Motor slaat af bij inschakelen in Drive

Lees meer
01-03-2015 23:59 #956316 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Klopt, als je de zekeringenkast uit elkaar haalt kom je al die strips tegen. Ik zou nu in eerste instantie liever gewoon een andere proberen; is het makkelijkste om te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-03-2015 00:23 #956317 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Ik heb er net een besteld bij Gerrit-Jan van Werkhoven (volvo340onderdelen) Ik zag er een op zijn site staan en waag het er maar op. Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
02-03-2015 21:52 #956335 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive

powerflux;235365 schreef : Misschien dat bij het indrukken van de knop (die de vacuumklep van de ontkoppeling bedient) een vacuumlek ontstaat? Klep of balg of slang kapot?


Dat was ook mijn eerste gedachte...

AF340;235367 schreef : De balg van het ontkoppelmechanisme is net als de slangen in orde powerflux en ook de magnetische klep werkt goed volgens mij, want als ik die buiten werking stel, blijft het resultaat hetzelfde.


Hoe stel je buiten werking? Electra eraf? Dan kan een vacuumlek nog steeds voor problemen zorgen!
Dan zou je ook de zuigslang vanaf spruitstuk eens moeten loskoppelen en afdoppen, zodat het motorvacuum behouden blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2015 22:01 #956336 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
als het bedienen van de vacu?mklep gerelateerd zou zijn dan waren dezelfde problemen er ook met het naar R schakelen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
02-03-2015 22:08 #956338 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Goed punt.

Maar ook daar doet ie het wel eens, las ik. En in D soms ook niet.
En het was mij niet duidelijk wat uitschakelen inhoudt hier. Vandaar.
Maar goed, de vacuumsystemen zijn bij deze dus uitgesloten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-03-2015 23:29 #956339 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Ik hoop maar dat de uiteindelijke oorzaak bij het omwisselen van de zekeringenkast aan het licht komt, want ik zou echt niet meer weten wat het anders nog zou kunnen zijn. Het is kennelijk een weinig voorkomende storing, want ik ben hem nog maar 1 keer op het forum tegengekomen. Wat daar het eindresultaat was, is helaas niet bekend geworden voor zover ik kon nalezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2015 21:43 #956473 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Ik heb inmiddels de nieuwe zekeringenkast binnen, maar nog niet over gezet. Wel heb ik omdat de motor nu helemaal niet meer wilde blijven draaien wanneer ik in D schakelde, het CVT-relais (2.3) verwijderd en daarvoor in de plaats de aansluitingen 30, doorverbonden met 87. Nu kan ik de motor starten in iedere stand van de keuzehendel. Dat heeft als voordeel dat de motor nu niet meer af slaat wanneer ik van N naar D schakel en ik dus vanuit D direct kan wegrijden. Ik ben van mening dat ik de oorzaak van de problemen toch moet gaan zoeken in de begrenzingsklep voor de koppelingsbegrenzer. Ik neem niet aan dat de bedieningsstang van de keuzehendel van invloed zal zijn op de vertoonde storing. Wat ook een aantal keren voor kwam, was dat de motor sterk in toeren af nam en begon te rochelen, wanneer ik de knop op de keuzehendel liet op komen na het in D of R schakelen. Gas geven of choken hielp dan niet meer om het toerental op te voeren en uiteindelijk viel de motor dan ook stil. Zo, dit was weer even een update van hetgeen ik tot nu toe heb verricht. Ik kan weer rijden, maar ik kan het niet uitstaan dat ik de oorzaak nog niet heb kunnen achterhalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-07-2015 16:00 #957891 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Eindelijk de oorzaak gevonden. Er bleek bij gasgeven een overdruk op te treden in het inlaatspruitstuk. De oorzaak van het ontstaan van die overdruk bleek een min of meer volledig verstopte katalysator te zijn. Ik heb de gehele inhoud uit de katalysator verwijderd en de auto loopt nu als de brandweer. Hij accellereert nu als nooit tevoren en heeft een beschaafd licht grommend geluid nu. Hij zal qua Co-waarden nu mogelijk niet door de keuring komen, maar daar komt hij volgend jaar mei pas weer voor in aanmerking en dan schroef ik er wel weer even een vervangende kat onder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-07-2015 18:35 #957892 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Voor het eerst dat ik hoor dat een 340 ook katalysator kan hebben. Kun je die ook naderhand nog toevoegen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-07-2015 18:56 #957893 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor slaat af bij inschakelen in Drive
Dat kan zeker wel. Geen driewegkat met lambdasonde maar toch.

Een 340 met (ongeregelde) katalysator mag voor de apk een CO van 3,5% hebben. Als de boel verder in orde is kom je daar zonder kat ook wel aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets