Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-08-2010 11:20 #843311 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
jaja, doe maar zo :cool:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2010 12:01 #843317 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h

antiekeradio;153046 schreef : of juist een keer vanaf een lage snelheid met de pin onderin optrekken...


Dat heb ik op een invoegstrook (eigenlijk al net na net het tankstation) wel eens gedaan en dat gaat prima, toerental loopt dan eerst omhoog om daarna nog iets te stijgen met het oplopen van de snelheid.(ca 5000 to 5500 t.p.m)

Tot die ca 140 km/h voelt de vario onder alle omstandigheden precies zo aan als dat zou moeten, tenminste als ik het even vergelijk met mijn vorige 340 en die van Wim waar ik ook een redelijk stuk in heb gereden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2010 22:27 #843802 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Heb het stekkertje van het terug schakel vacu?m nog niet los gehad, eerstvolgende snelweg rit maar eens even doen.

Verder bedacht ik me opeens dat de economy meter die bij mij het opschakel vacu?m aangeeft bij de plotselinge toerenverhoging ook compleet onderuit gaat (net als bij het activeren van de bergrem/HD remschakelaar) of als het toerental onder de 1800 toeren komt)

Verder kwam ik bij het doorspitten van oude topics over de CVT het volgende tegen:

Citaat; vacuum doet best nog wel wat bij 120 km
heb een extra vacuummeter op de opschkelzijde kan dus zien of EMVK nog werkt maar daar is nog wel vacuum, zie foto
O krijg de foto er niet in , maar 120 KM, 4000 toeren, 300milibar onderdruk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2010 13:59 #849888 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Op weg naar Friesland afgelopen zaterdag heb ik nog even de snelheid op laten lopen naar de beruchte 140 km/h op de teller alwaar zelfs bij rustig opbouwen van de snelheid de toerenteller toch ineens weer van ca 4800 naar net iets meer dan 5000 ging.

Daarbij kwam de economy meter niet uit de rechterhoek (die had ik voor de diagnose even aan de terugschakel zijde 'gehangen'.)

Nu ik weet dat de rechterriem een te kleine schijfafstand (0,0mm) heeft is de CVT nu de hoofd verdachte in deze zaak.

Ook bij het invoegen op de snelweg merkte ik dat het toerental ineens wat hoger werd en bij het daarna aanhouden van een constante snelheid net zo snel weer terugzakte (alsof je zelf van 4 naar 5 zou schakelen bijvoorbeeld)

Nu rijd ik normaal meestal niet harder dan ca 100-110 km/h op de snelweg dus veel last heb ik er niet van (en de CVT hopelijk ook niet).
Toch denk ik wel dat het toerental sowieso al lager zal zijn bij alle snelheden als de cvt weer goed is afgesteld.

To be continued.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2011 12:47 #862020 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Even een update;

Van de week heb ik de schijfafastand afgesteld, gisteren op de terugweg vanaf Heerde op de A1 even de ruimte die er was gebruikt om te zien wat de auto nu zou doen boven de 140.

Eigenlijk nog precies wat er voor het stellen ook gebeurt, en ook nu viel me op dat het opschakelvacu?m wat er nog is tijdens het acceleren naar die 140 km/h ineens wegvalt.

Even verderop eens gekeken wat er gebeurt als ik bij 130 km/h de caravanschakelaar bedien (uitschakelen opschakelvacu?m), dit geeft hetzelfde effect

Ook viel me op dat het vacu?m na het wegvallen pas weer terugkomt als ik het gas volledig loslaat en het toerental weer een aardig eind gezakt is.

Ik begin nu steeds meer in de richting van het tacho relais te denken, ergens een los soldeereilandje of een transistor (welke de opschakelspoel van spanning voorziet) die leip word boven de 5000 toeren.

Het tacho relais een keer goed doorsolderen kan vast geen kwaad na bijna 23 jaar, en dan meteen voor zover mogelijk eens doormeten of de aanwezige gevoelige componenten vervangen.

Nog even een wazig plaatje erbij, vanaf dit toerental gaast het dus 'mis' :

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-02-2011 14:57 #862046 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
hehe, mooie 'trillerige' foto, zoals we mogen verwachten van een foto die genomen is boven de 140 km/u :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-02-2011 16:43 #862079 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Foei Wouter, zo hard mag jij helemaal niet van moeders!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2011 19:07 #862124 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Ja boven de 140 kan ik de sensatie niet meer aan, ben dan helemaal trillerig van de zenuwen :D


Hahahaha ja nou, moeders was in haar iets jongere jaren ook niet zo bezig met de maximale snelheid op de snelweg, in de 360 heb ik als kind menig keer de teller 160 km/h zien passeren, alhoewel het toen nog een stukkie rustiger was op de weg. :woops:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-02-2011 19:10 #862125 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Af en toe het beestje snel laten lopen is toch goed voor de auto? een rustig stukje weg leent zich hier prima voor:P Ik heb ook de volvo wel op 160 gehad. En met m'n oude heb ik het einde vd teller gehaald!

Deze auto is echt in een knappe staat! complimenten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2011 19:23 #862127 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Daar ben ik ook van overtuigd Jos, af en toe de auto even 'uitlaten' hoort er ook bij zo af en toe, en dit was meteen een gelegenheid om te testen of het probleem zich nog steeds voordeed.

Bedankt voor je compliment!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets