1.7 met variomatic

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-07-2013 22:27 #632803 door V300 register
1.7 met variomatic is gemaakt door V300 register
De vraag is heel simpel: een variomatic onder een 340 met 1.7 liter motor knutselen, is dat technisch mogelijk? En tegen welke problemen zal ik aanlopen?

Waarom die vraag? De 340 GL Special met variomatic rijdt echt zo fijn, dat wil ik op de Millionaire ook! Het lijkt me zalig om die versnellingsbak te hebben, met die berg koppel van de 1.7. Bovendien bevalt het luie rijden zonder schakelen mij wel :D
Het idee is om gewoon een complete cvt met randapparatuur uit een 340 te halen, en overzetten op de Millionaire.

Mogelijk wil ik in de toekomst ook nog ooit injectie op de 340 1.7 hebben (om van de carburateur af te zijn) Verre toekomstplannen, maar misschien al handig om bij stil te staan: Vormt dit een probleem in combinatie met een variomatic?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2013 22:34 #933884 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 met variomatic
wil je het met voetkoppeling of centrifugaalkoppeling?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-07-2013 22:57 #933887 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
Het liefst met centrifugaalkoppeling, als dat technisch haalbaar is natuurlijk. Maar daar hebben we natuurlijk al een probleem te pakken... Het koppelingshuis van een 1.7 moet aangepast worden op centrifugaalkoppeling of een 1.4 koppelingshuis moet komen passen op een 1.7 motor.

Helaas heb ik zelf (nog) geen ervaring met zo'n project, dus zou zoiets gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2013 23:06 #933888 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 met variomatic
dat koppelingshuis is niet zo'n groot probleem, dat en de koppeling zelf is met wat werk wel te realiseren. zowieso wordt de cardanas een probleem omdat je met de lengte van de bestaande assen niet uitkomt
denk dat een 1.7 blok het ook best wel goed doet icm een variomatic

hoe graag wil je het? je hebt aardig wat reservedelen om wat dingen uit te proberen:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-07-2013 23:18 #933889 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
Ik ben inderdaad goed aan het hamsteren geweest, en nog steeds :D

Hoe graag ik het wil? Best wel graag eigenlijk, net als injectie er op. Alleen, er moeten natuurlijk wel prioriteiten gesteld worden...
De techniek is nu prima in orde, dus nu komt het lassen, en spuiten er achteraan. Dat wil ik liefst dit jaar nog zien gebeuren (maar zal wel volgend jaar worden eer dat klaar is). Dan is de auto weer in perfecte originele staat.
Dat duurt niet meer zo lang, dus dan komt het optimaliseren. Een variomatic er op dus...

Om op die cardanas terug te komen, volgens mij heeft een 340 een vrij simpele constructie? Een ronddraaiende as onder de auto met aan beide uiteinden spiebanen om een gokje te doen? (ik heb er helaas geen liggen). Volgens mij moet een professioneel bedrijf zoiets wel op maat kunnen maken lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2013 23:20 #933890 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1.7 met variomatic
voor wat ik weet Bart; als je er een 1700 injectie uit een 440 in wilt hangen sluit dat qua karakter wel aardig aan op een variomatic; onderin de toeren valt er niet zo gek veel te beleven maar het motortje is dol op toeren maken.
In een 440 is zo'n 1.7 injectie al snel (ong. 100 pk en 150 Nm op ruim 1000 kg auto), i.c.m. een vario zal dat nog veel leuker zijn.

Ik ben wel benieuwd naar of je het gaat doen en hoe het je bevalt... zelf lijkt een 340 met 1700 injectie me iig erg leuk!
De 1800 injectie is helaas een stuk minder fel, dus zoek dan wel echt een 1700.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-07-2013 23:46 #933891 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar ik zat dan eerder te denken aan een kop met inlaatspruitstuk van een monopoint-injectie. Of zelfs enkel het inlaatspruitstuk als dat gaat (uiteraard met alles daar boven). Dit om alles zo simpel mogelijk te houden. De enige echte moeilijkheid is het omlassen van het inlaatspruitstuk...
Met monopoint injectie veranderd er ook in principe niks voor het motortje, enkel dat het mengsel meer optimaal wordt, en dat er ergens een lambdasensor komt zitten. Het grootste voordeel is dat je geen carburateur meer hebt, en natuurlijk een paar extra pk's.

Een ombouw waarbij er een ander motorblok in gehangen moet worden, wordt voor mij lastig te doen. Vooral qua kennis van zaken ben ik daar niet sterk genoeg in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2013 09:16 #933892 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1.7 met variomatic
ja, maar als je monopoint wilt zit je juist aan die tammere 1800.
Bovendien heeft die een grotere cilinderinhoud en is het maximum koppel eerder beschikbaar, iets dat je i.c.m. een cvt volgens mij juist niet wilt.

de 1700 injectie is multipoint, maar heeft dezelfde cilinderinhoud als de B172K die je nu al in je auto hebt.
Omdat er ook 440's met die motor zijn geleverd, lijkt een ombouw naar injectie me prima te doen.

Ohja, en ook niet onbelangrijk; de 1700 heeft 12 pk meer dan de 1800, iets wat je ook wel gaat merken :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-07-2013 09:43 #933893 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
Dat vermogen maakt me zoveel niet uit, die 80pk die er nu inzitten worden ook niet allemaal gebruikt. Het is echt om van de carburateur af te zijn. Maar een kop van een 1.7 met multipoint er op gaat dus wel? Maar dat is voor latere zorg... Eerst eens kijken wat hij met cvt gaat doen.

Waarom zou je trouwens het koppel niet vroeg beschikbaar willen hebben bij een cvt? De meeste tijd zit je tussen de 2500 en 3000 toeren te werken, het maximale koppel van de 1.7 valt mooi in dat gebied (130NM @ 2900r/min, uitgaande van een standaard motor). De cvt zal zijn versnelling dus nog beter kiezen dan bij een 1.4 zoals ik beredeneer (106NM @ 4000r/min). Dit klinkt in elk geval ideaal.
Het topvermogen van een 1.7 komt op zijn beurt vrij bij 5400r/min (uitgaande van standaard). Daar kom je met de cvt nooit als je hem gebruikt zoals het hoort, dus overtoeren zal hij ook niet maken.

Weet iemand misschien een koppel/vermogen/toerental karakteristiek van beide motoren te vinden? En misschien ook van de 440 B17 en B18? Het zou leuk zijn om die eens naast elkaar te leggen om te kijken wat de cvt ermee zal doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2013 12:00 #934247 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 met variomatic
denk ook wel dat een 1.7 (injectie of niet) zowieso wel een leuk blokje is voor een CVT; het is bekend dat een standaard 5GTT blok nog geen 10.000km doet met een set originele volvo riemen, dat is 120pk en ca 150nm in een DAF66; de koppelcurve van een turbomotor is wel vele malen agressiever als van een atmosferische motor en juist dat is funest.

met het extra gewicht van een 300 is een standaard 1.7 multipoint blok wel ongeveer het maximale wat de cvt kan hebben en je in principe alles nog een beetje heel houd en dus betrouwbaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets