Bokken en afslaan in 5de

Lees meer
19-03-2010 14:08 #824162 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bokken en afslaan in 5de
het probleem is naar mijn mening een combinatie van in+uitlaatspruitstuk aan dezelfde kant ?n ongelijke venturi's

doordat het uitlaatspruitstuk onder het inlaatspruitstuk zit wordt er aardig wat warmte overgebracht naar de carburateur, het dubbele probleem hierbij is dat je bij ongelijke venturi's verschillende wanddiktes hebt in de carburateurvoet, hij gaat hierdoor vrijwel automatisch wringen door onderling verschil in uitzetting.

6punts carburateurbevestiging had een oplossing kunnen zijn; gelijke venturi maten in het huis (zoals de 34-34 cisac op de B200K) met een "insert venturi" om in de 1e trap 28mm te krijgen had ook een oplossing kunnen zijn etc..
feit is dat ze met de 4e (of5e) generatie gebruikt in de 4 serie dit probleem opgelost hebben met wat wijzigingen aan de carburateurvoet en daarmee het kromtrekgevoeligheids probleem verholpen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-03-2010 14:56 #824164 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken en afslaan in 5de
Met 70 in de 5 draait je motortje ongeveer 1800rpm. Lekker rustig cruisen dus idd.

Een beetje kromtrekken van de carburateurvoet kan je trouwens ook opvangen met een extra pakkingkje, hoewel dat natuurlijk meer een workaround is dan een echte oplossing. Mijn TOTD (tip of the day) vwb pakkingen: Knip/snij ze lekker zelf uit pakkingpapier. Dat kan prima met de voetpakkingen, en ze zijn een stuk degelijker dan de NOS-pakkingen die al 20 jaar bij Volvo op de plank liggen (been there....)

Dat kunststof blok zit er trouwens niet om warmte door te geven, maar juist om te isoleren... Iets waar plastic erg goed in is.

VWB het overzetten van de sproeiers: Probeer eerst eens een 440-carb met de originele sproeiers, voordat je de 340-sproeiers gaat overzetten. Ik rijd nu een jaartje met 440carb340 sproeiers rond, maar hij zuipt me nog veel te veel. Ik ga binnenkort de originele 440 sproeiers weer terugzetten, kijken of dat beter gaat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-03-2010 08:01 #824443 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken en afslaan in 5de
Het probleem is opgelost, althans, zo goed als, want 100% ideaal is het nog niet, maar dat zal normaal vrijdag in orde moeten zijn.

Vrijdagavond bij thuiskomt rond 6u eerst gegeten en daarna begonnen!
Na een rondje met reiniger en draaiende motor kwam ik erachter dat ik wel degelijk te doen had met een lek in het inlaatspruitstuk! Veel meer kon ik niet doen dan het vervangen van de inlaatpakking, dus heel de carb maar gedemonteerd. Na wat meten kwam ik erachter dat de carb gelukkig niet krom was, dus dat was weer een meevaller!

Zelf een nieuwe pakking moeten maken uit pakkingspapier en tussen de isolatieblok en de voet van de carb zelf ook maar even een nieuw velletje (had ik wel liggen) gelegd en het geheel even goed schoongemaakt en teruggebouwd.

Auto liep direct veel beter en het zuigen van de motor bij stationair was er ook uit. Toch leerde mij een sprayrondje dat er toch nog ergens een vacuumlekje moet zitten en ik verdenk dan de vlotterpakking van de carb, aangezien het erop leek dat deze al langere tijd wat aan het zweten was geweest.
Omdat het inmiddels al 9u was en het al veel beter was, heb ik het opgegeven.

De volgende ochtend zou ik even langs de garage gaan, maar die hadden helaas opendeurweekend, dus daar konden ze me eigenlijk niet echt helpen die dag!

Omdat het probleem dus nog altijd niet helemaal opgelost is, ik geen tijd heb en ik jammer genoeg de carb cursus gemist heb, gaat de auto vrijdag 26 maart naar de garage om de hele carb te laten reviseren. Ik zal proberen zelf aanwezig te zijn tijdens de werken, heb gelukkig een vrije dag, maar ik zit midden in een verhuis, dus ik moet even de tijd vinden. Op mijn verzoek zullen ze de vlotters vervangen (hoewel deze nu nog goed is), alle pakkingen en daarna de afstelling met de reeds nieuwe ontstekingsdelen.

Daarna hoop ik dat alles goed is en kan ik verder met de rest! Nieuwe remblokken rondom, remcilinders achter vervangen, vooraan reviseren, bakolie-wissel...
en dan kan hoop ik weer even zorgeloos te kunnen rijden.

Daarna komt eventueel wat plaatwerk, maar ik vermoed dat het niet meer zal zijn dan behoud van... Dus roest snel met busje overspuiten, want ik wil zo snel mogelijk de 360 GLE onder handen gaan nemen.
Oh ja, daartussen zal groentje nog afgemaakt gaan worden en rijdbaar worden gemaakt. Gelukkig ben ik vanaf mei weer beschikbaar voor het klussen (helaas enkel in het weekend)...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2010 08:52 #824449 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Bokken en afslaan in 5de
Heel belangrijk is meestal verversing van alle remolie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-03-2010 09:05 #824451 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken en afslaan in 5de
Die staat ook op de lijst hoor Erik, wees gerust!
De remmen ga ik gewoon helemaal aanpakken, want zoals hij nu remt, is eigenlijk maar op het randje van goed (alhoewel hij wel vlot door de keuring is gekomen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets