× Ervaringen en Ritverslagen van evenementen, oa 360(geen modena)Cup, clubspecials etc.

[offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2008 16:40 #628177 door V300 register
goede middag,

ik ben hier nieuw, en sindskort in het bezit van een daf55 met volvo 340 aandrijflijn. ( b14 met 4 bak, 5 bak ligt er nog naast maar deze wil ik evt ombouwen)

nu wil ik hiermee gaan driften, en wil o.a. een ander blok gaan monteren
hoofdargumenten: lichtgewicht met genoeg power.

shortlist:
R5GTT
Megane 1600 8/16v
honda crx 1600 16v
swift gti

nu heeft het honda blok m'n voorkeur, maar deze draaien helaas counterclockwise. vtec blokken kan je simpel ombouwen, maar de "gewone" 1600 16v niet.

mijn idee is om een los sperrdif met adapterplaat aan de volvo bak op z'n kop te monteren omdat het lastig blijkt een sper voor het volvodiff te vinden. ( diverse forums doorzocht) heb hiervoor al o.a. een mazda of subarudiff liggen.

vraag is:
kan een volvo 340 bak andersom draaien??
olievoorziening, baklagers, synchro's etc.

misschien een bakkenspecialist die hier wat meer over weet??

weet dat het bijvoorbeeld met een ford type9 bak wel kan, alleen moet je hier een olieopvangplaatsje omdraaien die het hoofdlager voorziet.

diff kan ik dan andersom monteren met een adapterplaat.

vast bedankt voor de ideeen,

gr Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2008 19:43 #736923 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic [offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien
En waarom geen VTEC? Als je toch al naar Honda motoren gaat kijken voor in een daffie, dan is een VTEC natuurlijk wel ultiem veegmateriaal...

powerbulge is ook zo in de kap geklopt/gelast, in vergelijking tot de andere modificaties een eitje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2008 19:49 #736926 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic [offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien
R5GTT is toch wel het makkelijste in te bouwen lijkt me, en ik weet niet wat je uit wil geven, maar daar is heel wat vermogen uit te persen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2008 20:14 #736936 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic [offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien
mwa, nadeel is dat het niet echt betrouwbaar is als je um gaat tunen, zo'n megane heeft standaard al een hoop vermogen voor een daf en hoeft dus minder getuned te worden h?!

Maaar, da's mijn mening, voor gewicht zou ik ook een gt blokje pakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2008 08:14 #736990 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic [offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien
heeft iemand een compleet R5GTT blok wel eens gewogen?? honda crx blok is lichter. en heeft std. ook 130pk
gewichtvolgorde is: swiftgti, CRX, R5gtt, megane ( heb vele blokken met unster gewogen)

ook kan ik psychologisch de onderliggende nokkenas, tuimelaars, siamese poorten en 25mm carburateur nog niet verwerken, tevens wil ik een optie openlaten voor lpg.

zag dat die gozer die dat R5GTT blok heeft ingebouwd net alles tekoop heeft gezet. beetje prijzig lijkt me, maargoed ben je wel geklijk klaar.

vtec is 15kg zwaarder dan een d16 dohc, en veel hoger ivm vtec mechanisme
uiteraard wel stoerder......... en blok kost minimaal 1000e, daar reviceer ik een R5GTT blok voor.
maargoed 160 pk ergens anders uithalen kost ook geld.

heb nog vele andere projecten dus wil niet gelijk de hoofdprijs uitgeven voor de daf.

CRX blok is verreweg de beste bang for the buck, maar ook in de kitcar wereld doen ze er niets mee door de draairichting ( of compleet incl bak dwars ingebouwd)

m'n daf is pre 73 dus wil ik alles binnen 2 minuten rdw laten keuren.

gr Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2008 08:29 #736991 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic [offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien

daf56;75282 schreef : heeft iemand een compleet R5GTT blok wel eens gewogen?? honda crx blok is lichter. en heeft std. ook 130pk
gewichtvolgorde is: swiftgti, CRX, R5gtt, megane ( heb vele blokken met unster gewogen)

ook kan ik psychologisch de onderliggende nokkenas, tuimelaars, siamese poorten en 25mm carburateur nog niet verwerken, tevens wil ik een optie openlaten voor lpg.

zag dat die gozer die dat R5GTT blok heeft ingebouwd net alles tekoop heeft gezet. beetje prijzig lijkt me, maargoed ben je wel geklijk klaar.

vtec is 15kg zwaarder dan een d16 dohc, en veel hoger ivm vtec mechanisme
uiteraard wel stoerder......... en blok kost minimaal 1000e, daar reviceer ik een R5GTT blok voor.
maargoed 160 pk ergens anders uithalen kost ook geld.

heb nog vele andere projecten dus wil niet gelijk de hoofdprijs uitgeven voor de daf.

CRX blok is verreweg de beste bang for the buck, maar ook in de kitcar wereld doen ze er niets mee door de draairichting ( of compleet incl bak dwars ingebouwd)

m'n daf is pre 73 dus wil ik alles binnen 2 minuten rdw laten keuren.

gr Marc


Dan laatste zal dan nog de moeilijkste opgave worden naar mijn mening......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2008 10:12 #736998 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic [offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien
Uhm, zo'n bak zou misschien wel andersom kunnehn draaien, maar dan heb je volgens mij gewoon 1 vooruit, en 5x een achteruit:D

Maak het jezelf niet moeilijker dan dat zo'n inbouw al is. Die paar kilo's dat zo'n GTT blok meer weegt, vind ik het probleem niet hoor. Een GTT blok valt al absoluut onder de lichtgewichten.

Als je een 340 aandrijflijn hebt, kun je dan oko niet een koppelingshuis van een 1.7 nemen? Dan kun je bijvoorbeeld een 1.7 turbo blok erin leggen, de 1.8/2.0 16v van de clio of andere F-typen blokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2008 15:22 #737043 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic [offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien
bak andersom laten draaien, niet fysiek, maar de draairichting van de assen. het diff wil ik dan omdraaien en dit op te heffen qua rijrichting.

clio blokken etc. is te zwaar en te groot. lengte van het blok is vooral het probleem. weet ook niet of de 1.7 volvo aandrijflijn dezelfde alu/gevulcaniseerde cardan/tussenas als een 1400 heeft. anders wordt echt alles custom. en gebruikt ik wel een alfa 75 bak.

Ovlov 3.6L,
heb een transit bus uit '69 met 55pk V4 benzine laten omkeuren naar 110pk tdi motor, en stond binnen 2 minuten weer buiten. ( tot grote onvrede van al die camperombouw mensen die ellelang stonden te discuteren.)
dit was zoals je kunt begrijpen best een heftige ombouw qua uitlaat, motorsteunen, pasplaten electronica etc.
voor 1973 was er geen typegoedkeuring in Nederland. geluid, uitstoot en vermogen geen probleem. Al die regeltje in Nederland mogen ook wel eens in ons voordeel werken................
Hij hoeft dus alleen aan de APK eisen te voldoen. en die APK hoef je (gelukkig) niet bij de RDW te laten keuren. dus looplampje langs de onderkant en opnieuw wegen, thats it

gr Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2008 15:32 #737044 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic [offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien
de 1.7 aandrijflijn gebruikt dezelfde cardan/tussenas. Beide blokken zijn niet (veel) langer als een B14. Dus dat zal ook niet zo'n beperking zijn. De hoogte zou het enige probleem kunnen zijn, maar volgens mij heb je daar redelijk de ruimte bij zo'n dafje...?

Zo'n clioblok is wel wat zwaarder door de grotere kop en inlaatspruitstuk. De 1.7 turbo is vergelijkbaar met een 1.4 turbo qua gewicht denk ik...

Gewicht speelt wel mee uiteraard, maar je vergelijkt hier allemaal relatief lichte blokken. Zal misschien 10/15 kilo schelen, en dat is makkelijk ergens anders weer te winnen. Moet je voor dat gewicht de moeite gaan nemen van een totale ombouw tot een honda blok?

daf56;75336 schreef : bak andersom laten draaien, niet fysiek, maar de draairichting van de assen. het diff wil ik dan omdraaien en dit op te heffen qua rijrichting.

clio blokken etc. is te zwaar en te groot. lengte van het blok is vooral het probleem. weet ook niet of de 1.7 volvo aandrijflijn dezelfde alu/gevulcaniseerde cardan/tussenas als een 1400 heeft. anders wordt echt alles custom. en gebruikt ik wel een alfa 75 bak.

Ovlov 3.6L,
heb een transit bus uit '69 met 55pk V4 benzine laten omkeuren naar 110pk tdi motor, en stond binnen 2 minuten weer buiten. ( tot grote onvrede van al die camperombouw mensen die ellelang stonden te discuteren.)
dit was zoals je kunt begrijpen best een heftige ombouw qua uitlaat, motorsteunen, pasplaten electronica etc.
voor 1973 was er geen typegoedkeuring in Nederland. geluid, uitstoot en vermogen geen probleem. Al die regeltje in Nederland mogen ook wel eens in ons voordeel werken................
Hij hoeft dus alleen aan de APK eisen te voldoen. en die APK hoef je (gelukkig) niet bij de RDW te laten keuren. dus looplampje langs de onderkant en opnieuw wegen, thats it

gr Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2008 18:47 #737062 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic [offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien
Anders kun je ook nog een toyota 4age 1.6 16v overwegen... vrijwel hetzelfde vermogen en gedrag als de crx motor.. gewicht ook in dezelfde regionen. Draait gewoon de goede kant op en vaak voor een prikkie te vinden als je handig bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets