Motor slaat af bij inschakelen in Drive

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-03-2015 18:20 #633618 door V300 register
Motor slaat af bij inschakelen in Drive is gemaakt door V300 register
Wie o wie heeft enig idee wat het probleem is aan mijn 340 Vario.
Wanneer ik start in N, en daarna naar D schakel, slaat de motor af, alsof de spanning totaal uitgeschakeld wordt. De ontkoppelklep werkt goed en bij het schakelen naar R en P levert ook geen problemen op. Het is ook niet alsof de motor "smoort", maar het is gewoon "klik" in de zekeringkast bij het schakelen naar D en dan is de motor uit. Dit gebeurt in 9 van de 10 keer. Een enkele keer als ik heel voorzichtig de pook verzet, blijft de motor wel draaien en kan ik probleemloos wegrijden. De relaiskontakten en insteekpennen heb ik gereinigd, dus daar is geen slecht kontakt. De microswitch onder de pook is ook in orde. Heeft iemand ook ooit dergelijke problemen gehad, en zo ja, wat was de oorzaak.

Bij voorbaat dank,

Arend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2015 19:56 #956303 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
dat is wel bijzonder ja, het schakelen met de pook en de 15+ of de voeding/massa van de ontsteking zijn elektrisch namelijk totaal niet gerelateerd

even wat dingen uitsluiten:
- als de motor uitvalt bij het naar D schakelen, werkt je instrumentenpaneel, radio, kachel en andere dingen dan nog gewoon of zijn die ook uit?
- blijft de motor wel gewoon lopen als je de pook in de R zet na het starten?

het enige wat je elektrisch schakelt met de pook is een startbeveiligingsrelais, deze bekrachtigd de blauw/gele draad naar de startmotor als de pook in de N of P staat, anders niet; zodra de motor loopt heeft deze schakeling dus geen functie meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-03-2015 21:46 #956304 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Bedankt voor de snelle reaktie Anjo.
Het instrumentenpaneel en alle andere apparatuur die je opnoemde, blijven allemaal werken. De motor blijft na het in de R zetten voor 90% van de keren gewoon lopen. Een enkele keer slaat de motor ook af wanneer ik naar R schakel. Maar naar D is bijna altijd een motor stop. Vaak na zo'n 7 pogingen lukt het dan wel, maar wanneer je na een eindje rijden weer ergens stopt en daarna weer wilt wegrijden in D, dan begint het "feest" weer van voren af aan. Voor zover ik de op de schema's kan waarnemen en ook op de schakelunit aan de pook heb kunnen zien, wordt er geen enkel kontakt meer geschakeld wanneer de pook in de D-stand wordt gezet. Dus van een stroomonderbreking kan dan volgens mij ook geen sprake zijn. Ik sta zoals je begrijpt ook voor een volkomen raadsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2015 21:49 #956305 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Misschien dat bij het indrukken van de knop (die de vacuumklep van de ontkoppeling bedient) een vacuumlek ontstaat? Klep of balg of slang kapot?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-03-2015 21:53 #956307 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
De balg van het ontkoppelmechanisme is net als de slangen in orde powerflux en ook de magnetische klep werkt goed volgens mij, want als ik die buiten werking stel, blijft het resultaat hetzelfde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2015 22:53 #956308 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
maakt het verschil hoelang je de motor laat lopen voor je hem in D zet, laat hem voor de gein eens een minuut of wat in N en zet hem dan in D?

als dat geen verschil maakt en hij dus echt uitvalt op het moment dat je hem in D zet zou ik zeggen probeer voor de gein eens een andere zekeringenkast; dat is de enige plek waar de elektra van de ontsteking/stationairsproeier en de startbeveiliging bij elkaar komen al zou dat normaal gesproken niet mogen, wellicht een intern defect.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-03-2015 23:07 #956312 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Ik heb inderdaad weleens succes gehad wanneer ik de motor een minuut of vijf stationair heb laten lopen, dat dan het in D schakelen probleemloos lukte en dat ik dan wel meerdere keren van D, via N, naar R kon schakelen en weer terug naar D en dat de storing dan achterwege bleef. Maar het is dan wel zeer frustrerend dat na een halfuur stilstand daarna bijvoorbeeld het probleemloos wegrijden weer niet lukte. Wat betreft de zekeringkast, meen ik me te herinneren dat ik daar ooit weleens iets op het forum over heb gelezen. Oxydatie van koperstrips en daardoor kortsluiting of onderbrekingen onder in de zekeringkast of zo. Ik weet nog wel dat het een heidens karwei was om die klus te klaren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2015 23:16 #956313 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
nee hoor, zekeringenkast vervangen is niet zo heel bijzonder. 3 stekkers en een kabel in de motorruimte, 4 boutjes en 3 stekkers onder het dashboard. ok, onder het dashboard kom je er wat lastiger bij maar langer als een kwartiertje hoeft een zekeringenkast wisselen niet te duren.

hoe gedraagt de motor zich als je tijdens het stationair draaien een aantal keren op de rem trapt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-03-2015 23:34 #956314 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Dat valt dus toch nog mee. Dat durf ik nog wel aan. Ik zag toen een aantal foto's van een hoeveelheid losse koperstrips en het lijkt me een hele operatie om die er weer goed in te krijgen. Bij intrappen van de rem verandert er weinig tot niets aan het motor gedrag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-03-2015 23:40 #956315 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Een goede zekeringkast bemachtigen zal ook niet meevallen denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets