× Ervaringen en Ritverslagen van evenementen, oa 360(geen modena)Cup, clubspecials etc.

Het Volvo 300 drift topic

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-05-2007 01:53 #628271 door V300 register
Het Volvo 300 drift topic is gemaakt door V300 register
Beste mensen,

Voor alle vragen over driften kun je hier terecht.

Groeten,

Frits Hendrickx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-05-2007 21:15 #671062 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het Volvo 300 drift topic
misschien leuk te discussieren over driften met en zonder 100% gesperd differentieel...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-05-2007 10:40 #671129 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het Volvo 300 drift topic
Goed..

Ik heb alleen nog maar zonder sper gereden. Merkte tijdens driften op Lelystad dat je prima zonder kunt. Ik kon met 1.4 en open diff heel het baantje aan elkaar driften. Gasten met een BMW 325 en een sperdiff bakte er niks van. Wat ik hiermee wil zeggen is, je hebt echt geen sperdiff nodig om mooi te kunnen driften.

Toch wil ik m'n diff gaan vastlassen. Waarom? Sommige bochten kun je simpelweg niet afdriften, het buitenwiel krijgt op de duur weer tractie, en binnenwiel gaat spinnen. Je kunt met wat kunstjes de auto in dezelfde bocht wel weer dwars krijgen, maar dan ziet het er natuurlijk lang niet zo vloeiend uit.

Door de profs wordt ook wel gezegd, beginnen met een moeilijke auto (weinig vermogen, geen sper, etc) is zeker de moeite waard. Als je het met zo'n auto kan, kan je het met elke auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-05-2007 18:24 #671189 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het Volvo 300 drift topic
Ha Frits, leuk topicje heb je geopend.
Waar is de tijd gebleven dat ik je nog leerde "driften" (voor zover je 't driften kon noemen; 't was misschien meer redelijk-gecontroleerd-de-achterkant-uit-laten-breken).

Aantal tips:
- rijdt niet met banden waarvan de canvaslaag al zichtbaar wordt. Je kunt ineens je grip verliezen (en flink over een stoeprand vlammen waardoor alle 4 je velgen aan gort raken :humor:)
- eerst beginnen met lichtjes uit te laten breken
- niet tussen het verkeer driften
- wanneer je drift en je dreigt achterstevoren te komen staan (bijvoorbeeld op een rotonde): stuur maximaal naar de buitenbocht en laat het gas los. Werkt dit niet, rem dan niet zachtjes maar trap vol op de rem. Wanneer je lichtjes rem raak je in een spin. Wanneer je voluit remt glij je over 4 wielen in 1 richting. Wanneer je dan op lagere snelheid je rem weer loslaat, kun je de auto weer onder controle krijgen.
- begin het leren driften op smalle bandjes. Gebruik bij voorkeur voor: goede banden en achter: wat slechtere/goedkopere banden.
Het voordeel hiervan is dat je niet zo'n hoge snelheid hoeft te driften als wanneer je met goede banden rijdt. Dit is dus veiliger.
- Wees erop bedacht dat wanneer je drift en je het gas dichtgooit, de auto ineens grip kan pakken en terugslaat. Wees dus snel met sturen.
- Begin door de achterkant eens op lage snelheid uit te laten breken door eens lomp op het gas te gaan. Probeer dit heel kort, gas meteen los en krijg je auto weer 100% onder controle.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2007 09:10 #671220 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Het Volvo 300 drift topic
Is die eerste tip uit eigen ervaring? :humor:
Als allereerste oefenen op een besneeuwd parkeerterrein?
Dan lukt het al met 10 km/uur...
Maar het kan ook veeeel harder! :lol: (ook uit eigen ervaring)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-06-2007 13:22 #671238 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het Volvo 300 drift topic
Grasveldjes zijn in het begin ook wel een aanrader. Een beetje gevoel krijgen is geen kwaaie zet. Ga er vanuit dat je eerste paar drifts totaal ongecontroleerd zijn, doe het dus vooral op een plek waar je alle ruimte hebt! En uiteraard niet in het openbaar verkeer (A).

Overigens is het ?rg verslavend, maar wel handig om te kunnen. Ik heb mn ervaring al eens op de proef moeten stellen in het openbaar verkeer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-06-2007 21:45 #671317 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het Volvo 300 drift topic
Ik vind het bijna een vereiste dat iedereen een auto onder controle moet kunnen houden bij een slip, al dan niet met opzet :D.

Het echte driften kan ik nog niet goed, uitbreken en redelijk dwars de bocht om wel. En ik moet zeggen dat het een veilig gevoel geeft als je precies weet waar de grensen van je auto liggen.

*Ben het trouwens ook eens met zandweggetjes, en vooral zeik nat asfalt. Sneeuw is super! Maar gras heb ik nog nooit geprobeerd.*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2007 14:56 #671743 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het Volvo 300 drift topic
@ Mark, Ik weet zeker als je er een beetje aanleg voor hebt, dat je echt kan leren driften. Je moet dan alleen wel naar een georganiseerde dag.. Wat ik in ??n dag allemaal geleerd heb op RDW-circuit, is niet te vergelijken met wat je in 3 jaar op straat ervaart.

Belangrijkste is dat je de ruimte hebt voor fouten, niet bang hoeft te zijn omdat je illegaal bezig bent en niemand in gevaar brengt. En als laatste, simpelweg een hele dag door kunnen rijden.

kosten +/- 150E (kun je door twee personen delen)

En om maar even bescheiden te blijven, ik vind dat ik het veeel beter deed in vergelijking met een groot deel van de rijders (welke allemaal met veel beter materiaal reden)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2007 22:26 #671783 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het Volvo 300 drift topic
*arrogant modus aan* Ik denk dat ik redelijk aanleg heb, ik voel auto's best goed aan. En dankzij trail and error weet ik ook redelijk wanneer en hoeveel tegen te sturen. Een enkele bocht driften kan ik wel aardig, het aan elkaar knopen minder.

*modus uit* Ik wil het zeker een keer doen, morgen ga ik samen met een vriend kijken voor een 340 voor hem. Hopelijk krijg ik hem dan ook zover ;)


P.s. de meesterlijke avatar van mij, m'n kenteken met daaronder een stickertje.... "let op, zwenkt uit"
Geweldige reacties, eerst een vragende blik dat ze het niet snappen. Stoplicht op groen, bocht dwars nemen. Volgende stoplicht begrijpen ze het :D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2007 14:14 #672081 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het Volvo 300 drift topic

rwdstudent;27638 schreef : @ Mark, Ik weet zeker als je er een beetje aanleg voor hebt, dat je echt kan leren driften. Je moet dan alleen wel naar een georganiseerde dag.. Wat ik in ??n dag allemaal geleerd heb op RDW-circuit, is niet te vergelijken met wat je in 3 jaar op straat ervaart.

Belangrijkste is dat je de ruimte hebt voor fouten, niet bang hoeft te zijn omdat je illegaal bezig bent en niemand in gevaar brengt. En als laatste, simpelweg een hele dag door kunnen rijden.

kosten +/- 150E (kun je door twee personen delen)

En om maar even bescheiden te blijven, ik vind dat ik het veeel beter deed in vergelijking met een groot deel van de rijders (welke allemaal met veel beter materiaal reden)


Frits jonge...........ik denk da ik volgend jaar ook maar eens zo'n cursusje ga doen. Misschien dan toch maar een 360 kopen voor het echte werk........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets