× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2020 09:52 #984328 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen

Steven340;257320 schreef : Ook inmiddels al eens gezien dat vacuüm slangen als brandstof slang wordt gebruikt :crazy2: ........ en andersom....... het blijft ook lastig :hmmz:



Iets voor de sleuteldag :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2020 09:59 #984329 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
Heel goed ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2020 22:28 #984332 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen

Steven340;257352 schreef : Heel goed ;)


als ie nog doorgaat. Waar kun je die slangetjes krijgen dan? Want het staat nu wel bovenaan de lijst om te doen. Ook de schokbrekers en topmounts/aanpassing

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2020 05:58 #984334 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
Bij elke automaterialenzaak kun je brandstof slangen krijgen en klemmetjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-03-2020 10:41 #984336 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
hoeveel mm en hoeveel meter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2020 12:49 #984339 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
Zie deze how to???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
21-09-2020 21:52 #988177 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen

VolvoDordt;257359 schreef : hoeveel mm en hoeveel meter?

Steven340;257362 schreef : Zie deze how to???



Tja, dat zou je dan denken inderdaad. Ik heb de suggesties van de afgelopen 10 jaar in dit topic even bijeengezet. Er is kennelijk niet een standaard lijstje beschikbaar.


Dit zijn ze dus:


Wouter76;155881 schreef : Voor alle 6mm intern slangen achterin ben je zo'n 1,5 meter kwijt

Ik had voor alle stukken slang van 6 mm intern 5 meter gehaald en heb hier nu nog ca 2,5 meter liggen.

Ow, misschien ten overvloedde maar de retour slang op de tank is 5mm intern. (en pas heel goed op de 'tonnetjes' in de synflex leiding, dat je ze niet kwijtraakt en de slangklem ook ter hoogte van deze 'tonnetjes' monteerd)

Gekke Gerritje;155942 schreef : Ok� dan haal ik 2 meter 6 mm, dan heb ik denk ik nog een 60 a 70 cm 12mm nodig en een stukje van 50 cm 5mm. Zinkspray en lak staat ook al klaar voor als er onderop nog wat gedaan moet worden, tank zal ook wel wat roestig zijn aan de bovenkant.

Gekke Gerritje;160775 schreef : Hoi Wouter!!!!

Nou, ik heb het gedaan hoor, de slangen zijn achter vervangen en toen ik onder de auto lag rook ik echt de benzinedampen, dus het was waarschijnlijk hard nodig.
Het stukje van 5 mm op de tank kreeg ik er niet op en daar heb ik ook 6 mm gedaan, zat er trouwens ook op!!
Wat heb ik gebruikt behalve een zwik klemmen:
12 mm, 2 stukkies 1 x 32 cm en 1 x 33 cm.
6 mm, 90 cm voor de ontluchting, 18 cm van de tankdop naar de ontluchtingsslang, 2 x 10 cm van de tankdop naar bovenkant expansietank en van de onderkant expansietank naar het y-stukje op de 12 mm slang. En 2 x 9 cm bovenop de tank naar de leidingen naar voren toe.
Zo, er nu eens kijken wat voor effect dit gaat hebben behalve stank vermindering.

Sommige slangetjes waren kurkdroog, echt uitgedroogd en andere waren echt helemaal doorweekt!!!

Stepfun;235304 schreef : Begrijp ik het goed, dat als ik de brandstofslangen wil vervangen, ik dit nodig heb.

Intern 12 mm, slang 100 cm.
Intern 6 mm, slang 200 cm
12 slang klemmen klein
2 slang klemmen groot
1 koppelstuk recht
1 koppelstuk T splitsing

Steven340;235323 schreef : Je hebt ook nog voor twee kortje slangetjes 5mm intern nodig.
De T-koppelstuk kun je gewoon hergebruiken.

Gerben;252300 schreef : Mooie post, mag ik wat vragen? Hoeveel cm van elke slang heb ik nodig? Als je dat moet uitzoeken dan hoef je dat echt niet te doen dan kom ik er wel achter in de praktijk maar stel je weet het uit je hoofd zou ik dat fijn vinden :) aangezien mijn 340 altijd zo naar benzine stinkt in het interieur

General Custom;252305 schreef : Ik zou 2,5 meter slang van 6mm halen, dan heb je een stuk op reserve. Uit ervaring weet ik dat dat altijd handig is gezien die vaak voorkomen. Een meter van 5mm en ik dacht een halve meter van 12mm maar die laatste weet ik niet zeker.

Brandstofslangen zijn niet duur, en handig om een stuk te hebben liggen mocht er een keer ergens een of ander slangetje vervangen moeten worden. Daarnaast is het handig om een assortimentsdoos slangenklemmen aan te schaffen, ook die komen vaak van pas.

Wouter76;252307 schreef : Aan een halve meter 12mm intern heb je zeker wel genoeg hoor.


Ik zie inderdaad dat ik de lengtes niet heb vermeld in de openingspost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
21-09-2020 21:57 #988178 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
Ik zal morgen eens kijken of ik hier een vergelijking dan wel samenatting van krijg gemaakt.


Staat voor desleuteldag op mijn programma, dus moet zelf ook wat gaan bestellen. En zo als altijd: te veel is niet nodig, dan ligt het daar maar weer. Te weinig is vervelend, want moet je weer bijhalen voor je het af kunt maken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2020 22:12 #988179 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
En wat ik trouwens ook nog mis, voor de 6mm slang gebruikt klemmetje 10mm
en voor de 5mm slang 9mm

Voor de 12 worden het al "normale" grotere slangklemmen, niet meer van die gladde.
17mm is de grootste maat, misschien past dat net, zelf nog niet uitgeprobeerd.

Zelf laatst ook vervangen bij een 340.
Heb het zelfs op de centimeter bij gehouden:

12mm slang in totaal 70cm en 4 klemmetjes
6mm slang 15 cm 2x klemmetje 10mm
5mm slang 140cm 9x klemmetje 9mm (inclusief de lange ontluchtingsslang die aan de tank los hangt, das een hele lange)


Dit is dus alleen achter wel te verstaan.
Motorruimte niet meegerekend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
22-09-2020 20:12 #988189 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
Dank Steven, dat is denk ik het meest concrete overzicht tot dusver.
Ook goed dat je aangeeft dat het enkel de achterzijde betreft.


Iemand een idee over devoorzijde onder de kap?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets