1.7 carburateur
- Matthias Cornelli
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
ik ben Matthias, 20 jaar en woon in Gent.
ik werk bij seat en heb sinds kort een volvo 340 aangeschaft.
maar deze wil niet starten. ik heb de carburator er af gehaald en zie dat de 2 rubbers tussen de carbu en het spruitstuk gescheurd zijn.
dus waarschijnlijk zal de voet van mijn carbu ook wel krom zijn dus die zal ik moeten vlakken. Maar ik kan nergens aan die 2 rubbers geraken.
kan iemand mij daarbij helpen? het zou allemaal heel snel moeten gaan want ik heb mijn wagen nodig om binnen 2 weken naar zwitserland te gaan en hij moet nog gekeurd worden.
het zal een race tegen de tijd worden
matthias
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Wel even kijken of het zwarte plastic blok tussen de carburateurvoet en inlaatspruitstuk nog goed is.
off-topic: :pics:
Ik ben wel benieuwd naar je 340 1.7. Er zijn er nog maar weinig over!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
deze carburateurs staan erom bekend dat er nogal wat problemen mee zijn. Veel voorkomende storingen:
- vlotter lek, gewicht hoger dan 7 gram. (nieuw = 6 gram). Hierdoor loopt de motor helemaal niet goed meer
- carburateurvoet ?n inlaatspruitstuk kromgetrokken door te vast aangehaalde bouten. Controleren/vlakken en met nieuwe pakkingen in elkaar zetten. aanhaalmoment = 14 Nm!!!
- loslopende moertjes van het inlaatspruitstuk.
- problemen met slechte kwaliteit imitatie verdeelkappen.
De tip om de verdeelkap makkelijk te vervangen is om de kachelbox eruit te halen. Dit is langs de motorruimte 3 schroeven, en 1 10mm zeskantboutje via het luchtkanaal. Dan nog 1 stekker en je hebt alle ruimte achter het blok.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Via Dafhobby is ook een revisieset verkrijgbaar voor de carburateur, maar hier zit geen vlotter in.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Matthias Cornelli
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
maar we blijven ervoor gaan :p
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
(zelf ben ik ook wel benieuwd, als ze die dingen nog hebben leg ik er ook een klaar denk ik )
Wat je eventueel als lapmiddel nog zou kunnen proberen is om dat blok te ''lijmen'' met vloeibare pakking. Dat verdient niet de schoonheidsprijs, maar voor tijdelijk werkt het misschien wel...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Matthias Cornelli
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
1) vloeibare pakking in/op een carburateur gebruiken vind ik persoonlijk nogal risicovol
2) vloeibare pakking dicht af als het tussen twee vlakken/voorwerpen geklemd wordt, lijmen doet het niet. Al helemaal geen plastic blok.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik ben best wel een voorstander van vloeibare pakking. Het geeft gewoon wat extra aan een papieren pakking, dat hij extra goed afdicht. Bij mij zit het nu dus ook (samen met papieren pakkingen) onder de carburateur, uiteraard geen kwak van hier tot ginder, maar gewoon een dun lijntje.
Maar hoezo raadt jij dit af Joost?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
In de buurt van sproeiers, kanaaltjes e.d. ook absoluut niet doen. Als het verstopt krijg je het nooit meer schoon.
In het geval van mijn 345 is er koelwatercirculatie aan de carburateurvoet (ja, mijn 345 heeft een constant-vacuum carb maar dat doet er voor dit voorbeeld niet toe), en daar zit ook zo'n dikke kunststofpakking tussen. Bij mijn wagen was die ook stuk, maar het is de goden verzoeken om dat te gaan repareren met vloeibare pakking. Dat is net zoiets als een pleister plakken op een lekke band: bij de testrit houdt het, maar als je de bocht om bent is je band weer plat.
Ik heb toen een tijdje zonder kunststof blok gereden maarja dan krijg je weer vapour lock. En bij een 1700, die standaard halfgare carburateurs hebben met kromme voet die op zondagmiddag is "afgesteld" door neef Johnny, is het al helemaal af te raden om zonder te rijden.
Ohja, en als je het al ONDER de carburateur gebruikt, is een dun lijntje altijd nog iets anders dan het verlijmen van twee kunststof blokken. Lijm brandt er tussenuit. Koop gewoon wat pakking papier, gebruik desnoods twee lagen op elkaar oid. Als een carburateur krom is of als je vloeibare pakking moet gebruiken, wil dat m.i. zeggen dat het tijd wordt voor een andere carburateur.
Je kunt wel gaan lopen oplappen, schroefjes draaien, afstellen e.d. maar dat is gewoon lapwerk.
En ja, ik was er vroeger ook zo een, maar ik heb hier meerdere keren met Anjo aan tafel gezeten die me dit allemaal heel helder heeft uitgelegd en laten zien (wat een bofkont was ik toch), en als je een paar keer je hoofd gestoten hebt leer je er wel van.
Edit: concreet antwoord: als je kunststof blok in twee?n ligt is het over en uit. Zoek een nieuwe/andere. Als je vanuit Belgie naar Zwitserland rijdt kom je via Frankrijk. Ga de autoroute af, zoek een willekeurige Renault-specialist/sloperij en zoek een willekeurige Renault 1700 met carburateur, geheid dat er zo'n kunststof blok in zit. Renault 19, 21, Nevada, Volvo 440, Renault Express volgens mij ook, nouja noem maar op. Hamsteren zou ik zeggen, nu kan het nog. Die Fransozen bewaren helemaal niets.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.