1.7 met variomatic

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2013 08:41 #936048 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
Toyota says....nothing is impossible! And thats why they call back thousands of cars each year!

A 1.9 td would require a different driveshaft ,the original wouldnt last more than a few km's/ miles.
The temperatur problem on the vario isnt that big. The trick is to make sure that the heat can get away. So instead of leading more cold air to the vario you should ask yourself how can you improve de drain of the heat..

Dieselengines nowadays are much better than the ones volvo used for their proto. So good chance you could built a good working car with a modern diesel......but it will be far from " plug and play".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2013 13:16 #936076 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
There is still hope for it then!

The drive shaft is not a problem, I already have a solution to this. The problem is the same even with manual transmission and I have already come up with a solution that will work and be strong.

Just a though, I see what you are saying about the limited revs of the diesel engine and the limit of lowest to highest gear of the CVT. The idea that just came to mind how about an overdrive fitted to the back of the clutch housing? That would give you a 2 speed vario. Low gear for town driving then shift up to the higher gear on the open road.

I will take a look and see how some of the modern CVT's have gone about it.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2013 13:30 #936078 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
And how would you switch the gear.....electronicc like in a 240?

Could be an interesting idea.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2013 19:02 #936084 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 met variomatic
you would have to flip the overdrive over so that the output revs are higher than the input revs (and that's what you want)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2013 21:51 #936096 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
that's the usual configuration of any overdrive, if i'm not mistaken.
overdrive OFF; engine/axle 1:1
overdrive ON: engine/axle 1:1.2

it could probably be done that way. contrary to volvo in the eighties we nowadays have access to diesel engines that stay whole, even at higher rpms.

there still is the problem that the ratio difference between overdrive engaged, and disengaged is probably on the small side for what we want here. a "low/high" switchbox would be better. it might require a foot controlled clutch to be added in the mix...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-10-2013 23:30 #936114 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
That would make things a lot easier.

The stupid engineers at Scania :barf: built it for a couple of years. They couldn't figure out how to built an automic clutch in a truck. Meanwhile somebody must have shown then how it's done........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-10-2013 23:57 #938620 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
The overdrive does look like a possible answer.

The late Volvo overdrive is 27% and should give a top speed of close to 90MPH, not ideal but just about fast enough.

I need to consider if this is the way I want to go before looking to much further into the project. The manual conversion has its own complications and it means I would have to keep changing gear :wtf:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2018 21:04 #974899 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic 1.7 met variomatic
Ik denk dat ik het antwoord weet, maar toch even de vraag: is er ooit nog een 1.7 Variomatic van gekomen?

Durf het bijna niet te zeggen, maar vind mijn Vario boven 100 km/u best veel geluid maken, want veel toeren, dus zou ook wel iets willen.

Een 1.7 is dan een optie; ik heb ook gelezen van de uitgeboorde 1.4 > 1.6 van Oettinger, met andere krukas. Iemand enig idee hoe moeilijk of gemakkelijk dat is én of dat een oplossing biedt voor de herrie c.q. hoog toerental??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-04-2018 21:21 #974903 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic
Ik heb een 1.7 cilinderkop met injectoren en luchtfilterhuis van een 86'er 480 in bezit, als iemand ermee aan de gang wil kan je me een pm sturen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-04-2018 22:25 #974908 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 met variomatic

Zebo010;249702 schreef : Ik denk dat ik het antwoord weet, maar toch even de vraag: is er ooit nog een 1.7 Variomatic van gekomen?


Nee, helaas niet. Al vind ik het nog steeds een gemis dat er geen grotere motor met automaat is voor de 300-serie.

Als je een variomatic hebt, en je wilt het toerental verlagen, dan gaat een ander motorblok niet erg effectief zijn. Ombouwen naar een handgeschakeld 5-bak is in dat geval de beste/makkelijkste oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets