- Berichten: 98
Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
De weinige keren dat ik de topsnelheid heb proberen te behalen viel het me steeds weer op dat de auto prima 'doorhaalt' tot zo'n 140 km/h.
Daarboven wordt het een ander verhaal, want al geef ik geen volgas dan gaat het toerental vrij plotseling omhoog van ca 5200 t.p.m naar 6000....
Voor alle duidelijkheid; dit gebeurt dus tijdens het accelereren, terwijl vanaf 80 km/h naar 120 km/h bijvoorbeeld nadat een vrachtwagen een collega chauffeur heeft ingehaald geen enkel probleem is.
Ook de acceleratie vanuit stilstand verloopt goed, hopelijk mag ik daarmee slippende riemen en/of koppeling uitsluiten.
Voor zover mij bekend zou een 340 met variomagische aandrijving toch in ieder geval wel de 155 km/h moeten kunnen halen.
Verder denk ik dan, als een auto zijn top nog haalt verkeerd hij technisch in een prima staat, ergens zit er dus iets niet zoals zou moeten.
Het enige waarvan ik weet dat er niet helemaal lekker is aan de vario is de (zoals het er naar uit ziet) zwetende keerring op de rechter aandrijfas.
Koppeling en schijfafstand zijn op de sleuteldag in september 2009 nog gecontroleerd/afgesteld (dit laatste geldt voor de koppeling)
Alvast bedankt voor het meedenken, evt oplossingen, tips etc!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
Maar eens proberen wat jij zegt Anjo, aankomende vrijdag naar Utrecht om mijn moeder op te halen dus dat word op de heenreis even het gas vloeren op de A1 ter hoogte van de veluwe :woops:
Ik vind het vooral zo eigenaardig dat dit pas gebeurt vanaf zo'n 140 km/h...:wtf2:
Het toerental bij 120 km/h is trouwens heel netjes zo'n 4500 en bij 130 zo'n 4900 (zonder tegenwind en/of vals plat omhoog)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Tot slot moeten de riemen een bepaalde breedte hebben; zijn ze te smal dan geeft dat weer problemen in de kleinste diameter in de secundaire schijven.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
Bij plankgas zal er inderdaad nauwelijks nog vacu?m zijn, maar ook al geef ik geen volgas (zeg maar vanaf 130 km/h nog net genoeg gas geven om te versnellen) dan gebeurt er toch wat ik omschreef.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
ik herken het effect niet helemaal want betreffende snelheden/toerentallen haalt de 343 niet, en mijn coup? (die dik 170 loopt) doet het gewoon met lineair oplopend toerental. heeft ook een andere constructie vario, dus zowieso niet te vergelijken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
simpelste is ff dat draadje losgooien en nog een keer proberen; de moeilijkere dingen kunnen altijd nog.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
Als dat dan niet helpt dan zou een goede tweede verdachte de schijf afstand kunnen zijn denk ik zo, ik zat vanmiddag nog wat te lezen in de vraagbaak en daar werd ik weer even aan herinnerd dat de trek spanning van de riemen er ook voor kan zorgen dat de cvt terug gaat schakelen, bijvoorbeel bij vals plat omhoog rijden of behoorlijke tegenwind.
Ik zou bij wat meer ruimte op de snelweg ook eens kunnen proberen om de snelheid wat geleidelijker op te laten lopen, net zoveel gas te geven dat het probleem net niet optreed.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.