schakelaar bij de pook?

Lees meer
07-05-2012 22:13 #907609 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic schakelaar bij de pook?
De motor mag onder gebruik van wat valse lucht ( wat gebeurt bij inschakelen bergrem) net wat anders stationair gaan lopen maar zeker niet meer of minder toeren gaan draaien.

Bij inschakelen bergrem meer toeren: mengsel staat in de basis te rijk.

Bij inschakelen bergrem minder toeren: mengsel staat in de basis te arm.

De hints en tips om dit op te lossen heeft Steven al aangegeven d.m.v de linkjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-05-2012 23:14 #907614 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
Als-ie net (goed) gereviseerd is, dan is het ook niet meer dan logisch dat je dan de boel opnieuw moet afstellen. Geen schande. Dan was hij waarschijnlijk voorheen afgesteld op de ongereviseerde carburateur (en dus eigenlijk juist niet goed).

Het kan verder geen kwaad om de testjes op de website te doen i.v.m. werking EMVK, en om even te kijken of alle vacu?mslangen weer netjes zijn aangesloten (scheuren komen ook wel eens voor). Ik denk bijvoorbeeld ook aan de restrictie in het t-stukje bij de carterontluchting van het kleppendeksel.

Als je denkt dat dit allemaal ok? is, dan kun je heel makkelijk zoals in het filmpje (linkje) de boel even afstellen. Bij een garage kunnen ze het heel precies doen met een CO-meter, maar let dan op dat ze 'm niet naar moderne maatstaven afstellen! Controleer ook eens de klepspeling, scheelt ook in hoe rustig de motor stationair loopt. Evenals het vernieuwen van de ontstekingsdelen!

Bij die lage kilometerstand moet ik ook meteen denken aan de koppeling, kan zijn dat die nooit is bijgesteld. Dat hoort bij het onderhoud van een CVT.

Dit zijn zomaar wat tips, en als dit allemaal wat 'eng' klinkt, dan kan het geen kwaad om lid te worden en eens naar een sleuteldag te komen. Scheelt je weer gedoe bij een garage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-05-2012 20:50 #907720 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
Ik heb zojuist het vacuum systeem gecontroleerd en het emvk systeem gecontroleerd en dit zijn de resultaten:
Vacuumsysteem:
Bij het inblazen van slang B krijg ik duidelijke tegendruk. Bij het inblazen van slang A geen enkele respons of druk wat opgebouwd wordt.

Controle EMVK:
slangen A en B zijn los. Bij het aanzetten van de bergremschakelaar gaat uitgang van B zuigen. Bij het verhogen van de toeren gaat slang A ook zuigen. Mijn conclusie is dat eht EMVK naar behoren werkt?

Ik ga dus de 340 eerdaags effe op de brug zetten en van onderaf is kijken wat er met slang A mis is.

Wat me verder heel er op viel is dat bij het inschakelen van de bergremschakelaar (slangen A en B aangesloten) een heel luidruchtig sissengeluid bij het EMVK vandaan komt. Ook bij het uitzetten van de motor hoor je daar een sissendgeluid van afkomen. Daarom twijfel ik nu of het EMVk wel goed is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-05-2012 20:53 #907721 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
en de foto voor de duidelijkheid

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-05-2012 20:59 #907722 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7704

Ter aanvulling; Wat ik hier lees in de eerste zin komt goed overeen met mij bevinding. Als ik slang B dichtknijp, stationer lopend, loopt het toerental terug en loopt de motor minder.... ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-05-2012 21:11 #907725 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
De aansturing van je EMVK werkt in elk geval correct!

Met het door jou behaalde resultaat zou je volgens het stappenplan moeten zoeken in een losgeschoten slang naar de primaire. Hopen dat het inderdaad zo eenvoudig blijkt ;)

Disclaimer: dit bericht is geschreven door een oud-inwoner van Woubrugge dus wantrouwen van jouw zijde is volledig op zijn plaats :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-05-2012 21:27 #907726 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
Indd hopen dat het zo eenvoudig is. Hahah ja normaal gesproken wel maar vertouw er nu wel op.
Ik mag ook eerder een oud-inwoner van woubrugge dan een inwoner van woubrugge ;) haha

Is het trouwens gek als ik er nu nog mee rond rij en ik merk bij het inschakelen van de bergrem dat de auto veel zwaarder optrekt??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-05-2012 21:29 #907803 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
als dat zo is zijn waarschijnlijk de slangen verwisselt ze hebben een iets verschillende diameter weet zo niet meer welke waar op hoort rij momenteel met 5 bak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-06-2012 14:30 #909413 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
Ik ben er achter gekomen dat wanner ik stationair draai en ik de rem goed intrap er geen verschil meer is tussen het in en uitschakelen van de bergremschakelaar. Kan iemand vertellen waar dan waarschijnlijk het probleem zich bevind?

(ivm met drukte staat mijn vario al een paar weken binnen in de schuur en heb nog weinig tijd gehad om er verder naar te kijken, helaas. vandaar ook dat eht een tijd geleden is dat ik gereageerd heb.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-06-2012 16:32 #909417 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelaar bij de pook?
Dat is vrij logisch.

Als je de rem intrapt bedien je ook de emvk,net als wanneer je de bergrem schakelaar bedient!
Als je remt moet de vario terugschakelen,hetzelfde wat gebeurt als je de bergrem inschakelt.

Je moet je pas zorgen gaan maken als de motor wel reageert als je eerst de rem en meteen daarna de bergrem bedient(of andersom)!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets