niet vanaf 83. Daarover heb ik de RDW nog eens gemaild, maar volgens mij wist die medewerker het zelf ook niet. Een duidelijk antwoord kreeg ik niet.

De ombouw

De carosserie van een diesel is gelijk aan een 360. Daarin kan ik nog problemen tegen komen...

- Motor
De motor is gelijk aan een 1.7 benz. En de ophangpunten daarvan komen overeen met die van een 1.4 (mits je een nieuw type dwarsbalk hebt, die zit er al onder)

- Randdelen motor
Ik zag de diesel pas 2 weken geleden voor het eerst onder de kap. Geen idee of er randonderdelen zijn die ergens aan de carosserie zijn geschroefd ofzo. Heeft er iemand een foto?

- Kabelboom motorruimte
De 340 diesel heeft ongetwijfeld een andere kabelboom. Ik weet het niet precies, maar heeft zoiezo al bijv. geen ontsteking, en juist gloeibougies. De kabelboom is zo over te klikken. Enige wat niet overeen komt is de ruitenwissermotor volgens mij, en de knipperlichten voor zitten niet in de bumper maar op de schermen.

- Radiateur
Vroege 340's hebben smalle radiateurs. Nieuw type's hebben bredere maar dunnere radiateurs. Vraag is dus of de opbrengst van zo'n smalle groot genoeg is. Dat wil ik eerst uitproberen. Dan moet namelijk de carosserie verzaagd worden.

- Electrische fan
Vroege 340's hebben de fan op het motortje zitten. Diesel heeft een electrische fan voor de radiateur. Dat wordt ombouwen dus. Lijkt me niet zo'n punt.

- Tank
Diesel heeft een plastic zadeltank ala 360. Misschien kan ik de std. tank gebruiken, maar evt. wordt het ombouwen naar zo'n plastic tank. Probleem daarbij is alleen dat er volgens mij geen ophangpuntne voor de tank onder de bodem zitten, en geen gat bij de vlotter. Heeft de diesel een intank pomp, een externe pomp, of een mechanische op het blok??

- Versn. bak
Heeft de diesel zijn tank opgehangen met 1 dwarsbalk ala 360, of 2 ala 340? Ik vermoed het laatste, want volgens mij heeft een diesel ook gewoon een alu aandrijfas met rubbers ala 340. 360-stijl heb ik geen ophangpunten voor onder mn bodem

- Remtrommels
340 diesel heeft een 360 body, maar ook een 360 achteras? zo ja, zijn de remtrommels groter, en moeten die ook overgebouwd worden. Remtrommels = gelijk aan 340 1.4

- Handremkabels
360's hebben langere, en andere montage punten voor de handremkabels. Ze moeten namelijk onder de bak door ipv. tegen de carosserie aan, dit komt door die zadeltank. Alleen hoe zit dit bij 340 diesels?

- uitlaat
Lijkt me niet zo'n probleem.

- voorpoten
Frank Rooijmans had het over de voorveren van de diesel, dat die anders waren. Maar wat is het verschil? Does anyone know? Frank zn inbox zit vol, dus kan niet terug PB'en :D

Al met al redelijk plug & play vermoed ik. Moet in een weekend een heel end te doen zijn. Lijkt me wel gaaf om een belastingvrjie diesel te hebebn!

Wat zeggen jullie van de ombouw? vergeet ik nog dingen? Dingen die jullie kunnen bevestigen oid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2008 18:01 #729865 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van benzine naar diesel ombouwen
Ik zeg er nie veel over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2008 18:06 #729866 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van benzine naar diesel ombouwen
Bij de 760 16vT ombouw van een vriend (principe zelfde geval als voor jou met de diesel, geen typegoedkeuring) van me bleek na contact opgenomen te hebben met de rdw, dat als het vermogen binnen de 40% toename blijft, je hem wel moet laten herkeuren maar alleen een geluidstest/decibelmeting nodig is, geloof dat dat ongeveer 200-300 euro kost.

Bij meer dan 40% vermogenstoename komt er nog een wegliggingstest bij. Die is nogal prijzig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2008 18:36 #729867 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Van benzine naar diesel ombouwen
Euhm... volgens mij is er nu niet echt sprake van een vermogenstoename...:humor:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2008 19:24 #729877 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van benzine naar diesel ombouwen
- Motor
idd qua ophangpunten geen punt

- Randdelen motor
volgens mij niks ingewikkelds! diesel is nog simpeler dan benzine eigenlijk.

- Kabelboom motorruimte
ruitenwissermotor kun je altijd nog overzetten...

- Radiateur
de radiateur van een Diesel heeft ook kleinere koelkanalen; om een groter koelend vermogen te hebben. Radiateurs van een diesel worden daarom wel gebruikt voor high-power ombouwprojecten in 360.
dus mogelijk heb je daar wel een probleempje te pakken.

- Tank
de grote vraag is of je de metalen tank kunt gebruiken voor Diesel. Het zou kunnen dat deze niet dicht genoeg is op de naad (diesel kruipt nog meer dan benzine) dus persoonlijk zou ik wel 3x kijken of je toch niet de zadeltank mee over kunt zetten!!!

- Versn. bak
puntje wat je niet moet vergeten is de trillingsdemper op de ingaande as van de bak. Deze lijkt qua uiterlijk veel op de 1.7 maar heeft een andere karakteristiek.

- Handremkabels
lekker overbouwen van je donor

- uitlaat
einddemper van een diesel is open; zou hem dus overzetten of een sportpijp gebruiken.

- voorpoten
geen idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2008 19:41 #729879 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van benzine naar diesel ombouwen

Volvo 740TIC;70388 schreef : Bij de 760 16vT ombouw van een vriend (principe zelfde geval als voor jou met de diesel, geen typegoedkeuring) van me bleek na contact opgenomen te hebben met de rdw, dat als het vermogen binnen de 40% toename blijft, je hem wel moet laten herkeuren maar alleen een geluidstest/decibelmeting nodig is, geloof dat dat ongeveer 200-300 euro kost.

Bij meer dan 40% vermogenstoename komt er nog een wegliggingstest bij. Die is nogal prijzig.



maar hij bouwde denk ik niet volgens typegoedkeur om?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2008 20:15 #729883 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van benzine naar diesel ombouwen
Het is ook mogelijk een motorblok van een BMW325 in een BMW318 over te bouwen. En dit zonder de remmen ed aan te passen.
Keuringskosten: 45 euro

Ik ben er overigens nog mee bezig dit verder uit te zoeken. Helaas geeft de RDW nagenoeg niets prijs. Ergens logisch: anders zou elke hobbyist zoiets gaan doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2009 16:40 #746544 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Van benzine naar diesel ombouwen
Ik heb het snode plan om een Diesel 1700 motor van een Seat Ibiza (een zeer rap en krachtig type) in een belastingvrij benzineversie (1984) te bouwen. Maar ook bij mij steekt tijdgebrek. Daarom overweeg ik deze Diesel en de belastingvrije benzine 340 sedan in 1 koop (350 euro) aan te bieden. Lijkt jullie dit een goed plan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2009 16:43 #746545 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Van benzine naar diesel ombouwen
chassisnummers overzetten van 85 naar 83?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2009 16:47 #746548 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Van benzine naar diesel ombouwen
Ik wil nog wel door 1 deur kunnen met mijn APK-keurmeester. Dat wordt hem niet. Bij een A- of T ford vind ik het niet zo'n probleem, maar bij een wat recentere auto is dat gewoon een misdrijf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets