[offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
bij een DAF kom je dan met een enorme nose-heavy opstelling te zitten, waarbij het blok tot buiten het huidige plaatwerk steekt..... in een 340 B14 is gewoon ontzettend veel ruimte over!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
5-bak brengt geen meerwaarde voor driften. de eindratio van de 4-bak is iets langer zodat je de 2 wat verder beter kunt benutten met n sterke motor zoals de GTT.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Een ander clublid gaat BROOOOAAARPSSSST rijden :worship:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
turbo geluidje klinkt ook wel erg goed, maar als ik er qua afweging niet uit kom kan ik altijd nog voor een R5GTT blok kiezen. Als ik dit zou doen zou ik het trouwens zelf ombouwen, ook om de kosten een beetje te drukken.
te reviseren blokken zijn voorlopig nog genoeg te vinden. onderdeelprijzen vallen me ook reuze mee. onder de 1000E een revisieset met nieuwe zuigers.
CO2 diff is leuk, maar ik zal er toch ook op straat mee willen rijden. Dafje is nu mijn m'n primaire auto (zover ik die nodig heb), vandaar ook de LPG optie. heb verder nog een tdi busje om grotere spullen te halen, maar dat niet ideaal is voor lege langere afstanden
4 bak is inderdaad prima, maakt allen wat veel toeren op de auobahn. 5 bak heeft als nadeel dat het differentieelaanhangsel korter is en er dus minder ruimte is om een ander diff pas te maken.
wil zoiets als dit doenmaar dan met std volvo bak. ( om de cardanas constructie te behouden)
www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=5828
4age is OK, maar de oude zijn gietijzer en de nieuwe niet te betalen
zal R16v optie verder bekijken, bakdraairichtingvraag heb ik ook nog bij een "specialist" uitstaan. mensen die dagelijks V300 bakken in hun handen hebben zijn er niet veel
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik denk dat je te veel eisen stelt aan je auto. LPG met een hoogtoerig Honda/Renault 16v werkt niet echt. LPG werkt goed tot de 5/6000 toeren ongeveer. Daar boven loopt het nog wel door, maar niet super (mijn 343 wordt ook 16v met LPG, maar goed...) Ook zonder sperdiff driften is een stuk lastiger als je denkt. 'n Beetje dwars gaan ala, maar echt driften is een CO2 diff eigenlijk wel vereist. En met sperdiff is nog goed te rijden hoor. Zelfs inparkeren gaat meer dan prima. Alleen de bandenslijtage is ietsje hoger...
Ik blijf erbij: hou het eenvoudig. Kies niet de moeilijkste weg met een honda blok als er zoveel andere opties zijn. (die paar kilo's die je wint, verlies je meteen weer door je LPG tank he...Een nose heavy Daf geloof ik niet echt in, met een zware bak bij de achteras) En ik zou adviseren om een daily en een drifter op te bouwen als je echt wilt gaan driften. Overweeg ook eens gewoon zo een driftdagje te rijden. Ook met 60PK kun je leuk driften, en dan krijg je ook het gevoel of dit de weg is voor jou.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
En indd met echt maar een paar pk kan je leuk driften, voor het makkelijke eff in de regen. Ik denk dat je versteld staat. (Ik kan het weten):P
grtss
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
heb al vele projecten gehad, en heb momenteel vrij veel auto's op de weg staan om er nog wat bij te kopen/bouwen en dafje bevalt wel qua auto
dafje is lichtste pre73 rwd auto waar je wat fatsoenlijkst mee kan. ( andere optie was ascona A 8.32)
tuurlijk, op LPG lever je vermogen en toerental in, maar als je genoeg hebt om te beginnen valt het eindresultaat wel mee. wil trouwen wel electronische lpg injectie (gas) toepassen, daarom ook de twijfel met het R5GGT blok ivm carburateur. dan zit er ook een knopje voor benzine en geen restrictie in je luchttoevoer ( mengstuk)
met de 73 pk (waarschijnlijk wat paarden afgehaakt in de loop der tijd) die er nu inzitten kan ik ook wel dwars, maar dan moet het wel goed geregend hebben. ook is het blok verre van sportief.
Heb daarvoor een Ascona A 16v met sper gehad, 160pk op lpg, ging een stuk beter simpeler dwars ook als het droog was.
wil dafje gebruiken voor hobbydriften, dus gewoon op de openbare weg als "dagelijks vervoer"en evt circuitdagje. heb tevens apparte circuit auto die ik nog moet afbouwen met 500pk/ton en een kenteken. is voorlopig als doelloos speelgoed genoeg.
heb verder ook geen dagelijkse auto nodig, dus ombouw mag even duren. kan ook blok/bak matchen naast de auto, dan is de in/ombouw tijd vrij kort.
heb al heel wat technische ombouwen gedaan, dus zoek iets meer uitdaging dan een R5GTT blokje, wat technisch gezien gewoon veel schroefwerk is.
Ook een bak ombouwen met een losse sper kan je los van de auto doen en is relatief simpel. homokineet-aandrijfassen samenstellen 100E de set en een adapter lassen/richten/draaien heb ik toevallig een handige achterbuurman.
alu carter, schiet je idd niets mee op qua gewicht. wil alles zo licht mogelijk houden om niet teveel in de buurt van m'n oude ascona te komen qua gewicht. (950kg incl. lpg en 16v)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Rick Manders;75670 schreef : Een daf is niet heavy in de neus, een volvo veel meer.
een daf met een renault F-blok, gemonteerd op de originele achterste motorsteunen, egggggt wel..
'een zware bak' is altijd nog stukken lichter dan de variomatic die er oorspronkelijk onder zat. terug naar 50/50 verdeling haal je nooit.
het F-blok kan misschien nog iets naar achter gemonteerd worden, maar je komt dan al direct in de knoei met de lengte v/d aandrijfas. het schutbord zit ook al direct in de weg.
m.a.w. een ombouw met iets anders als een C-blok of vergelijkbaar compact blok, gaat je echt ontzettend veel problemen opleveren.
er schijnen overigens 1.8 V6 blokken te bestaan. die zijn zeer compact, en hoogtoerig.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.