schakelaar bij de pook?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-05-2012 18:24 #631986 door V300 register
schakelaar bij de pook? is gemaakt door V300 register
Heren,

Vandaag een 2de 340 erbij gekocht. naast een 340VAN heb ik nu ook een 340 dll uit 86 variomatic. nu heb ik een vraag over een schakelaar doe zich bevind tussen de voorstoelen in de buurt van de pook. tekentje op de schakejlaar is een virkantje met een diagonaal lijn erin waarvan de ene helft ingekleurt.

Schskelaar ingeschakelt loopt de auto stationer wat hoger in de toeren en uitgeschakelt wat lager in de toeren en loopt de motor wat slechter.

Kqn iemand mij vertellen wat de functie is van de schakelaar? En wanneer je hem wel en niet gebruikt?

Helaas kan ik geen fotos uploade van mijn telefoon..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2012 18:40 #907509 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic schakelaar bij de pook?
kijk even op de techniekpagina van de website. als de motor zoals nu anders gaat lopen is de stationairafstelling in ieder geval niet goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-05-2012 18:58 #907510 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
De functie van de schakelaar is het geforceerd in een lage versnelling houden van de variomatic, handig voor steile afdalingen etc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-05-2012 19:27 #907511 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
oke ja ben er achter dat het de bergrem schakelaar is.
Als de schakelaar in of uitgeschakelt staat en de motor loopt hierdoor beter of slechter stationer. heeft dit dan te maken met de afstelling van de carburateur? of is er iets mis met het emvk?

Wat is trouwens de volledige naam van EMVK? oftwel wat betekent die afkorting volledig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-05-2012 22:22 #907514 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic schakelaar bij de pook?

Barda340;199702 schreef : Wat is trouwens de volledige naam van EMVK? oftwel wat betekent die afkorting volledig?


Elektro Magnetisch Vierweg Klep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-05-2012 08:20 #907522 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
Dit is de bergremschakelaar.

Door deze in te drukken tydens het rijden schakelt de vario terug zodat de auto op de motor gaat afremmen.Hetzelfde gebeurd als je remt.

Het is vooral gedacht voor heuvel-of bergachtige gebieden om het gebruik van de voetrem te kunnen beperen en optimaal van de mogelijkheden van het systeem gebruik te kunnen maken.

Ik weet niet precies hoe het verder electronisch geregeld is bij een 300 serie maar bij de DAF's kon je op die manier ook sneller optrekken.Door de schakelaar ingedruk te laten bij het wegrijden houd de vario dus langer de lagere overbrenging vast waardoor optrekken iets snel gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-05-2012 21:44 #907560 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
eej kap eens met 3 keer hetzelfde topic openen!?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-05-2012 19:26 #907595 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
Ja sorry probeerde via me telefoon een topic aan te maken maar dat werkt niet helemaal goed dan ;)

Maar bij het lezen van de techniekpagina kom ik nog niet helemaal tot een antwoord op mijn vraag:

Als de schakelaar in of uitgeschakelt staat en de motor loopt hierdoor beter of slechter stationair. Heeft dit dan te maken met de afstelling van de carburateur? of is er iets mis met het emvk?

lijkt mij namelijk dat de 340 stationair net zo goed moet lopen bij zowel in als uitschakeling van de bergremschakelaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-05-2012 21:49 #907605 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
Dit betekent iig dat die schakelaar het doet. Dat is positief. Echter de bergrem moet minimaal invloed hebben op de stationairloop. Net als het rempedaal. Het kan best zijn dat de carburateur net niet helemaal lekker is afgesteld, waardoor hij al dan niet beter gaat lopen als je de bergrem inschakelt. Als het echt een heel overdreven verschil is, dan is er iets mis met de afstelling (toevallig net nieuwe APK?) of daaraan voorafgaand: valse lucht, of allerlei andere oorzaken. Check: forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=89035&postcount=33 en forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=20408&postcount=5 en

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-05-2012 22:05 #907606 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
Ja ik heb hem net aangekocht en daarbij werd mij vertelt dat de carberatuer net gereviseerd was. maarja hij liep wel aardig tot ik die schakelaar ontdekte, daarnaast had die nog weinig km gelopen 55000 en weinig roest dus heb hem toen aangekocht. maar nu blijkt dus dat die niet helemaal lekker loopt :no:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets