Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
05-03-2018 20:19 #974345 door BartJu

v0lv0freak;249091 schreef : www.autoblog.nl/nieuws/is-de-diesel-ten-...n-107349#post-107349


Tja, weinig nieuws, wel wat onduidelijkeheid.
Ik kom er nog niet uit of diesels nu wel of niet in het toekomstbeeld passen (laatste alinea).
Daarbij moeten we niet enkel Volkswagen bedanken. Hoewel zij gesjoemel hebben toegegeven, zijn ook PSA en Fiat Chrysler inmiddels hiervoor beboet in USA en EU. We moeten dus ook de rest van de grote merken bedanken. En VW dubbel: zij makenimmers ook zonder sjoemel de schonere diesels...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-03-2018 00:04 #974354 door V300 register
Kunnen we nog aan toevoegen dat alle VWs met Bosch dieselpomp met een relatief kleine ingreep op 100% puur plantaardige olie (ppo of pvo voor de Engelstaligen) kunnen rijden. Dat geldt overigens ook voor veel andere, voornamelijk wat oudere diesels met zo'n Bosch pomp (oa Mercedes).

Zeker als je dan met koudgeperste koolzaadolie rijdt (stimuleert de landbouw! :y:), ben je over een jaar gemeten CO2-neutraal. De koolzaadplant haalt evenveel CO2 uit de lucht als er met het verbranden van de olie weer terugkomt. Helaas houdt onze regering (en menig andere, waaronder Duitsland en Frankrijk) zicht niet aan de eigen EU-directieven waarin vastgelegd is dat biobrandstoffen zoveel mogelijk gestimuleerd dienen te worden. Plantaardige olie staat in deze directieven letterlijk genoemd, maar toch wordt er bij ons het hoogste BTW-tarief in rekening gebracht en wordt het belast als zijnde minerale olie (wat het dus niet is)... :crazy2:
Toekomstbeeld "my azz", politici denken alleen aan het pluche en hun eigen portemonnaie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2018 07:16 #974357 door Floris Schropp

leonsteyns;249119 schreef :
Zeker als je dan met koudgeperste koolzaadolie rijdt (stimuleert de landbouw! :y:), ben je over een jaar gemeten CO2-neutraal.


sidenote: zolang er geen oerwoud wordt gekapt voor nieuwe landbouwgrond tbv biobrandstof.. :flame:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-03-2018 14:42 #974365 door V300 register
nos.nl/artikel/2220862-arnhem-krijgt-str...e-van-nederland.html

Alleen diesels, lijkt het. Ik heb niet de stukken van de Raad gelezen. Het gaat dus alleen om de centrumring. De wijken eromheen niet. Elke Arnhemmer kent de sluiproutes door o.a. het Spijkerkwartier, dus dan moet je een stukje om rijden, of een nieuwere auto kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2018 10:50 #974391 door V300 register
Ik heb al meerdere nieuwe diesels, na bouwjaar 2000. De hele inlaat moeten schoonmaken om zon stome erg milieuklep. Waardoor de auto's slecht trekken en meer verbruiken. Leve de euro 2 diesels voor mij, ik kom toch niet in grote steden. Dan heb je alleen carterventilatie maar daar kun je niet zonder.

Een goed onderhouden oude diesel is zuinig simpel betrouwbaar en hoeft niet te roken. Een slecht onderhouden diesel nieuw of oud heeft het bovenstaande niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2018 11:12 #974392 door E. van Oostveen
Bovendien wordt er dit jaar meer gelet op het roetfilter. Is er oneigenlijk aan gewerkt, bijv. filter verwijderd, dan kan dit lijden tot APK afkeur of bij controle tot een fikse boete

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2018 20:03 #974408 door V300 register

powerflux;249122 schreef : sidenote: zolang er geen oerwoud wordt gekapt voor nieuwe landbouwgrond tbv biobrandstof.. :flame:


Deze denkfout maken veel mensen, helaas.
Koolzaad wordt al eeuwen gebruikt als wisselgewas en is zeker in de intensieve akkerbouw onmisbaar vanwege de grote inbreng van stikstof en humus!
Er is dus helemaal geen nieuwe landbouwgrond voor nodig. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-03-2018 23:00 #974417 door Erick Janssen (GAST)

leonsteyns;249174 schreef : Deze denkfout maken veel mensen, helaas.

inderdaad, jij ook

leonsteyns;249174 schreef : Koolzaad wordt al eeuwen gebruikt als wisselgewas en is zeker in de intensieve akkerbouw onmisbaar vanwege de grote inbreng van stikstof en humus!
Er is dus helemaal geen nieuwe landbouwgrond voor nodig. :D


het wordt niet alleen gebruikt als wisselgewas, maar er wordt ook nieuwlandbouw grond gebruikt omdat de vraag groter is dan wat er geleverd kan worden.........

en dan te denken dat bio brandstof meer schade doet dan fossile brandstof, niet alleen milleu technisch maar ook mechanisch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-12-2021 21:26 #1041799 door V300 register
Zo dat is weer even geleden, dat dit onderwerp is aangeslagen. Rekeningrijden, dat komt er dus zeker. Over 4 jaar. Ben benieuwd na oldtimers. Moeten deze een kastje? Vrijstelling zonder kastje met beperkt aantal km? In sommige oldtimers lijkt me het daarbij ook vrij moeilijk een dergelijk kastje te bouwen.

Wat me wel een slim idee lijkt.... BPM. Dat is de enige wettelijk manier om te voorkomen dat smerige Mercedes diesels wanneer deze weer 40 jaar worden tegen te houden. Ook na 40 jaar nog degelijk. Ja, niet de lichting die nu 40 jaar oud is, maar vanaf 1986 gaat dat gezeik beginnen. Als ze BPM op oldtimers invoeren, veranderd dat voor een NL wagen helemaal niks. BPM is al betaald, dus dat wil zeggen verkoop jij je auto op marktplaats hoeft de koper niet extra te betalen. Haal jij echter een auto uit het buitenland, dan wel.

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen allemaal. Ja of, ze gaan weer met die grens klote van 40 jaar. Dat dit dadelijk 50 wordt ofzo...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-12-2021 08:35 #1041800 door V300 register
Je kunt het ook anders bekijken. Voor de hobby had ik heel graag een Ford Crown Vic uit de jaren 90 gehad. Zo'n V8 slagschip bekend als taxi/politiewagen uit Amerikaanse films. Met 100 euro per maand aan belasting is het waanzin om zo'n ding voor 1000km per jaar voor de deur te zetten. Als motorijtuigenbelasting wordt vervangen door kilometerheffing dan speelt leeftijd ineens geen rol meer voor hobby-auto's.
Aan de andere kant voelt iedereen natuurlijk wel aankomen dat dit Nederland is en dat linkse hobby's er zelden voor zorgen dat dingen goedkoper worden...

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat het voor motoren gaat betekenen. Lijkt me technisch gezien nog een stukje lastiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets