Verbruik van 340 vario verbeteren
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Mijn 340 rijdt nu zo rond de 1:11 - 1:12 en dat is op zich niet slecht voor een vario volgens mij. Toch zou ik wel eens willen proberen om iets meer vermogen en/of meer zuinigheid te hebben. Vooral gezien de ?1,70 die inmiddels aan de pomp gevraagd wordt...
Er zijn al een hoop topics geweest over het verhogen van het vermogen, maar ik heb weinig kunnen vinden over het verbeteren van het verbruik. Zou een beter carburateur helpen? Of een andere uitlaat?
Aangezien het dus ook om kosten gaat moet het wel min-of-meer net zoveel opbrengen als het kost op de lange termijn want als ik milieuvriendelijk wil zijn ga ik wel fietsen :p
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Wat helpt is als de auto zoveel mogelijk de 'nieuwtoestand' benadert, dus:
- De gebruikelijke 'ANWB-aanwijzingen': bandenspanning bijhouden, niet onnodig veel zooi meeslepen in de auto
- Geregeld onderhoud volgens fabrieksspecificaties. Olie, ontsteking
- De carburateur moet in orde zijn
- De variomatic moet correct opschakelen
Verder merk ik dat het scheelt als je 100-110 aanhoudt in plaats van 120, en de rijtips voor Het Nieuwe Rijden kun je voor een deel ook op je vario toepassen.
Rijd je best veel kilometers per jaar, dan zou je de kilometerkosten wat kunnen drukken door aan LPG te denken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Offline
- Nieuw lid
Dan rij je continue met het hoogst mogelijke vacuum, dus in de hoogste versnelling , tenzij je de kickdown gebruikt, die dus normaal blijft werken .
De winst zit hem er voornamelijk in, dat je nu op koppel accelereert i.p.v.
op vermogen (toerental) waardoor het specifieke brandstof verbruik veel gunstiger is .
Ik rij gemiddeld 2 km verder op een liter, en heb al toerend binnendoor
ook wel eens 1 op 17 gereden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
zeker interessant!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
ja interessant! mooi intitiatief! ga jij al die spullen leveren?Erik;170843 schreef : Ja, waarom doen we dit niet allemaal zo en heeft de club niet standaard voor ieder clublid zo'n slangetje in het welkomstpakket en voor de andere clubleden natuurlijk een luxe versnellingspookknop met v3c logo.
maakt geen verschil Wouter, de terugslagklep zit in het aanstuurvacuum voor het EMVK en wordt daarna pas geschakeld.Wouter76;170845 schreef : Toch vraag ik me dan af wat het effect hiervan is als je tijdens het afremmen tot stilstand niet hard genoeg remt om het terugschakel vacu?m te activeren, met een nog (deels) opgeschakelde cvt zal de koppeling het aardig zwaar krijgen bij het accelereren vanuit stilstand.
dit werkt eigenlijk als een kleine vacuumbuffer waarbij het vacuum voor het emvk niet zo snel wegvalt als je vol-gas geeft. ik heb er jaren meer rondgereden met m'n rode 340 en het heeft inderdaad zekerweten een positief effect op het verbruik, maar ook bij het gebruik van kickdown op de acceleratie.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Zie deze link: www.innerned.org/piramides4.html
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.