Gereden zonder olie

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-03-2009 23:41 #767885 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
Op 30.000 kan best met een goeie olie. Ik gebruik geen goedkope appelstroop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2009 08:27 #767898 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
Ook met goede olie blijven er stukjes metaal in de olie zitten. Toch maar iets vaker verversen. Bij rijden op lpg zie je de olie niet eens verouderen (verkleuren), maar toch maar elke 10 a 12.000 vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2009 08:56 #767903 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
Die verkleuring is roet, dat is afhankelijk van de brandstof en verbranding. Belangrijkste is de conditie van de oliemoleculen: zijn ze veel mishandeld door een zware voet of korte ritjes, of meer dan een jaar oud. Metaal blijft in de filters plakken, kleven of haken. En als je olie verbruikt en dus bij-vult dan heb je weer verbeterde olie. Olie van meer dan een jaar gaat net als rubber: breken, de moleculen barsten. Te warme olie gaat ook stuk. Niet volledig warm worden en afkoelen gaat ook nog vuil vast houden en dus plakken.
Het beste is elk half jaar of bij 15000km...maar dat is 'het beste', wat ik doe is niet direct slecht. :halo:
Meer dan een jaar oud en boven de 45000km dan 'begint' de olie in conditie matig te worden, als je een goede 'merk -olie' gebruikt.

Dit verhaaltje kwam niet uit mijn duim, maar van een expert. Hij doet het keuren van nieuw ontwikkelde auto's volgens de Europese Norm.
Hij is pas in Spanje de nieuwe Lotus wezen testen, en is bevoegd dat ding goed of af te keuren.Tevens kent hij de ins en outs over olie en de producenten, het belang van olie gebruik is hoog... :woops:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2009 10:50 #767924 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
Het grootste probleem van de gebruiksduur van olie in benzinemotoren zit hem inderdaad niet in het roet (waar de olie zwart van wordt), maar eerder in de zuren die erin terecht door verbranding.

een lab meting van afgetapte olie begint dan ook meestal met een bepaling van de pH waarde.

olie verbeterd trouwens niet door bijvullen. 5 liter vuile olie + 1 liter nieuwe olie = 6 liter vuile olie. (die een fractie minder vuil is dan eerst, maar dat zet dus geen zoden aan de dijk)

Dure olie gebruiken "omdat dat beter is" gaat maar voor een deel op, want als je met die gedachten 2x langer door blijft rijden dan oorspronkelijk bedoeld is, doe je alle voordeel dubbel en dwars teniet.
Het is dan dus toch beter om goedkope olie te nemen, en die wel volgens het voorschrift (voor de 1700 is dat 15000 km?) te verversen.

rijstijl, korte/lange ritten etc heeft er ook invloed op, maar dubbel zo lang rijden als voorgeschreven, haal je daar nooit mee uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-04-2009 12:32 #767935 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
Niet mee eens. Een hogere kwaliteit olie heeft meer werkvermogen.Juist omdat daar die 'duurdere' aditieven bij zitten. Zo is er ook een verschil met Fram filters t.o. Bosch of Man, ze zijn sterker en werken langer goed. En het aanvullen van nieuwe olie bij oude heeft vooral effect omdat het 'bad' voller is. Het vuil is op dat moment van minder belang, een goed filter heeft dan toch de 'klonten' al gepakt. De ph waarde gaat idd veranderen, maar komt pas in de gevaren zone na vooral lange tijdsduur en zware belasting. Uit voorzorg (om geen schade claim te krijgen) ligt de marge op 15.000km, dan staat de producent garant voor kwaliteit die de olie moet leveren.Daarboven komen de uitschieters te ver uit elkaar te liggen.
Nogmaals, daarna is het minder goed, maar nog niet slecht.
Zo verliest benzine ook na 6 maanden zijn optimale kracht voor ontbranding, daarna fikt het heus nog wel maar minder rendabel. Dus tht op brandstof en olie vermelden zal ook nog wel eens komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets