Vacuum reduktie ventiel

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-11-2003 21:14 #624772 door V300 register
Vacuum reduktie ventiel is gemaakt door V300 register
(onderstaand verhaal is alleen boeiend voor CVT/vario rijders!)

in je EMVK zit een reduktieklep die zorgt dat het opschakelvacuum niet boven een bepaalde waarde kan oplopen (dit ivm klappen vd membramen).

Een maximale waarde is 500 mm waterkolom.

Een goed afgestelde, lekker lopende motor kan best eens 800 mm waterkolom zuigen dus zo'n reduktie is echt niet overbodig.

Helaas echter heeft men bij DAF en later ook Volvo niet heel precies gekeken naar een optimale waarde, en zijn de meeste EMVK's nogal laag afgesteld (streefwaarde was ongeveer 350, maar sommige kleppen houden er bij 250 al mee op).

met wat geluk is het mogelijk de vaccuüm reduktie instelbaar te maken.
hiertoe moet naast de aansluiting voor de slang die vanaf het inlaatspruitstuk komt de kit uit het kleine gaatje gehaald worden (je ziet t vanzelf)

Dit zal echter niet gemakkelijk gaan, probeer het anders met een zo vlak mogelijke boor/frees.
onderin het gaatje zit namelijk een instelschroef verborgen.
Als je deze schroef eenmaal te pakken hebt, en je kunt m in- en uit schroeven, kun je het vacuum wat hoger stellen door de schroef rechtsom te draaien.

zo zit de begrenzer in elkaar:


het witte kapje zit buiten over de klep heen, het zwarte membraampje zit eronder geklemd.

het membraampje wordt door de veer, die op zijn beurt op het witte rondje rust, tegen het kapje aan gedrukt.

als nu binnenin de kamer een vacuum ontstaat zal het zwarte membraampje naar binnen drukken, en zo gauw de lucht harder drukt dan de veer komt het naar binnen, en sluit de opening af van het pijpje in het midden. Feitelijk lijkt dit heel veel op het regelventiel wat op gasflessen zit.

door het indraaien van het schroefje duw je de veer verder naar binnen, en kan het dus langer winnen van het vacuum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-11-2003 20:25 #644790 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
Wat kan ik met het instellen van de schroef bereiken, beter verbruik/acceleratie/rustiger loop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-11-2003 20:40 #644791 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
acceleratie niet (bij volgas is dit deel van het vacuumsysteem niet eens in werking)

de rest wel. nog iets lagere toerentallen bij een constante snelheid, en dus iets minder verbruik.

groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2003 03:59 #644792 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
Hoi Wouter ik ben ook nu bezig met mijn EMVK en het schroefje is gevonden. (wat een graf klus)
Alleen nu heb ik met m'n domme kop ook het klepje er afgehaald wat dus helemaal niet hoeft ,heb jij um er gewoon opgeplakt?
Ik zat te denken aan pvc lijm of iets dergelijks alleen als je er wel eens bij zou moeten dan kan je het wel vergeeten ,ben benieuwt hoe jij dat heb gedaan groetjes bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2003 15:52 #644793 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
ja "grappig" werkje is het wel idd :-)

maakt niet uit wat voor lijm je ervoor gebruikt,
PVC lijm lijkt me prima (weet niet wat ze er vroeger voor gebruikten, is ook niet makkelijk los te halen)

heb je een vacuum meter om m af te regelen?

groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2003 16:51 #644794 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
Nee heb geen vacuum meter maar kan je uhm niet zo regelen dan?
of heb je die echt nodig?

Groeten Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-12-2003 18:41 #644795 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
vacuum meter kun je ook een econometer voor nemen, graag met schaalverdeling (0.5 is streefwaarde)

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-12-2003 02:18 #644796 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
Meschien kan ik wel aan een vacuum meter komen
bij het garagebedrijf waar ik sleutel.
Maar wouter eigenlijk kan je uhm dus niet afstellen met een stuk rijden op toerental letten en eventueel bijstellen kan dus niet?

Groetjes Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-12-2003 09:28 #644797 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
tja, je kunt m ook gewoon een klein stukkie indraaien en kijken of het wat uitmaakt.

ff experimenteren is altijd wel leuk :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2003 08:39 #644798 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
Ik heb de discussies over problemen (en oplossingen) met de variomatic die afgelopen weken gevoerd zijn met grote belangstelling gevolgd.
Erg goed dat er inmiddels zo veel over bekend is, vooral ook alle extra info over het functioneren van de variomatic. Klasse!

Ter zake: Ik het idd de vacuumbegrenzer doorgeboord, dit stond maanden geleden ook al op dit forum. In de veronderstelling dat dit zonder nadelige consequenties zou zijn. Toch heb ik van Wouter begrepen dat een te hoog vacuum erg slecht is voor de membranen in de primaire variomatic.
Ik rij er nu al een 1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets