1.7 met variomatic
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Waarom die vraag? De 340 GL Special met variomatic rijdt echt zo fijn, dat wil ik op de Millionaire ook! Het lijkt me zalig om die versnellingsbak te hebben, met die berg koppel van de 1.7. Bovendien bevalt het luie rijden zonder schakelen mij wel
Het idee is om gewoon een complete cvt met randapparatuur uit een 340 te halen, en overzetten op de Millionaire.
Mogelijk wil ik in de toekomst ook nog ooit injectie op de 340 1.7 hebben (om van de carburateur af te zijn) Verre toekomstplannen, maar misschien al handig om bij stil te staan: Vormt dit een probleem in combinatie met een variomatic?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Helaas heb ik zelf (nog) geen ervaring met zo'n project, dus zou zoiets gaan?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
denk dat een 1.7 blok het ook best wel goed doet icm een variomatic
hoe graag wil je het? je hebt aardig wat reservedelen om wat dingen uit te proberen:)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Hoe graag ik het wil? Best wel graag eigenlijk, net als injectie er op. Alleen, er moeten natuurlijk wel prioriteiten gesteld worden...
De techniek is nu prima in orde, dus nu komt het lassen, en spuiten er achteraan. Dat wil ik liefst dit jaar nog zien gebeuren (maar zal wel volgend jaar worden eer dat klaar is). Dan is de auto weer in perfecte originele staat.
Dat duurt niet meer zo lang, dus dan komt het optimaliseren. Een variomatic er op dus...
Om op die cardanas terug te komen, volgens mij heeft een 340 een vrij simpele constructie? Een ronddraaiende as onder de auto met aan beide uiteinden spiebanen om een gokje te doen? (ik heb er helaas geen liggen). Volgens mij moet een professioneel bedrijf zoiets wel op maat kunnen maken lijkt me.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
In een 440 is zo'n 1.7 injectie al snel (ong. 100 pk en 150 Nm op ruim 1000 kg auto), i.c.m. een vario zal dat nog veel leuker zijn.
Ik ben wel benieuwd naar of je het gaat doen en hoe het je bevalt... zelf lijkt een 340 met 1700 injectie me iig erg leuk!
De 1800 injectie is helaas een stuk minder fel, dus zoek dan wel echt een 1700.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Met monopoint injectie veranderd er ook in principe niks voor het motortje, enkel dat het mengsel meer optimaal wordt, en dat er ergens een lambdasensor komt zitten. Het grootste voordeel is dat je geen carburateur meer hebt, en natuurlijk een paar extra pk's.
Een ombouw waarbij er een ander motorblok in gehangen moet worden, wordt voor mij lastig te doen. Vooral qua kennis van zaken ben ik daar niet sterk genoeg in.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Bovendien heeft die een grotere cilinderinhoud en is het maximum koppel eerder beschikbaar, iets dat je i.c.m. een cvt volgens mij juist niet wilt.
de 1700 injectie is multipoint, maar heeft dezelfde cilinderinhoud als de B172K die je nu al in je auto hebt.
Omdat er ook 440's met die motor zijn geleverd, lijkt een ombouw naar injectie me prima te doen.
Ohja, en ook niet onbelangrijk; de 1700 heeft 12 pk meer dan de 1800, iets wat je ook wel gaat merken
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Waarom zou je trouwens het koppel niet vroeg beschikbaar willen hebben bij een cvt? De meeste tijd zit je tussen de 2500 en 3000 toeren te werken, het maximale koppel van de 1.7 valt mooi in dat gebied (130NM @ 2900r/min, uitgaande van een standaard motor). De cvt zal zijn versnelling dus nog beter kiezen dan bij een 1.4 zoals ik beredeneer (106NM @ 4000r/min). Dit klinkt in elk geval ideaal.
Het topvermogen van een 1.7 komt op zijn beurt vrij bij 5400r/min (uitgaande van standaard). Daar kom je met de cvt nooit als je hem gebruikt zoals het hoort, dus overtoeren zal hij ook niet maken.
Weet iemand misschien een koppel/vermogen/toerental karakteristiek van beide motoren te vinden? En misschien ook van de 440 B17 en B18? Het zou leuk zijn om die eens naast elkaar te leggen om te kijken wat de cvt ermee zal doen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
met het extra gewicht van een 300 is een standaard 1.7 multipoint blok wel ongeveer het maximale wat de cvt kan hebben en je in principe alles nog een beetje heel houd en dus betrouwbaar
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.